Co nowego

Serce gospodarki morskiej bije w Gdyni

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek otworzył tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej, fot. Karol Stańczak

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek otworzył tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej, fot. Karol Stańczak

Forum Gospodarki Morskiej to najważniejsze w Polsce spotkanie praktyków i ekspertów sektora morskiego. Ponad 600 gości i ponad 30 prelegentów omawia w Gdyni najbardziej aktualne kwestie, wypracowuje rozwiązania, które pozwolą na dynamiczny rozwój gospodarki morskiej. To też okazja by w przypadku Gdyni zaapelować do rządu o zdecydowane działania ws. budowy Drogi Czerwonej, strategicznej inwestycji dla rozwoju portu i miasta. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym dyskusja rozdziela się na cztery panele: „Przemysły Morskie”, „Porty Morskie”, „Logistyka Morska” oraz „Ship Management”.

To kilkunastogodzinne wydarzenie, które skupia w Gdyni czołowych przedstawicieli gospodarki morskiej z całego kraju. Kilkuset gości i kilkudziesięciu prelegentów porusza na miejscu najbardziej kluczowe i newralgiczne dla swojej branży kwestie, dyskutując o przyszłości, nowych rozwiązaniach i nadchodzących wyzwaniach – to tematy przewodnie tegorocznej edycji Forum Gospodarki Morskiej.

- Forum Gospodarki Morskiej to największe wydarzenie gospodarcze, które odbywa się corocznie w Gdyni. To bardzo praktyczne spotkanie przedsiębiorców, ludzi specjalizujących się na co dzień w różnych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki morskiej, to także żywa dyskusja o bieżących wyzwaniach i celach, które stawia sobie to środowisko – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Cieszę się, że ta debata odbywa się w Gdyni, bo to szansa, by miasto morskie, dynamicznie rozwijające się i bazujące także na gospodarce morskiej czerpało wiedzę i doświadczenie od praktyków – dodaje prezydent.



W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym zaplanowano wspólną sesję, która skupiła się przede wszystkim na kwestiach innowacyjności oraz cztery równolegle prowadzone panele tematyczne – kolejno „Przemysły Morskie”, „Porty Morskie”, „Logistyka Morska” oraz „Ship Management”. Każdy z nich to okazja do wysłuchania opinii prelegentów ściśle związanych z branżą oraz do zabrania głosu w dyskusji.

- Zawsze mamy nowe tematy, w tym roku rozmawiamy o nowych technologiach, które bardzo zmieniają gospodarkę morską. Mówimy o systemach zarządzających łańcuchami logistycznymi, zarządzających portami, zarządzających statkami, mówimy nawet o autonomicznych statkach. To jest nasza przyszłość i gospodarka musi się z tymi nowymi wyzwaniami zmierzyć – wyjaśnia Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej i prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine. - Gdynia powstała dla gospodarki morskiej, jest z nią ściśle związana i z niej żyje, także wszystkie tematy mają pośrednie lub bezpośrednie przełożenie na miasto – dodaje Kalicki.


Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, fot. Karol Stańczak

Infrastruktura dla rozwoju


Uczestników tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej oficjalnie powitał prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Branża morska jest kluczowym obszarem gospodarki miasta. O sile tej sfery gospodarki stanowią innowacje i nieustanny rozwój, a rosnące znaczenie przemysłów morskich dla całego kraju tym bardziej zobowiązuje do podejmowania intensywnych, wspólnych działań. Stąd także apel prezydenta Gdyni, by na szczeblu władzy centralnej podjęto decyzję o wyczekiwanym wsparciu dla budowy Drogi Czerwonej – połączenia, które może otworzyć nowe perspektywy dla gdyńskiego portu.

- To najlepsze miejsce do tego, żeby w sposób bardzo jasny i klarowny wybrzmiewały te wyzwania, które stoją przed władzą publiczną, by gospodarka morska uzyskiwała ten rodzaj infrastrukturalnego wsparcia, by podejmować swoje wyzwania i rozwijać się nowocześnie. Chciałbym podnieść temat niezwykle ważki, kluczowy dla dalszego rozwoju miasta i portu. Dzisiaj apelujemy do rządu o podjęcie bardzo konkretnych, zdecydowanych działań na rzecz budowy Drogi Czerwonej. Przez ostatnie dwadzieścia lat dynamiczny rozwój miasta i portu, ale także wspólne wyzwania dotyczące infrastruktury dostępowej – ulica Janka Wiśniewskiego, Trasa Kwiatkowskiego – sprawiły, że dzisiaj port ma obsługę komunikacyjną, ale bez złotówki z budżetu państwa. To środki portu, środki miasta i środki, o które wspólnie aplikowaliśmy z budżetu europejskiego. Dzisiaj, aby port mógł podnieść i rozwijać swoje potencjały, potrzebna jest budowa Drogi Czerwonej – mówił w swoim wystąpieniu Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.


Specjalistyczne perspektywy


W każdym z bloków dyskusyjnych goście i prelegenci poruszają szereg tematów nawiązujących do ich specjalizacji – to między innymi wymiana poglądów na temat potencjału polsko-francuskiej współpracy przemysłów stoczniowych, nowoczesnych technologii obsługi ładunku i terminali przeładunkowych, dyskusja o tendencjach rozwoju żeglugi kontenerowej, nowych korytarzach transportowych czy konsolidacji na rynku usług zarządzania statkami.

- Są łącznie cztery panele, jestem liderem panelu związanego z przemysłami morskimi. To nie tylko stocznie, ale cały zestaw i łańcuch dostawców. Tak naprawdę na niemal 100 miliardów, których sięga sprzedaż w europejskim przemyśle stoczniowym ponad 60 miliardów to dostawcy, a same stocznie to około 10-15 miliardów. Europejscy dostawcy są bardzo silni, połowa jednostek budowanych na świecie jest wyposażana przez nich - przybliża Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB.

Do Gdyni zawitali także wyjątkowi eksperci, na czele z profesorem Jonathanem Holslagiem, jednym z najbardziej znaczących europejskich ekspertów do spraw Azji oraz Magdaleną Adreeą Strachinescu Olteanu, kierownik Jednostki Innowacji Morskich, Wiedzy o Morzu i Inwestycji w Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa przy Komisji Europejskiej.

Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, fot. Karol Stańczak

W tegorocznym programie znalazło się także miejsce na wydarzenia towarzyszące. Jedno z nich to seminarium „Turystyka od morza”, które skupia się na trendach, szansach i zagrożeniach dla regionu Morza Bałtyckiego z wyszczególnieniem turystyki żeglarskiej i cruisingowej oraz „inspiracji od morza”. Przygotowano także wystawę fotografii „Niepodległa Morska”, wizyty studyjne dla uczniów, którzy niedługo będą decydować o wyborze szkoły średniej, wręczono także nagrody dla autora filmu promującego gospodarkę morską oraz dla najlepszych studentów związanych z kierunkami morskimi. Wydarzenie zwieńczy XIX Spotkanie Biznesu Morskiego w Gdynia Arenie, znane pod nazwą „Wspólna Kaczka”. W tym roku główna nagroda, „Bursztynowa Kaczka" przyznawana przez Honorową Krajową Izbę Gospodarki trafiła do Deepwater Container Terminal Gdańsk za doprowadzenie do obecności w gdańskim porcie statków największego sojuszu kontenerowego na świecie Ocean Alliance i rekordowe przeładunki. Trzy wyróżnienia honorowe "Bursztynowe Jajka" do firm: Adampol, stoczni Crist i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki

Głównymi organizatorami Forum Gospodarki Morskiej jest miasto Gdyni oraz Agencja Rozwoju Gdyni. Wydarzenie wspiera też szereg patronów i partnerów, w tym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urząd Morski, Polska Agencja Inwestycji i Handlu czy Krajowa Izba Gospodarcza.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 12.10.2018 15:50
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.10.2018 09:16
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze