Co nowego

Zabytkowe trolejbusy zaczynają trzeci sezon

Przegląd silnika zrobiony, lakier wypolerowany - po raz kolejny na ulice Gdyni wyjadą zabytkowe trolejbusy. Trzeci sezon zabytkowej linii trolejbusowej nr 326 ruszy 1 maja 2014 r. Linia 326 funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Grabówek SKM - Śródmieście - Redłowo - Orłowo SKM - "Klif".



Na przejażdżkę trolejbusem linii nr 326 można się wybrać w każdą niedzielę i święto - aż do końca Saurer 4TIILM na inauguracyjnym kursie linii 326 / fot. Michał Kowalskipaździernika 2014 r. Trasa wiedzie od pętli przy stacji SKM Gdynia Grabówek, przez Śródmieście do orłowskiego Klifu.

Każdorazowo na trasę wyjeżdżają dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT).
 
Najstarszym jest szwajcarski Saurer 4TIILM o charakterystycznym zielonym ubarwieniu i drewnianych siedzeniach. Wyprodukowany w 1957 roku, do 1992 roku jeździł po ulicach St. Gallen. Jako zabytek, dołączył do taboru gdyńskich trolejbusów w 2001 roku.
 
Zabytkowa Skoda 9TR z 1975 roku w zajezdni PKT, fot: Krzysztof RomańskiChlubą i oczkiem w głowie PKT jest jednak Skoda 9TR z 1975 roku. Sprowadzenie i wyremontowanie tego pojazdu, z dbałością o najdrobniejszy szczegół zajęło 2 lata. Jednak efekt wart był zachodu. Skody 9TR jeździły po ulicach Gdyni w latach 1962-1979 i są z sentymentem wspominane przez pasażerów pamiętających je z okresu regularnej eksploatacji.
 
Trzecim pojazdem, zwanym przez kierowców PKT „klasykiem", jest Jelcz 120MTE z 1994 roku. Wspaniale odrestaurowany, mimo stosunkowo młodego wieku, jest ciekawym eksponatem - udanym przykładem polskiego wkładu w historię produkcji trolejbusów.

Największą furorę robi Skoda
- opowiada Zdzisław Jarząb, jeden z kierowców obsługujących zabytkową linię. Przechodnie na nasz widok machali, przystawali, robili zdjęcia, kierowcy aut nas pozdrawiali, a latem każdy przejazd ulicą Świętojańską wzbudzał sensację wśród ludzi siedzących w kawiarnianych ogródkach. Mieliśmy nawet sesję ślubną w naszym pojeździe!
 
Prowadzenie zabytkowego trolejbusu wymaga nie lada doświadczenia i... siły, bowiem pojazdy te - choć „z duszą" - nie mają wspomagania kierownicy. Czasem po kilku godzinach jazdy czuję się, jak po ciężkim treningu na siłowni - kwituje Mirosław Mróz, zwykle prowadzący trolejbus marki Saurer.

Na linii nr 326 obowiązują bilety jak na liniach zwykłych ZKM Gdynia. Honorowane są także bilety okresowe.

fot. Michał Kowalski i Krzysztof Romański

ikona

Najnowsze