Gdynia Mobilna

Elektromobilność przyszłością miast

Urban E-mobility Forum 2019 w PPNT Gdynia, fot. Kamil Złoch

Urban E-mobility Forum 2019 w PPNT Gdynia, fot. Kamil Złoch

W Gdyni międzynarodowe grono ekspertów przez dwa dni będzie dyskutować o tym, jak elektromobilność zmieni i wpłynie na życie mieszkańców miast. To okazja do przyjrzenia się najlepszym wzorcom z Europy, wymieniając chociażby Holandię i Danię, ale i gdyńskiej komunikacji publicznej z zeroemisyjnymi trolejbusami. Rozpoczęło się Urban E-mobility Forum 2019 w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Elektryczne pojazdy to przyszłość mobilności w miastach na całym świecie – eksperci są zgodni w tym twierdzeniu. Elektromobilność stała się jednym z najbardziej aktualnych trendów i tematów dotyczących rozwoju, w tym także w Polsce. Dyskusje na temat elektrycznej przyszłości szeroko pojętego transportu toczą się także w Gdyni – w czwartek wystartowało dwudniowe Urban E-mobility Forum 2019.



Europejskie wzorce mobilności


To wydarzenie skupiające w jednym miejscu specjalistów z różnych części Europy, którzy chętnie dzielą się doświadczeniami i pokazują dobre wzorce. Obok przedstawicieli polskich miast i instytucji głos zabierają m.in. wizjonerzy z krajów skandynawskich czy menedżerowie i działacze z Holandii czy Danii. Uczestników forum powitał prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

- W zakresie elektromobilności Gdynia jest liderem, jeżeli chodzi o polskie miasta. Zawdzięczamy to bardzo konsekwentnej polityce, którą realizujemy między innymi przez inwestycji w trakcję i tabor trolejbusowy. To transport zeroemisyjny, najbardziej dzisiaj wspierany i oczekiwany w polskich miastach, stąd ponad 75 lat historii tego systemu w Gdyni to bardzo ciekawy element, który skupia na sobie uwagę nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mamy także carsharing, system już oparty na samochodach hybrydowych i niskoemisyjnych, ale już w przyszłym roku będzie rozwijał się też w oparciu o samochody całkowicie elektryczne. To także elektryczny rower cargo, który jest dostępny już od dawna. Skupiamy się na działaniach bardzo konkretnych, ale wspieramy też te rozwiązania prawne, które są przygotowywane w wymiarze ogólnokrajowym. Bierzemy udział w debatach, mieliśmy wpływ na zmiany ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, które wychodziły naprzeciw oczekiwaniom samorządów. To wszystko czynniki, które sprawiają, że jesteśmy dziś nie tylko gospodarzem, ale też miastem pokazującym własny, ciekawy w perspektywie europejskiej dorobek – podsumował Wojciech Szczurek.

Gościem pierwszego dnia forum była także ambasador Holandii w Polsce, Daphne Bergsma, która podkreśliła rolę Gdyni w rozwoju elektromobilności w Polsce oraz rolę swojego kraju w wytyczaniu dobrych trendów na arenie międzynarodowej.

- Gdynia jest „polskim miastem przyszłości”. Wcześniej, podczas rozmowy z panem prezydentem, zdałam sobie sprawę, jak aktywne i rozwojowe jest wasze miasto w kwestii mobilności. Zrozumiałam też, że w przeszłości Gdynia w pewnym sensie miała uśpiony potencjał, ale obecnie to tętniące życiem miasto z nowoczesnym portem. Tutaj, na tle całej Polski Gdynia jest liderem mobilności i ośmielę się też stwierdzić, że Holandia jest liderem w ujęciu międzynarodowym – mówiła podczas swojego wystąpienia Daphne Bergsma.

Od ładowarek do elektrycznej rewolucji

W programie wydarzenia znalazło się miejsce na kilkanaście sekcji tematycznych, które poruszają najbardziej kluczowe z punktu widzenia miast kwestie związane z rozwojem elektromobilności. Wystarczy wspomnieć chociażby o panelach dyskusyjnych poświęconych strategiom transportu zeroemisyjnego, nowoczesnym systemom ładowania czy przyszłości tzw. stref zeroemisyjnych.


- Celem konferencji jest promowanie elektromobilności. To bardzo ważny temat dla miast, jakość powietrza jest bardzo ważna, a tutaj, w Gdyni, powietrze jest bardziej świeże niż gdziekolwiek indziej w Polsce. Nie tylko dla Polski, ale dla całego świata to w tej chwili bardzo ważny temat. Dziś gościmy międzynarodowe grono ekspertów z Danii, Holandii, Francji czy Niemiec. Będziemy dyskutować o najlepszych nowych trendach oraz o tym, jak w najlepszy sposób organizować elektromobilność w miastach – wyjaśnił Richard Stephens, redaktor naczelny magazynu „Poland Today", organizatora forum.

Uczestnicy jeszcze podczas pierwszych sekcji tematycznych mieli okazję wysłuchać m.in. prezentacji Petera Vesterbacka, fińskiego propagatora idei łączenia środków transportu MaaS (Mobility as a Service) czy Gerarda Hellburga, program managera prowadzonego w Amsterdamie projektu Zero Emission Mobility.

W jednym z paneli dyskusyjnych, poświęconym tematowi „elektrycznej rewolucji”, czyli przejściu miast na zeroemisyjne rozwiązania transportowe u boku Matiasa Ahlblada z Fortum, Pawła Wideła z francuskiego koncernu motoryzacyjnego Groupe PSA czy Sanne Kaasjagera z holenderskiej ambasady wzięła udział także wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

- Elektromobilność to dzisiaj jeden z kluczowych tematów dla rozwoju miasta. To wielki i silny trend, który bardzo wpływa na różne sfery życia, nie tylko na najbardziej oczywiste, związane z przemieszczaniem się, ale także na takie, o których na co dzień nie myślimy, chociażby o odbiorze śmieci z wykorzystaniem pojazdów z napędem elektrycznym. W Gdyni najbardziej interesuje nas mobilność dotycząca mieszkańca, elektromobilność transportu publicznego. W tym względzie jesteśmy polskim liderem i możemy dzielić się dobrymi praktykami, natomiast w kwestii małej elektromobilności, dedykowanej bezpośrednio mieszkańcom, chcemy uczyć się z Europy jak sprawić, by rozkręcił się rynek pojazdów elektrycznych, a co za tym idzie, w mieście było czyste powietrze i abyśmy podążali za trendem – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Panel dyskusyjny z udziałem wiceprezydent Gdyni, Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, fot. Kamil Złoch
Panel dyskusyjny z udziałem wiceprezydent Gdyni, Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, fot. Kamil Złoch
Panel dyskusyjny z udziałem wiceprezydent Gdyni, Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, fot. Kamil Złoch
Panel dyskusyjny z udziałem wiceprezydent Gdyni, Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, fot. Kamil Złoch

Gdynianie gotowi na rozwój


Warto podkreślić, że Gdynia od lat podejmuje skuteczne działania sprzyjające rozwojowi elektromobilności w lokalnych warunkach. Miasto konsekwentnie inwestuje w proekologiczne rozwiązania dotyczące transportu publicznego, promuje idee komunikacji rowerowej czy współdzielonej, podnosi też świadomość społeczną dotyczącą nawyków transportowych.

Od czerwca do września tego roku mieszkańcy Gdyni byli także pytani o elektromobilność w specjalnie przygotowanej ankiecie. Chodziło o to, by lepiej przyjrzeć się zagadnieniu i zbadać, z jakim odbiorem spotykają się proponowane rozwiązania oraz czego oczekują mieszkańcy.

W badaniu polegającym na 26 pytaniach wzięło udział 246 osób. Co ciekawe, w opinii mieszkańców najważniejszymi działaniami, które mogą wspomóc rozwój elektromobilności są dedykowane miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych, udostępnienie mieszkańcom do bezpłatnych testów mikropojazdów elektrycznych (rowerów, hulajnóg) i uruchomienie miejskich dotacji do ich zakupu. Optymizmem napawa fakt, że prawie 60% respondentów gdyńskiej ankiety uważa odnawialne źródła energii za przyszłość motoryzacji.

Badanie opinii było przeprowadzone w ramach realizacji Projektu Unijnego CAR (Creating Automotive Renewal) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk na lata 2014-2020. 

Miasto Gdynia jest partnerem Urban E-mobility Forum 2019.


Nagrody dla liderów


Pierwszego dnia Urban E-mobility Forum odbyła się także wieczorna gala wręczenia nagród liderom lokalnej e-mobilności w polskich miastach. Nagrody przyznano na podstawie rankingu opracowanego przez redakcję Polityka Insight. Ranking uzwględnił 50 największych polskich miast, a pod uwagę brano m.in. udział pojazdów elektrycznych we flocie komunikacji publicznej, promocję elektromobilności w lokalnych warunkach oraz inwestycje w infrastrukturę ładowania.

W kategorii „polityka miejska” nagrodzono Szczecin, w kategorii „transport zbiorowy” - Kraków i w kategorii „transport indywidualny” - Kielce. Nagrodę za szczególne osiągnięcia na polu elektromobilności przyznano firmie Rafako, która grudniu zeszłego roku firma pokazała prototyp autobusu, który właśnie kończy proces homologacji. Nie jest to przerobiony na autobus kocioł parowy, ale pojazd elektryczny zaprojektowany od zera.

Ponadto nagrodę dla za specjalny wkład w rozwój elektromobilności w kategorii polityk dla Elżbiety Bieńkowskiej, komisarz Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw wręczyła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Wieczorna gala wręczenia nagród liderom lokalnej e-mobilności w polskich miastach - Katarzyna Gruszecka Spychała i Elżbieta Bieńkowska, fot. Jacek Klejment

Nagroda to dowód uznania za aktywność komisarz w kontekście tzw. afery dieselgate związanej z koncernem Volkswagena. Oprogramowanie wykryte w samochodach tej firmy, a potem również kilku innych producentów w Stanach Zjednoczonych i Europie tak ustawiało pracę silnika podczas testów, żeby jego emisje mieściły się w określonych prawem widełkach.

Oto fragment laudacji: „Zaproponowała ona m. in. nowe - bliższe rzeczywistości - metody pomiaru emisji, które wprowadzają testy w prawdziwych warunkach drogowych, tzw. WLTP. Po drugie, umożliwiła urzędom odpowiedzialnym za ochronę konsumentów do wezwania do warsztatów samochodów niespełniających norm emisji. Po trzecie, zaproponowała nowe, niezwykle ambitne cele redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych, półciężarówek i ciężarówek na 2030 rok. (…) To dzięki Pani motoryzacja w Europie zaczyna gwałtownie się zmieniać na czystszą, zieleńszą i bardziej przyjazną otoczeniu”.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 14.11.2019 17:20
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 15.11.2019 12:16
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona