Co nowego

Teleporada lekarza? Tylko na życzenie

Lekarz od teraz nie będzie mógł narzucić pacjentowi teleporady - poza kilkoma szczególnymi przypadkami, zdj. ilustracyjne

Lekarz od teraz nie będzie mógł narzucić pacjentowi teleporady - poza kilkoma szczególnymi przypadkami, zdj. ilustracyjne

Od dziś (16 marca) wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu. Koniec z przymusowymi teleporadami. Teraz każdy pacjent ma prawo skorzystać z podstawowej opieki zdrowotnej bezpośrednio w poradni. Wyjątkiem będzie m.in. podejrzenie koronawirusa czy wystawienie recepty na stałe leki.


Pandemia koronawirusa i jej skutki wymagają ciągłych zmian w systemie zdrowia. Od dziś to pacjenci decydują o formie kontaktu z lekarzem. Mają prawo skorzystać z bezpośredniej wizyty w gabinecie. Niemożliwe jest już narzucanie formy teleporady przez telefon. We wtorek, 16 marca zaczęły obowiązywać nowe regulacje Narodowego Funduszu Zdrowia, które mają dać niemal wszystkim chorym możliwość przebadania się i bezpośredniego kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Będzie on mógł dzięki temu dokładniej ocenić stan pacjenta. Ma to też zapobiec nadmiernemu wykorzystywaniu teleporad przez lekarzy, co podkreślał przed kilkoma tygodniami minister zdrowia.

Teleporada na prośbę i w szczególnych przypadkach


Od teraz lekarz pierwszego kontaktu nie może już odmówić wizyty w gabinecie w sytuacji, gdy sam chory lub jego opiekun nie wyraził zgody na udzielenie teleporady. Nowe regulacje dotyczą też sytuacji, gdy pacjent boryka się z przewlekłą chorobą i zmienił się jego stan, gdy istnieje podejrzenie nowotworu, gdy wizyta u zadeklarowanego lekarza/pielęgniarki/położnej POZ odbywa się po raz pierwszy lub – w przypadku najmłodszych – gdy dziecko nie ukończyło jeszcze 6. roku życia.

Nie oznacza to jednak, że teleporady przestają funkcjonować. Lekarz będzie mógł nadal skorzystać z tej formy kontaktu z pacjentem w kilku wyjątkowych sytuacjach: przy podejrzeniu zakażenia koronawirusem, wystawianiu recept niezbędnych do kontynuacji leczenia i posiadaniu dokumentacji medycznej, kolejnym zleceniu na zaopatrzenie w wyroby medyczne czy przy potrzebie uzyskania zaświadczenia o stanie zdrowia. Teleporada może też dotyczyć dziecka poniżej 6. roku życia, gdy porada ma charakter kontroli bez fizycznego badania, a jej termin ustalono podczas bezpośredniej wizyty.

Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia, pacjenci nadal będą mogli uzyskać przez telefon zalecenie, e-zwolnienie, e-skierowanie, zlecenie na test na koronawirusa, e-receptę czy wskazania do bezpośredniego kontaktu z lekarzem lub pogotowiem.

Zmiany wynikają z rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. „w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej”. Jeżeli lekarz zlekceważy nowe regulacje i np. narzuci pomoc przez teleporadę, sprawę można zgłosić bezpośrednio do NFZ – przez połączenie z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800 190 590.

Jednocześnie placówki POZ, czyli m.in. przychodnie, mają obowiązek informować pacjentów o warunkach udzielania teleporad. Z aktualną listą otwartych i zamkniętych podmiotów leczniczych, w tym POZ, Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej czy gabinetów stomatologicznych i ginekologicznych można zapoznać się na stronie internetowej Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowej Służby Zdrowia w Gdańsku.

  • ikonaOpublikowano: 16.03.2021 14:38
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 16.03.2021 18:31
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze