Od 17 września 2025 r. przez około tydzień na ulicach Gdyni testowany będzie 12-metrowy autobus zasilany ogniwem wodorowym ARTHUR BUS AB2. Zapraszamy media na godz. 11.20 na pętlę autobusową Dom Marynarza. Z autobusem zapozna się prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. Do Państwa dyspozycji będą również Paweł Misiak, prezes Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o oraz Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży ARTHUR BUS SP. z o. o. Po prezentacji statycznej na pętli dla zainteresowanych przedstawicieli mediów będzie możliwość przejechania kilku przystanków i obejrzenia pojazdu w realnych warunkach eksploatacyjnych. Układ napędowy pojazdu opiera się na dwóch silnikach asynchronicznych o mocy maksymalnej 2 x 125 kW umieszczonych w piastach osi napędowej. Ogniwo wodorowe firmy Ballard o mocy 70 kW zamontowane zostało na dachu, podobnie jak kompozytowe zbiorniki wodoru o pojemności 37,5 kg (1 560 litrów). Istotnym elementem układu napędowego są również baterie trakcyjne LTO (litowo-tytanowe) o pojemności 30 kWh, zamontowane w tylnej, lewej części pojazdu. System odzyskiwania energii podczas hamowania pozwala minimalizować zużycie paliwa wodorowego. Parametry autobusu pozwalają przejechać nawet 500 km pomiędzy tankowaniami, a taki zasięg jest wystarczający do obsługi nawet najdłuższych zadań przewozowych w komunikacji miejskiej. Co równie ważne, czas tankowania wodoru jest relatywnie krótki – proces taki trwa około 10-15 minut.Autobus jest klimatyzowany, w pełni niskopodłogowy i dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym na wózkach. Może zabrać na pokład do 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących. Aranżacja wnętrza nie różni się od pojazdów z tradycyjnym, spalinowym napędem. O bezpieczeństwo pasażerów oraz osób na zewnątrz pojazdu dbają zaawansowane technicznie systemy bezpieczeństwa, m.in. monitorowania zmęczenia prowadzącego pojazd oraz detekcji pieszych i rowerzystów.Producentem autobusu jest ARTHUR BUS GmbH - spółka założona w 2021 r., która specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych technicznie, zeroemisyjnych autobusów wraz z dedykowanymi rozwiązaniami w zakresie infrastruktury.Pierwsze trzy autobusy dostarczone z polskiej fabryki koncernu w Lublinie trafiły do Świdnika i z powodzeniem obsługują linie w ramach aglomeracji lubelskiej. W grudniu 2025 r. kolejne 3 autobusy zasilą flotę niemieckiego operatora Buspunkt z regionu Bremerhaven, a aż 20 autobusów zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Lublinie – pojazdy te dostarczone zostaną do końca kwietnia 2026 r. W ramach projektu HySPARK – Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics „innowacyjne pojazdy wodorowe” zakontraktowane zostały również 2 autobusy do obsługi linii komunikacyjnych w Warszawie.W Gdyni autobus demonstracyjny eksploatowany będzie przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. na liniach: S, 105, 125, 159 i 180. Galeria zdjęć Pobierz galerię Autobus wodorowy ARTHUR BUS AB2 Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 16.09.2025 16:28 Autor: Tomasz Złotoś (tomasz.zlotos@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 16.09.2025 16:54 Zmodyfikował: Tomasz Złotoś