Co nowego

Szybciej i wygodniej buspasem na ulicy Wielkopolskiej

Nowy buspas na ulicy Wielkopolskiej // fot. Monika Karnowska/ ZDiZ

Nowy buspas na ulicy Wielkopolskiej // fot. Monika Karnowska/ ZDiZ

Gdynia konsekwentnie wydłuża sieć swoich buspasów. Po spektakularnym otwarciu kontrapasa na ulicy Chwarznieńskiej, który z powodzeniem omija poranny korek, teraz przyszła kolej na ulicę Wielkopolską. Na 700 metrowym odcinku (od rozwidlenia ulicy Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka) autobusy i trolejbusy pojadą płynniej i szybciej.

Zmianę odczują przede wszystkim Ci gdynianie, którzy popołudniami wracają liniami: 23, 24, 27, 29, 31, 33, 180, 700, R z pracy lub ze szkoły do swoich osiedli na Małym Kacku, Wielkim Kacku, Karwinach oraz Dąbrowie. Wtedy poruszanie się po ulicy Wielkopolskiej staje się bardzo uciążliwe zarówno dla aut, jak i pojazdów komunikacji zbiorowej. Dlatego też tak ważne było uruchomienie pasa dającego pierwszeństwo autobusom i trolejbusom.

Trolejbus na nowym buspasie na ulicy Wielkopolskiej./ fot. Monika Karnowska/ ZDiZ

- Każdy nowy buspas to ukłon w stronę gdynian, którzy wybierają transport zbiorowy. Premiujemy  pasażerów, którzy dojeżdżają do pracy i szkoły naszymi ekologicznymi pojazdami. Chcemy tym samym zachęcić kolejnych mieszkańców na przesiadkę do gdyńskiej komunikacji.  Bo to wygodniejszy i szybszy sposób podróżowania po mieście. Dlatego też, zgodnie z wytycznymi Zespołu ds. Strategii Rozwoju Sieci Buspasów, będziemy uruchamiać kolejne buspasy na wybranych odcinkach gdyńskich arterii komunikacyjnych – przekonuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- Warto podkreślić, że nowy buspas rozpoczyna się w miejscu kompleksowo zmodernizowanej zatoki przystankowej przy ulicy Lidzkiej - Zatoka przystankowa zyskała profilowane krawężniki, fakturowane płyty integracyjne oraz nowy chodnik o powierzchni prawie 260 m2. Wzdłuż zatoki wykonaliśmy też nową nawierzchnię ścieżki rowerowej. Z kolei na odcinku buspasa wzmocniliśmy konstrukcję nawierzchni, wymieniliśmy krawężniki, wykonaliśmy tzw. opaskę i na prawie 2000 m2 jezdni wymieniliśmy nakładkę bitumiczną - wylicza inż. Bożena Młodzianowska z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, która nadzorowała tę inwestycję.

Buspas na ulicy Wielkopolskiej ma standardowe oznakowanie pionowe. Na jego początku znajduje się znak pionowy D-11, który dopuszcza jazdę autobusów, taksówek, pojazdów Gdyńskiego Transportu Osób z Niepełnosprawnościami, służb ratunkowych nieporuszających się na sygnałach oraz pojazdy Nadzoru Ruchu ZKM. Z buspasa mogą też korzystać pojazdy elektryczne.

 - Za każdym skrzyżowaniem i zjazdem w ulicę Wielkopolską umieściliśmy znak D-12 informujący o kontynuacji buspasa. Kierowcy wyjeżdżający z ulic podporządkowanych już wcześniej powinni upewnić się czy na buspasie nie znajduje się autobus - mówi inż. Monika Karnowska z gdyńskiego ZDiZ, która nadzorowała nową organizację ruchu na buspasie na ulicy Wielkopolskiej. Ostatni znak pionowy o sygnaturze D-12 i T3a, z charakterystyczną tabliczką „koniec”, znajduje się na końcu zatoki przystankowej przy ulicy Racławickiej i informuje o zakończeniu buspasa.

Koszt realizacji tego zadania to 1 136 356,54 zł.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 20.01.2020 08:00
  • ikona

    Autor: Hanna Wyszyńska (h.wyszynska@zdiz.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.01.2020 12:55
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona

Najnowsze