Komunikaty dla mediów

Nadmorskie souveniry, czyli co przywozimy z wakacji

Co najczęściej przywozimy z wakacji?  // fot. Magda Śliżewska

Co najczęściej przywozimy z wakacji? // fot. Magda Śliżewska

Powrót z wakacji bez żadnej pamiątki? To niemożliwe. Niektórzy kupują charakterystyczne dla danego miejsca magnesy, inni stawiają na regionalne przysmaki lub szukają oryginalnych przedmiotów czy ciekawych książek. Sprawdźmy, jakie pamiątki z Gdyni najczęściej wybierają turyści i gdzie można je zdobyć?


Pamiątka z wakacji powinna nam przypominać o udanym urlopie. Wiele osób wciąż kupuje różne drobiazgi, co najlepiej widać po zainteresowaniu, jakie budzą sklepiki z gadżetami w niemal każdej turystycznej miejscowości.
 
W Gdyni, którą w sezonie odwiedzają setki tysięcy turystów, działają dwa oficjalne punkty, w których można kupić „miejskie” gadżety i souveniry. To Miejska Informacja Turystyczna w budynku PLO przy ul. 10 Lutego i sklep „I Love Gdynia” przy alei Topolowej i skwerze Kościuszki.
 
Szukając czegoś oryginalnego i ciekawego również warto zajrzeć do sklepów w Muzeum Miasta Gdyni i Muzeum Emigracji. Oprócz różnych wydawnictw znajdziemy tam np. ręcznie robione zabawki, plecaki czy koszulki polskich projektantów związanych z Gdynią.
 

Magnes, kubek czy skarpetki?

Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Magda Śliżewska

Co może przypominać o pobycie w Gdyni? Np. najbardziej klasyczne przedmioty, które od lat sprawdzają się na całym świecie lub te bardziej nietypowe, oryginalne, które może i są niepraktyczne, ale nam się podobają.
 
W sklepie „I Love Gdynia”, który sprzedaje oficjalne miejskie pamiątki, w czołówce najbardziej popularnych tego lata produktów znajdują się m.in. modne workoplecaki, wracające do łask emaliowane kubki, czapki z daszkiem oraz magnesy.
 
Sama oferta jest dużo szersza i można w niej też znaleźć długopisy, podkładki pod kubek czy koszulki w różnych wzorach.
 

Trolejbusy i modernizm

Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Magda Śliżewska 

Innym miejscem, w którym można zaopatrzyć się w oficjalne pamiątki, jest Miejska Informacja Turystyczna. Znajdziemy tu sporo różnorodnych souvenirów. Przedział cenowy kształtuje się od 1,50 zł – za pocztówkę do 160 zł za album „Miasto z morza i marzeń”.
 
Pamiątki podchodzą od różnych dostawców, najchętniej lokalnych (np. Gliniana Kura, Herbata w torebce , sklep.gdynia.pl, czec.pl, Oficyna Verbi Causa, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Cartomedia – Eko Kapio, Szafa Gdańska, Jan Rutka, Agencja Rozwoju Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni) lub są robione na zlecenie (np. skarpetki, gadżety, pamiątki trolejbusowe, gdyńskie herbaty).
 
Z nowości w MIT znajdziemy: skarpetki-stopki, układanki-puzzle Gdynia, metalowe kubeczki, przewodniki architektoniczne po mieście, a od lipca nowość wśród miejskich gadżetów – zapach „Letnia Gdynia”.
 
Innym świetnym produktem jest Pomorska Karta Metropolitalna, w której znajdziemy w atrakcyjnej cenie oferty niemal wszystkich gdyńskich muzeów.
 
A co sprzedaje się w tym miejscu najlepiej? Np. skarpetki, herbaty, podkładki pod rejestrację, plakaty Jana Rutki, mapy rowerowe oraz gdyńskie książki.
 
Pamiątki nie są jednak zarezerwowane wyłącznie dla przyjezdnych. Co ciekawe, oprócz polskich i zagranicznych turystów odwiedzających miasto, w wymienionych sklepach chętnie zaopatrują się też mieszkańcy.
 
Gdynianie kupują rzeczy dla siebie lub na prezenty. Wiele osób kolekcjonuje książki o Gdyni oraz gdyńskie plakaty do dekoracji wnętrz. Przy wyborach mieszkańców ogromną rolę odgrywa lokalny patriotyzm i duma z bycia gdynianinem.
 
Z kolei turyści kupują głównie drobne pamiątki: pocztówki, magnesy, kubeczki lub skarpetki. Z czego to wynika? Prawdopodobnie z potrzeby kolekcjonowania pamiątek z podróży, ich praktycznego zastosowania lub próśb dzieci. One uwielbiają gdyńskie tatuaże, układanki-puzzle, pamiątki z trolejbusami (puzzle, modele, przypinki), szklane kule i misie.
 
Prawdziwym bestsellerem jest też książka „Wędrówki kota Antoniego” wydana przez Muzeum Miasta Gdyni (w dwóch wersjach językowej: polskiej i angielskiej).
 
Do Miejskiej Informacji Turystycznej trafia też spora grupa pasjonatów gdyńskich trolejbusów, którzy regularnie kupują przedmioty z tym motywem. Dotyczy to głównie panów w wieku od 2 do 102 lat.
 
– Pomysł na tego rodzaju pamiątki wyniknął w dużej mierze z miłości do trolejbusów mojego dziecka. Przejazdy zabytkowymi trolejbusami czy udział w dniach otwartych zajezdni uświadomiły mi, jak duża grupa osób się tym pasjonuje i że tego typu pamiątki są dla nich ważne, a na rynku ich brakowało. Poza tym trolejbusy są w zaledwie czterech miastach Polski – w Gdyni, Sopocie, Tychach i Lublinie – więc to swoisty wyróżnik naszego miasta – opowiada Irmina Lewoszewska, kierownik Działu Informacji Turystycznej.
 
Inną charakterystyczną grupą turystów są miłośnicy architektury, którzy specjalnie przyjeżdżają do Gdyni poznać tutejszy modernizm. Dzięki działaniom miasta i całej grupie partnerów m.in. Agencji Rozwoju Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni oraz  lokalnym przewodnikom,  modernizm stał się atrakcyjnym i silnym wyróżnikiem miasta. Dlatego pasjonaci – zarówno mieszkańcy, turyści z Polski i zagranicy – chętnie kupują tematyczne wydawnictwa oraz związane z tym pamiątki.

Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Joanna Piekarz
 Nowość: letnia Gdynia już wkrótce do nabycia w MIT // fot. Joanna Piekarz

W ofercie MIT znajdziemy także pamiątki z Kaszub, ponieważ przepiękne wzornictwo i kaszubskie korzenie Gdyni są atrakcyjne zarówno dla turystów, jak i mieszkańców.
 
Co ciekawe, charakterystyczną grupą kupujących – głównie Czechów – są kolekcjonerzy naklejek Wander Cart Turistický deník, Turistické vizitky (wander-book.com). W MIT w sprzedaży są książeczki i dziesięć gdyńskich wzorów naklejek.
 
 

Pamiątki z nad morza nie muszą być tandetne

Wernisaż „Nadmorskie suweniry” Hakobo // mat. prasowe 

Traffic Design postanowił pokazać, że pamiątki z nad morza wcale nie muszą być tandetne. „Nadmorskie suweniry” Hakobo to wystawa poświęcona pamiątkom z wakacji nad Bałtykiem.
 
Zaprojektowane przez Jakuba Stępnia upominki w formie druków, koszulek oraz kubków stanowią antytezę dla tandetnych fantów, zalewających obecnie polskie kurorty. W związku z tym na czas trwania wystawy siedziba Traffic Design zamieni się w concept store pod auspicjami Hakobo.
 

Kiedy?

  • do 23 lipca,
  • czwartki, piątki i soboty, w godz. 12.00-16.00.

Gdzie?


  • Traffic Design przy ul. Żeromskiego 36.
 
Organizatorami wydarzenia są: Traffic Design i Gdynia Design Days. Wystawa jest finansowana ze środków miasta Gdynia.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.07.2022 09:35
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.07.2022 15:54
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona