Gdynia Buduje

Wiadukt w ciągu ulicy Puckiej za 3 lata

Podpisano umowę na budowę wiaduktu w ciągu ul. Puckiej. Na zdjęciu od lewej: Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Wincenty Lis, Zastępca Dyrektora Regionu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Ireneusz Merchel. Prezes Zarządu PKP PLK / fot. materiały prasowe

Podpisano umowę na budowę wiaduktu w ciągu ul. Puckiej. Na zdjęciu od lewej: Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Wincenty Lis, Zastępca Dyrektora Regionu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Ireneusz Merchel. Prezes Zarządu PKP PLK / fot. materiały prasowe

Po wielu miesiącach negocjacji i pracy koncepcyjnej, dzisiaj podpisana została umowa na prace związane z realizacją wiaduktu nad torami kolejowymi, przecinającymi ulicę Pucką. Zbudowanie obiektu doprowadzi do szybszego i bezkolizyjnego przejazdu do północnych dzielnic Gdyni i co ważne odciąży, mocno eksploatowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Jest to pierwszy ze strategicznych projektów, które doprowadzą do znaczącego usprawnienia komunikacji z tą istotną, portową częścią naszego miasta.
 
Porozumienie zawarte pomiędzy Miastem Gdynia a spółką PKP PLK (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) zawiera niezwykle istotne rozwiązania: 
  • Spółka kolejowa przekaże 30 mln złotych na realizację przedsięwzięcia,
  • Miasto Gdynia zobowiązuje się pokryć pozostałe koszty tej inwestycji,
  • Wiadukt ma zostać wybudowany do końca 2022 roku.
 
Dwie zaplanowane na tym obszarze inwestycje, czyli budowa tunelu pod torami SKM (realizowana przez PKP PLK) i wiadukt w ciągu ulicy Puckiej zdecydowanie zmienią oblicze komunikacyjne Gdyni. Przede wszystkim skróci się czas dojazdu do ulicy Hutniczej, a co za tym idzie dojazd do Obłuża, Pogórza czy Oksywie znacznie się skróci.  
 
- To bardzo ważny dzień dla Gdyni. Polepszenie skomunikowania północnych dzielnic to dla nas priorytet inwestycyjny. Rozmowy z PKP PLK były bardzo wymagające i konstruktywne, cieszę się, że udało się doprowadzić do porozumienia, z którego zadowolone są obie strony. Dzięki wypracowanemu konsensusowi i partnerstwu nareszcie zostaną nadrobione zaległości, które datują się jeszcze na lata 70. i 80. XX wieku – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

 - Rozpoczynamy dzisiaj jeden z ostatnich elementów długiego i trudnego procesu, udrożnienia dojazdu do północnych dzielnic naszego miasta. Czeka nas imponujące przedsięwzięcie, które będzie realizowane w metodzie zaprojektuj-wybuduj. Już teraz możemy zapowiedzieć, że Estakada Kwiatkowskiego nie będzie jedyną bezkolizyjną drogą z południa na północ Gdyni - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju, który jest odpowiedzialny za projekt.

Budowa wiaduktu drogowego, ul. Pucka

Dotychczas pokonywanie torów kolejowych, aż w dwóch miejscach wiązało się z długim oczekiwaniem na otwarcie zapór kolejowych, gdyż biegnące tamtędy tory obsługują połączenia SKM (linia 202), a druga nitka to zespół układu torowego prowadzący do portu. W ramach obu inwestycji planowana jest przebudowa infrastruktury drogowej i budowa nowych obiektów inżynieryjnych – tunelu i wiaduktu. W związku z budową tunelu, zostaną zlikwidowane pozostałe dwa przejazdy drogowe przez tory: w ciągu ulic Północnej i Piaskowej. W ramach nowego układu drogowego powstaną jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe i konieczne mury. Co niezwykle istotne, dla właścicieli tych budynków, które będą musiały zostać wyburzone, zostaną wypłacone odszkodowania z budżetu miejskiego.
 
- Wiadukt zostanie wybudowany dzięki wsparciu finansowemu ze środków z projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”, natomiast budowa tunelu realizowana przez PKP PLK, odbędzie się  w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. Prace stały się możliwe w momencie, gdy spółka PKP PLK uzyskała środki na poprawienie parametrów dróg kolejowych, prowadzących do portu – dodaje Marek Łucyk.

Budowa wiaduktu drogowego, ul. Pucka

 
Koszty całego przedsięwzięcia zawierającego pełen układ bezkolizyjnego dojazdu do dzielnic północnych według szacunków wyniesienie ponad 100 mln złotych. Strony porozumienia zakładają, że oddanie całej inwestycji nastąpi nie później niż do końca 2023 roku.

  • ikonaOpublikowano: 30.10.2019 13:05
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.10.2019 14:30
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Kukla
ikona