Komunikaty dla mediów

Rekordowy przeładunek paliw w porcie

Statek

„Torm Louise” - największy zbiornikowiec, który w tym roku jest obsługiwany w Porcie Gdynia podczas przeładunku, fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl

Trwa rozbudowa bazy paliw w sąsiednim Dębogórzu, a gdyński port notuje coraz lepsze wyniki przeładunków i planuje inwestycje w tym zakresie. Z rosyjskiego Primorska przypłynął też największy w tym roku zbiornikowiec, który dostarczył do Gdyni 37 tysięcy ton oleju napędowego.


„Torm Louise”, 183-metrowy zbiornikowiec pod duńską banderą przypłynął z Primorska do Gdyni. To największy statek tego typu, który w tym roku był obsługiwany w gdyńskim porcie – na swoim pokładzie pomieścił aż 37 tys. ton ropy, która zostanie przeładowana i dostarczona do bazy paliw PERN w Dębogórzu.

Torm Louise w gdyńskim porcie, materiał wideo: Port Gdynia



Większe zbiorniki w Dębogórzu


Wkrótce takie liczby będą mogły powtarzać się częściej – w lokalnej bazie paliw trwa rozbudowa, dzięki której powstaną dwa nowe zbiorniki do magazynowania płynnych paliw. Każdy z nich pomieści dodatkowe 32 tysiące m3 paliw. Prace mają zgodnie z planem zakończyć się na koniec marca przyszłego roku.

Wówczas baza, do której trafiają paliwa przeładowywane w Porcie Gdynia, będzie dysponować łącznie 260 tysiącami m3 pojemności magazynowej. W planach na najbliższe miesiące jest też rozbudowa kolejowej nalewni bramowej i bocznicy kolejowej.

Rozbudowa to element tzw. programu megainwestycji PERN, który oprócz sąsiadującego z Gdynią Dębogórza obejmuje też inwestycje w innych bazach paliwowych w Polsce.

Port stawia na paliwa


W Porcie Gdynia przeładunek paliw płynnych już dziś jest znaczącą częścią działalności. Statystyki za cały 2019 rok to 1 862,7 tys. ton przeładunków, a spółka specjalizuje się w przeładunku gotowego oleju napędowego, który rurociągiem po dnie trafia właśnie do bazy paliw w Dębogórzu.

Torm Louise podczas przeładunku w Porcie Gdynia, fot. Tadeusz Urbaniak, www.port.gdynia.pl

Rynek przeładunku paliw notuje wzrosty, a Port Gdynia korzysta z dobrej koniunktury między innymi dzięki wcześniejszej inwestycji w Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP). Po modernizacji stanowisko przy falochronie otrzymało nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami. Przebudowana została też stała instalacja gaśnicza, wymieniono tzw. działki gaśnicze z instalacjami, aby poprawić bezpieczeństwo. Unowocześniono też m.in. instalację do przeładunku paliw.

Zmiany mają pozwolić na obsługę statków do 80 tys. DWT (deadweight tonnage, nośność statku). Na wszystkie prace modernizacyjne SPPP Port Gdynia wyda łącznie 11 milionów złotych.

  • ikonaOpublikowano: 27.10.2020 11:43
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.10.2020 17:55
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona