Społeczeństwo

Czerwony Kapturek przeciw wykluczeniu społecznemu

Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia oraz Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. osób z niepełnosprawnością z czerownym kapturkiem podczas inaguracji programu

Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia oraz Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. osób z niepełnosprawnością z czerownym kapturkiem podczas inaguracji programu ",Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki", fot. Jan Ziarnicki

Czerwony Kapturek przekonuje, że ,,Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki”. Od 8 do 12 października Gdynia i Fundacja Dogiq organizują wyjątkową kampanię. Projekt edukacyjno-uwrażliwiający ma na celu przełamanie stereotypów w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami, a ponadto uczy prawidłowych zachowań w stosunku do zwierząt.

Przez najbliższy tydzień gdyńskie przedszkolaki odwiedzą wyjątkowi edukatorzy. Będą to osoby z niepełnosprawnościami wraz ze swoimi psami asystującymi. To w ramach programu ,,Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki”, który zainaugurowano dzisiaj w gdyńskim magistracie.

- W Gdyni od lat realizujemy program „Gdynia bez barier", którego celem jest przełamywanie stereotypów związanych z postrzeganiem osób z niepełnosprawnością. Te wynikają niestety często z niewiedzy czy braku zrozumienia - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - Nie mam wątpliwości, że program „Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki” znakomicie wpisze się w strategię naszego miasta. I wpłynie pozytywnie nie tylko na dzieci, ale także na dorosłych mieszkańców Gdyni - podkreśla.

- Chcę podkreślić wyjątkowość tej kampanii, dlatego że jej charakter jest edukacyjno-uwrażliwiający. Z jednej strony wykorzystujemy materiały dydaktyczne, z drugiej chcemy trafić do serca. Radość z pomagania innym jest nieoceniona i warto tego uczyć, zwłaszcza dzieci w wieku przedszkolnym - dodaje Aneta Graboś, prezes Fundacji Dogiq.

Kampania ,,Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki” bazuje na znanym wszystkim motywie z bajki o Czerwonym Kapturku. Nawiązanie do baśniowego świata ma pomóc dzieciom w przyswojeniu często trudnych treści w sposób dla nich zrozumiały.

- Można spytać, po co kolejna kampania społeczna. Przecież wszystkie sprawy są oczywiste - trzeba być tolerancyjnym, dobrym, pomagać innym. Ale okazuje się, że w praktyce tak nie jest. Nawet najdoskonalsze ustawy nic nie zmienią, jeżeli my sami nie będziemy wiedzieli jak się zachowywać. Małe dzieci są najwdzięczniejszym materiałem, jeżeli chodzi o tego typu zmiany świadomości oraz postaw, ponieważ są ufne i otwarte - mówi Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. osób z niepełnosprawnością. - Chcemy, żeby wiedziały, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w realizacji planów i marzeń — dodaje.

Zespoły edukacyjne odwiedzają maluchy, ucząc je wrażliwości na potrzeby innych, w tym kolegów i koleżanek z niepełnosprawnością. Dzieci poznają także wiele ciekawych rzeczy o psach asystujących i o ich pracy. Do szczególnie ważnych należą zasady, jakich należy przestrzegać, gdy znajdziemy się w obecności osoby, której towarzyszy pies. Celem kampanii jest również aktywizacja osób z niepełnosprawnością i zachęcenie ich do działań w przedszkolach.

Więcej informacji o kampanii i psich asystentach TUTAJ.

Kampania została zainaugurowana w poniedziałek, 8 października w Urzędzie Miasta Gdyni i potrwa do piątku, 12 października. Jej organizatorami są: Gdynia i Fundacja Dogiq.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 08.10.2018 15:00
  • ikona

    Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.10.2018 09:58
  • ikonaZmodyfikował: Jan Ziarnicki
ikona