Gdynia Mobilna

Wkrótce gotowi na elektrobusy

Podpisanie umowy, która przyniesie Gdyni 29 ładowarek dla nowoczesnych elektrobusów. Od prawej: Lech Żurek - prezes PKA Gdynia, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Maciej Wojeński - wiceprezes Ekoenergetyka-Polska S.A. i Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, radny Gdyni, fot. Paweł Kukla

Podpisanie umowy, która przyniesie Gdyni 29 ładowarek dla nowoczesnych elektrobusów. Od prawej: Lech Żurek - prezes PKA Gdynia, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Maciej Wojeński - wiceprezes Ekoenergetyka-Polska S.A. i Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, radny Gdyni, fot. Paweł Kukla

Do pierwszego kwartału 2022 roku w Gdyni powstaną 22 standardowe stacje ładowania autobusów elektrycznych i 7 tzw. szybkich ładowarek w różnych dzielnicach. Podpisano umowę z konsorcjum firm Ekoenergetyka-Polska i Westa Building, które w ramach zadania rozbuduje też bazę PKA na Pogórzu. Po tej inwestycji Gdynia będzie gotowa na wprowadzenie do użytku kolejnych zeroemisyjnych pojazdów – elektrobusów, które będą kursować w dzielnicach.

Konsorcjum dwóch firm: Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza zbuduje w Gdyni nową infrastrukturę niezbędną dla elektrobusów. Inwestycja składająca się z dwóch części będzie kosztować dokładnie 5 039 713,77 złotych i 7 493 986,23 złotych. Wykonawcę wyłonił rozstrzygnięty pod koniec lipca przetarg gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Zamienimy diesle na elektryki


Po podpisaniu umowy wykonawca ma odpowiednio 17 i 18 miesięcy na zrealizowanie zadania. W Gdyni powstaną ładowarki dla autobusów elektrycznych, które umożliwią nowoczesnym, zeroemisyjnym pojazdom kursowanie w takich dzielnicach, jak np. Obłuże, Oksywie czy Witomino. Elektrobusy zastąpią tradycyjne, spalinowe autobusy na już funkcjonujących liniach.

- Przyszłością miast są nie tylko trolejbusy, ale także autobusy elektryczne. Te, które powodują, że na obszarze ich przemieszczania nie emituje się spalin ani innych trujących dla środowiska substancji – mówił podczas podpisania umowy Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - To przyszłość także takich nowoczesnych miast jak Gdynia. Bardzo się cieszę, że dzisiaj dochodzi do podpisania tej umowy, to jeden z elementów przygotowań do zmiany w komunikacji miejskiej. Wierzę, że elektryczny transport autobusowy, tak jak trolejbusy i autobusy, przypadnie do serca gdynianom, a my będziemy mieli głębokie przekonanie, że budujemy nowoczesny i przyjazny środowisku transport miejski – podkreślił prezydent.



29 ładowarek do 2022 roku


22 standardowe stacje ładowania powstaną na terenie istniejącej bazy Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej przy ul. Platynowej na Pogórzu. To tzw. punkty wolnego ładowania plug-in. To nie koniec zmian na terenie zajezdni - przebudowany zostanie też plac manewrowy, powstaną nowe miejsca postojowe, a pracownicy przejdą szkolenia niezbędne do obsługi nowego sprzętu.

W ramach inwestycji w Gdyni pojawi się też 7 szybkich ładowarek - stacji pantografowych szybkiego ładowania. Zostaną ulokowane na pętlach i przystankach końcowych, gdzie elektryczne pojazdy przy okazji postoju będą mogły szybko naładować baterie. Pozwolą na wykorzystanie zeroemisyjnego taboru na trasach biegnących do pętli przy Domu Marynarza, Dworca Morskiego (Muzeum Emigracji), ul. Godebskiego na Oksywiu, pętli na Witominie-Leśniczówce i Placu Kaszubskiego.

- To umowa na infrastrukturę, która dotyczy wybudowania siedmiu dużych ładowarek, które będą usadowione w pięciu miejscach miasta. Duża rzecz również wydarzy się w naszej bazie, tam będzie zlokalizowanych 11 podwójnych ładowarek, którymi będziemy ładowali nasze autobusy stacjonarnie. Zostanie też wybudowana część płyty postojowo-manewrowej i cała niezbędna infrastruktura. Pracujemy obecnie nad drugą częścią zamówienia, czyli dużym postępowaniem na autobusy elektryczne – wyjaśnia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Elektrobusy docelowo zastąpią pojazdy kursujące na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocnych kursach N40 i N94. Mowa o 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdach napędzanych energią elektryczną.

- Od roku 2027 wszystkie miasta, zgodnie z obowiązującymi w tej chwili dokumentami będą musiały mieć określoną flotę pojazdów elektrycznych. Niebawem zostaną zakupione 24 pojazdy elektryczne. Te pojazdy, w oparciu właśnie o infrastrukturę punktową, której zakup dzisiaj jest symbolicznie inaugurowany umożliwią mieszkańcom Gdyni jazdę cichym i ekologicznym środkiem transportu, na wskroś nowoczesnym – zaznaczył Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.

Wspólnie dla elektropostępu


Przy okazji zawarcia umowy na realizację zadania podpisano także list intencyjny. Trzy strony: miasto Gdynia, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Ekoenergetyka-Polska S.A. zadeklarowały współpracę przy projektowaniu i przygotowaniu dla Gdyni dedykowanych ładowarek pantografowych dla autobusów z napędem elektrycznym.

Ładowarki mają wpisywać się w miejskie uwarunkowania przestrzenne oraz nawiązywać do charakteru miasta. Ponadto strony zobowiązały się do wzajemnego wsparcia przy realizacji innych przedsięwzięć na rzecz rozwoju infrastruktury i idei transportu z napędem elektrycznym.

Miasto otrzymało na realizację projektu „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” wysokie, bo sięgające blisko 70 milionów złotych dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Poniżej mapa z zaznaczonymi lokalizacjami ładowarek dla elektrobusów.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 13.08.2020 15:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.08.2020 15:06
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona