Co nowego

Pierwsza tablica zmiennej treści w systemie Tristar

Wprowadzenie Tristara zaczyna przynosić efekty. Od pewnego czasu na głównych drogach Gdyni widać, że samochody jeżdżą płynniej, a korki są mniejsze. Już wkrótce w całym mieście zaczną pojawiać się kolejne, zauważalne elementy systemu. Jednym z nich są tablice zmiennej treści. Pierwszą zaprezentowano 18 marca 2014 r. przy ulicy Morskiej.


Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. 

Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni.

Pierwsza tablica zmiennej treści dla kierowców w ramach programu Tristar – stanęła przy ulicy Morskiej, fot. Sylwia Szumielewicz-TobiaszTablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu:
- o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia), 
- o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe), 
- o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.), 
- o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. 

Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. 

Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.

 Całość Tristar w liczbach Gdynia Gdańsk Sopot
 2 Centra Zarządzania Ruchem  1 1 0
 162 Sygnalizacje świetlne 70 78 14
 795 Pojazdy transportu zbiorowego wyposażone w komputery pokładowe z GPS i radiowe nadajniki priorytetów 345 450 0
 496 km kabli użytych do realizacji 220 241 35
 137 km kanalizacji teletechnicznej 60 60 17
 150 km kabli światłowodowych 65 65 20
 73 Szybkoobrotowe kamery z zoomem optycznym 31 36 6
 200 Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i  Centrach Zarządzania Ruchem 80 103 17
 172 Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne 69 88 15
 2226 Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych 704 1382 140
 14 Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze 6 7 1
 35 Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
(kamery rozpoznające tablice rejestracyjne)
 15 16 4
 24 Rejestratory przekroczenia prędkości 7 15 2
 15 Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane
o kilku parkingach jednocześnie
 3 10 2
 32 Znaki informacji parkingowej 6 14 12
 71 Tablic informacji pasażerskiej na przystankach 32 35 4
 22 Terminale informacji pasażerskiej 7 15 0
 18 Tablic zmiennej treści 8 10 0
 8 Znaki zmiennej treści 5 3 0
 242 Wysokie konstrukcje wysięgnikowe 80 132 30
 679 Maszty niskie 250 340 89

Okres realizacji robót wykonawcy systemu: 20.02.2012 r. / 30.11.2014 r.
mowny termin zakończenia robót:
- Etap I, II - prace zakończone i odebrane;
- Etap III i IV - umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;
- Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;
Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r.

Koszt całkowity Projektu to: 160 815 099,81 zł, w tym 160 087 181,30 zł stanowią wydatki kwalifikowalne, tj. podlegające dofinansowaniu na poziomie 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł).

 GdyniaGdańskSopot
Koszty kwalifikowalne67 268 899,37 zł84 985 500,49 zł7 832 781,44 zł
Dofinansowanie57 178 564,46 zł72 237 675,42 zł6 657 864,22 zł

W całym Trójmieście zostało włączonych do systemu 90 skrzyżowań. W Gdańsku, na al. Zwycięstwa od skrzyżowania z ulicą Chodowieckiego poprzez Al. Grunwaldzką aż do granicy z Sopotem. W samym Gdańsku dodatkowo poza głównym ciągiem włączono do systemu skrzyżowania w Oliwie od Al. Grunwaldzkiej ciąg ulic Opata J. Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowa do skrzyżowania z ul. Karwieńską oraz na ul. Hallera. Na obszarze Sopotu, poza al. Niepodległości, do systemu włączone są skrzyżowania z ul. 3 Maja. Dalej w kierunku Gdyni, od granicy z Sopotem włączono skrzyżowania na al. Zwycięstwa, poprzez Śląską, ul. 10 Lutego aż do skrzyżowania Morska-Zbożowa. Istotny odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Lotników do Nowowiczlińskiej oraz ul. Morskiej podlega obecnie kalibracji.

Zdaniem wykonawcy - spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania.





Program Infrastruktura i Środowisko

  • ikonaOpublikowano: 19.03.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze