Przegląd silnika zrobiony, lakier wypolerowany - po raz kolejny na ulice Gdyni wyjadą zabytkowe trolejbusy. Trzeci sezon zabytkowej linii trolejbusowej nr 326 ruszy 1 maja 2014 r. Linia 326 funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Grabówek SKM - Śródmieście - Redłowo - Orłowo SKM - "Klif".Na przejażdżkę trolejbusem linii nr 326 można się wybrać w każdą niedzielę i święto - aż do końca października 2014 r. Trasa wiedzie od pętli przy stacji SKM Gdynia Grabówek, przez Śródmieście do orłowskiego Klifu. Każdorazowo na trasę wyjeżdżają dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT). Najstarszym jest szwajcarski Saurer 4TIILM o charakterystycznym zielonym ubarwieniu i drewnianych siedzeniach. Wyprodukowany w 1957 roku, do 1992 roku jeździł po ulicach St. Gallen. Jako zabytek, dołączył do taboru gdyńskich trolejbusów w 2001 roku. Chlubą i oczkiem w głowie PKT jest jednak Skoda 9TR z 1975 roku. Sprowadzenie i wyremontowanie tego pojazdu, z dbałością o najdrobniejszy szczegół zajęło 2 lata. Jednak efekt wart był zachodu. Skody 9TR jeździły po ulicach Gdyni w latach 1962-1979 i są z sentymentem wspominane przez pasażerów pamiętających je z okresu regularnej eksploatacji. Trzecim pojazdem, zwanym przez kierowców PKT „klasykiem", jest Jelcz 120MTE z 1994 roku. Wspaniale odrestaurowany, mimo stosunkowo młodego wieku, jest ciekawym eksponatem - udanym przykładem polskiego wkładu w historię produkcji trolejbusów. Największą furorę robi Skoda - opowiada Zdzisław Jarząb, jeden z kierowców obsługujących zabytkową linię. Przechodnie na nasz widok machali, przystawali, robili zdjęcia, kierowcy aut nas pozdrawiali, a latem każdy przejazd ulicą Świętojańską wzbudzał sensację wśród ludzi siedzących w kawiarnianych ogródkach. Mieliśmy nawet sesję ślubną w naszym pojeździe! Prowadzenie zabytkowego trolejbusu wymaga nie lada doświadczenia i... siły, bowiem pojazdy te - choć „z duszą" - nie mają wspomagania kierownicy. Czasem po kilku godzinach jazdy czuję się, jak po ciężkim treningu na siłowni - kwituje Mirosław Mróz, zwykle prowadzący trolejbus marki Saurer.Na linii nr 326 obowiązują bilety jak na liniach zwykłych ZKM Gdynia. Honorowane są także bilety okresowe. fot. Michał Kowalski i Krzysztof Romański Opublikowano: 30.04.2014 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)