Wprowadzenie Tristara zaczyna przynosić efekty. Od pewnego czasu na głównych drogach Gdyni widać, że samochody jeżdżą płynniej, a korki są mniejsze. Już wkrótce w całym mieście zaczną pojawiać się kolejne, zauważalne elementy systemu. Jednym z nich są tablice zmiennej treści. Pierwszą zaprezentowano 18 marca 2014 r. przy ulicy Morskiej. Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni. Tablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu:- o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia), - o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe), - o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.), - o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego. Całość Tristar w liczbach Gdynia Gdańsk Sopot 2 Centra Zarządzania Ruchem 1 1 0 162 Sygnalizacje świetlne 70 78 14 795 Pojazdy transportu zbiorowego wyposażone w komputery pokładowe z GPS i radiowe nadajniki priorytetów 345 450 0 496 km kabli użytych do realizacji 220 241 35 137 km kanalizacji teletechnicznej 60 60 17 150 km kabli światłowodowych 65 65 20 73 Szybkoobrotowe kamery z zoomem optycznym 31 36 6 200 Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i Centrach Zarządzania Ruchem 80 103 17 172 Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne 69 88 15 2226 Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych 704 1382 140 14 Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze 6 7 1 35 Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (kamery rozpoznające tablice rejestracyjne) 15 16 4 24 Rejestratory przekroczenia prędkości 7 15 2 15 Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane o kilku parkingach jednocześnie 3 10 2 32 Znaki informacji parkingowej 6 14 12 71 Tablic informacji pasażerskiej na przystankach 32 35 4 22 Terminale informacji pasażerskiej 7 15 0 18 Tablic zmiennej treści 8 10 0 8 Znaki zmiennej treści 5 3 0 242 Wysokie konstrukcje wysięgnikowe 80 132 30 679 Maszty niskie 250 340 89Okres realizacji robót wykonawcy systemu: 20.02.2012 r. / 30.11.2014 r. mowny termin zakończenia robót:- Etap I, II - prace zakończone i odebrane; - Etap III i IV - umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;- Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r.Koszt całkowity Projektu to: 160 815 099,81 zł, w tym 160 087 181,30 zł stanowią wydatki kwalifikowalne, tj. podlegające dofinansowaniu na poziomie 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). GdyniaGdańskSopotKoszty kwalifikowalne67 268 899,37 zł84 985 500,49 zł7 832 781,44 złDofinansowanie57 178 564,46 zł72 237 675,42 zł6 657 864,22 złW całym Trójmieście zostało włączonych do systemu 90 skrzyżowań. W Gdańsku, na al. Zwycięstwa od skrzyżowania z ulicą Chodowieckiego poprzez Al. Grunwaldzką aż do granicy z Sopotem. W samym Gdańsku dodatkowo poza głównym ciągiem włączono do systemu skrzyżowania w Oliwie od Al. Grunwaldzkiej ciąg ulic Opata J. Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowa do skrzyżowania z ul. Karwieńską oraz na ul. Hallera. Na obszarze Sopotu, poza al. Niepodległości, do systemu włączone są skrzyżowania z ul. 3 Maja. Dalej w kierunku Gdyni, od granicy z Sopotem włączono skrzyżowania na al. Zwycięstwa, poprzez Śląską, ul. 10 Lutego aż do skrzyżowania Morska-Zbożowa. Istotny odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Lotników do Nowowiczlińskiej oraz ul. Morskiej podlega obecnie kalibracji.Zdaniem wykonawcy - spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania. Opublikowano: 19.03.2014 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)