Gdynia Mobilna

Elektryczne autobusy dla Gdyni coraz bliżej

Samorządowi liderzy wprowadzania zielonego ładu w miastach spotkali się w Warszawie, gdzie odbyła się uroczystość podpisania umów o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na zeroemisyjny transport publiczny. Gdynię reprezentowali: wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Lech Żurek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej // fot. materiały prasowe

Samorządowi liderzy wprowadzania zielonego ładu w miastach spotkali się w Warszawie, gdzie odbyła się uroczystość podpisania umów o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na zeroemisyjny transport publiczny. Gdynię reprezentowali: wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Lech Żurek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej // fot. materiały prasowe

Gdynia zrobiła kolejny krok w stronę jeszcze bardziej ekologicznego transportu publicznego. W czwartek, 30 stycznia, w Warszawie przedstawiciele naszego miasta podpisali umowę o dofinansowanie unijne na realizacje projektu pn.: „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań”. Dotację na ten cel, w wysokości prawie 70 milionów złotych, przyznało nam w listopadzie ubiegłego roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki temu na ulicach Gdyni pojawią się 24 nowe w pełni elektryczne autobusy. Całkowita wartość projektu to ponad 81 milionów złotych.

Samorządowi liderzy wprowadzania zielonego ładu w miastach, dbałości o komfort życia oraz czystego powietrza spotkali się w czwartek, 30 stycznia w Warszawie. W siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyła się uroczystość podpisania umów o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na zeroemisyjny transport publiczny. Uczestniczyli w niej przedstawiciele rządu: Małgorzata Jarosińska-Jedynak z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, a także samorządowcy i władze Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Gdynia otrzymała prawie 70 milionów złotych na realizację projektu pn.: „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań”. Podczas uroczystości nasze miasto reprezentowali: wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Lech Żurek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Gdynia to miasto, które od chwili, kiedy powstało, stało się ikoną nowoczesności. Stawialiśmy na elektromobilność w czasie, kiedy ta nazwa wydawała się być mrzonką przyszłości i kiedy ani smog ani zielony ład w ogóle nie pojawiały się w debacie publicznej. Już wiele lat temu postanowiliśmy wdrożyć wizjonerski, zarówno pod względem społecznym, jak i inżynieryjnym, projekt trolejbusów, które mogły jeździć na ładowanych bateriach. Dzisiaj tych pojazdów elektromobilnych mamy tyle, że wypełniamy wszystkie ustawowe normy, mamy też najczystsze powietrze w Polsce. Wydawałoby się, że moglibyśmy usiąść z założonymi rękoma, powiedzieć, że u nas jest dobrze i już nic nie musimy. Jednak patrzymy w przyszłość i obserwujemy tempo zmian. Chcemy, aby Gdynia była ciągle bardzo nowoczesna – mówiła podczas uroczystości Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

I dodała:

Możemy się szczycić też tym, że mamy miasto o bardzo wysokiej jakości życia. Pod koniec ubiegłego roku odebraliśmy w Rzymie nagrodę. Gdynia została uznana za trzecie najlepsze miejsce do życia wśród miast od 150 do 400 tysięcy mieszkańców. Nie osiągniemy takich wyników, jeśli nie będziemy inwestować w nowoczesność. Nie moglibyśmy tego robić, gdyby nie wsparcie unijne, dzięki któremu jesteśmy w stanie ogłaszać dzisiaj początek tego nowego projektu. Pozwoli on nam osiągnąć jeszcze lepsze parametry, które dziś wydają się być może zbyt wysokie, ale jestem głęboko przekonana, że w przyszłości okażą się idealne, tak, jak stało się to z naszymi trolejbusami.

Umowę o dofinansowanie gdyńskiego projektu podpisali: Lech Żurek - prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni oraz Joanna Lech - pełniąca obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Oprócz Gdyni umowy podpisały jeszcze: Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski, Opole, Kędzierzyn-Koźle, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu, Miejski Zakład Komunikacji w Malborku oraz Miejski Zakład Komunikacji w Pile.

Elektrobusy dla Gdyni

Unijne dofinansowanie umożliwi zakup 24 nowych elektrycznych autobusów. Pojazdy będą bezemisyjne, a tym samym gdyński transport publiczny stanie się jeszcze bardziej efektywny i przyjazny środowisku. Wpłynie m.in. na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

Spośród 24 elektrobusów, o które wzbogaci się gdyński tabor, 8 pojazdów będą to autobusy przegubowe, a pozostałe 16 maszyn stanowić będą autobusy standardowe. Wybudowane zostaną też miejsca i stacje wolnego ładowania - częściowo na terenie obecnej zajezdni oraz częściowo na działce przyległej do tego terenu. Powstanie również 7 stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi. Pojawią się one przy 5 pętlach autobusowych i przystankach końcowych. Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie znajdziemy na Witominie Leśniczówce – przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców. Natomiast pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji – na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu – przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim – przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
 
Gdynia otrzymała unijne dofinansowanie na realizację tej inwestycji w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Całkowita wartość projektu wynosi 81 034 000 złotych. Unijna dotacja to 68 649 400 złotych.
 
Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94. Nowe elektrobusy zastąpią stare pojazdy zasilane olejem napędowym. Na ulicach Gdyni powinny się one pojawić na początku 2022 roku.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 30.01.2020 12:50
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.01.2020 14:55
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona