Gdynia Mobilna

O elektrycznej rewolucji #wGdyni

Drugi dzień Urban E-Mobility forum otworzyło wystąpienie Elżbiety Bieńkowskiej, komisarz Komisji Europejskiej, fot. Kamil Złoch

Drugi dzień Urban E-Mobility forum otworzyło wystąpienie Elżbiety Bieńkowskiej, komisarz Komisji Europejskiej, fot. Kamil Złoch

Dobiegły końca rzeczowe dyskusje o nadchodzącej wielkimi krokami elektrycznej rewolucji. Drugi dzień Urban E-Mobility Forum 2019 to między innymi wizyta europejskiej komisarz Elżbiety Bieńkowskiej i warsztatowe sekcje poświęcone rozwojowi elektromobilności.

To kontynuacja czwartkowych rozmów o tym, jak zmienia się oblicze mobilności w miastach. Drugi i jednocześnie ostatni dzień goszczącego w Gdyni Urban E-Mobility Forum to kolejnych osiem sekcji tematycznych poruszających kwestie elektromobilności i wszystkiego, co z nią związane.



- Dziś wiele wątków praktycznych, przede wszystkim warsztatowych, dotyczących także finansowania elektromobilności. Rewolucja przyszłości, która postępuje w bardzo szybkim tempie jest kosztowna i żeby się do niej przygotować, trzeba wydać dużo pieniędzy, stąd rozmowy o tym, jak racjonalnie poradzić sobie z tymi wydatkami. Rozpoczęła pani komisarz Elżbieta Bieńkowska, która kolejny raz próbowała uświadomić nam, że to, co dzisiaj jeszcze niektórym niesłusznie wydaje się przysłowiową bajką o żelaznym wilku, tak naprawdę jest teraźniejszością i ta rewolucja zaskoczy nas dużo prędzej, niż się tego spodziewamy – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Europejska komisarz poprzedniego dnia odebrała z rąk wiceprezydent Gdyni nagrodę za specjalny wkład w rozwój elektromobilności. Swoje piątkowe wystąpienie poświęciła w dużej mierze kwestiom związanym z przemysłem motoryzacyjnym i zmianami legislacyjnymi na rzecz transportu zeroemisyjnego.

- Przemysł musi zrozumieć, że dla wszystkich decydentów w Europie przyszłość przemysłu samochodowego jest kluczowa. Do tej pory byliśmy wiodącymi producentami samochodów, a obecnie „wiodący” znaczy „zeroemisyjny”. Trzeba być przygotowanym na produkcję samochodów, które nie będą zanieczyszczały powietrza, bo takie auta będą chcieli kupować ludzie. (…) Bardzo zaangażowaliśmy się jako Komisja Europejska w zachętę do produkcji baterii, które do tej pory nie są produkowane w Europie, a są kluczowym elementem elektrycznych samochodów. W 2017 roku wspólnie z państwami członkowskimi i przemysłem uruchomiliśmy European Battery Alliance, czyli Europejski Sojusz na Rzecz Baterii. Chodzi o to, żeby stworzyć w Europie konkurencyjny, pełny łańcuch dostaw i produkcji baterii. Trzeba było tę pracę wykonać w zasadzie od zera. (…) Polska jest bardzo ważnym ośrodkiem pozyskiwania materiału do ogniw, a także recyclingu baterii – mówiła w swoim wystąpieniu Elżbieta Bieńkowska, komisarz Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

W programie znalazły się też sekcje poświęcone m.in. źródłom finansowania elektromobilności, przygotowywaniu projektów opartych na transporcie niskoemisyjnym, zmianom w komunikacji publicznej. Głos zabrało liczne grono cenionych w Polsce i Europie specjalistów, wymieniając chociażby Grzegorza Gałczyńskiego i Pawła Skotarka z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu , Dominica Patellę z Grupy Banku Światowego, Joannę Świderską z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Mateusza Figaszewskiego z firmy Solaris czy Carstena Bermiga współpracującego z Elżbietą Bieńkowską w ramach Komisji Europejskiej.

Jeden z paneli dotyczył także planowania elektromobilności z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców. Temat z perspektywy Gdyni przedstawili Alicja Pawłowska i Paweł Kimel z Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością gdyńskiego Urzędu Miasta.

Miasto Gdynia było partnerem Urban E-Mobility Forum 2019.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także