Od końca listopada 2020 roku w Gdyni funkcjonuje nowy, innowacyjny model utrzymania dróg (w skrócie LIZUD). Zgodnie z jego założeniami kluczowe ciągi komunikacyjne utrzymywane są przez nowe pojazdy komunalne, specjalistyczną bazę i pracowników Zarządu Dróg i Zieleni. Z kolei o drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ulice, chodniki, miejsca postojowe, schody, tunele oraz ścieżki rowerowe dbają firmy zewnętrzne. O zaletach i wyzwaniach tego hybrydowego standardu utrzymania opowiadały władze Gdyni i dyrekcja ZDiZ podczas specjalnej prezentacji na bazie LIZUD przy ul. Starochwaszczyńskiej.Podczas spotkania obecni byli nie tylko prezydenci Gdyni, ale również delegacja Zakładu Komunikacji Miejskiej z Grudziądza, prezesi gdyńskich spółek transportowych, kadra zarządzająca firm budowlanych, transportowych, projektowych oraz pracownicy gdyńskiego ZDiZ. Krótko mówiąc były tam osoby, które bezpośrednio uczestniczyły w poszczególnych procesach wdrażania gdyńskiego modelu utrzymania dróg. Projekt LIZUD to jest nowa forma organizacji odśnieżania zimowego. Odśnieżania, które ma przede wszystkim przynieść korzyści wynikające z lepszej jakości, skuteczności, ale - co bardzo ważne w tych czasach - z wyższego standardu ekologicznego. Bardzo nam zależy, żeby poprzez skuteczne odśnieżanie używać na ulicach miasta mniej czynnika chemicznego: soli, roztworu soli, bo on niekorzystnie wpływa na środowisko. Mamy dwa oczekiwania: chcemy jeździć dobrze odśnieżonymi drogami, ale tez chcemy żyć w ekologicznym mieście. Budowa nowej bazy i zakup sprzętu to także ważny element założeń ekonomicznych. Wpływają one na to, że lepiej zarządzany system skuteczniej rozwiązuje zadania, a tym samym zmniejsza koszty po stronie budżetu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Zgromadzeni goście mogli na żywo zobaczyć 16 pojazdów specjalnych, ich wnętrze i nowoczesne kabiny kierowców. Docenić zalety i zwrotność ładowarek teleskopowych, które zajmują się m.in. ładowaniem soli. Ocenić kubaturę hali solnej, gdzie można zmagazynować nawet 1000 ton soli drogowej. Spore zainteresowanie wzbudziły też klimatyzowane kontenery socjalno- biurowe, które gwarantują optymalne warunki do wykonywania całodobowej pracy dyspozytorów oraz kierowców. Wielu z gości zauważyło specjalne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami w postaci oddelegowanego miejsca parkingowego, rampy czy toalety. Możemy powiedzieć, że jesteśmy w połowie sezonu zimowego i pokazujemy, jak wygląda nasza baza - jedna z dwóch, które będą w Gdyni. Natomiast zapomniany, że nowy system LIZUD nie tylko dotyczy odśnieżania miasta, ale już na wiosnę samochody zostają zmienione, przerobione nakładkami i będziemy mieli samochody, które dbają o czystość naszych ulic. To pokazuje, że nie tylko chcemy dbać o ekologię w czasie zimy, ale także o czystość i bezpieczeństwo mieszkańców na wiosnę - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Po wręczeniu oficjalnych podziękowań, mobilnej prezentacji bazy był też czas na wymianę doświadczeń, branżowe rozmowy z pracownikami LIZUD i szczegółowe pytania dotyczące kwestii technicznych i logistycznych związanych z zimowym utrzymaniem dróg. - Dzisiejsza prezentacja uświadomiła wszystkim zaproszonym gościom jak szerokie jest spektrum prowadzenia i wdrożenia tego typu projektu. To niełatwa, wieloetapowa inwestycja, ale Gdynia podjęła to ryzyko. Hybrydowy model utrzymania dróg działa i dotychczasowe statystyki pokazują, że przyniesie on konkretne wielomilionowe oszczędności. Zdajemy sobie sprawę, że pewne elementy działania LIZUD wymagają odpowiednich korekt i ulepszeń. Wnikliwie analizujemy wszystkie dane oraz opinie mieszkańców – tłumaczy Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni O modelu LIZUDPo raz pierwszy w sezonie zimowym 2020/2021 Gdynia wprowadziła innowacyjny model utrzymania dróg. Jest to model hybrydowy, czyli główny układ drogowy o łącznej długości 181 km utrzymuje nowoczesna komunalna flota 16-tu pługo-posypywarek. Z kolei pozostałe drogi, obejmujące jezdnie o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ścieżki rowerowe, chodniki, o łącznej długości 279 km, utrzymują firmy zewnętrznym. To ich sprzęt i pracownicy dbają też o utrzymanie zimowe miejsc postojowych, tuneli i schodów. Galeria zdjęć Pobierz galerię Prezentacja odbyła sie w reżimie sanitarnym na terenie bazy technicznej LIZUD przy ul. Starochwaszczyńskiej // fot.T.Kozieł Pobierz zdjęcie Prezydent Wojciech Szurek wręczył podziękowania osobom zaangażowanym w projekt LIZUD // fot.T.Kozieł Pobierz zdjęcie Pokaz załadunku soli // fot. T.Kozieł Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 27.01.2021 15:50 Autor: Hanna Wyszyńska (h.wyszynska@zdiz.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 27.01.2021 15:58 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz