Społeczeństwo

Dzielimy się doświadczeniami w sieci UNESCO

Podczas zorganizowanego przez UNESCO webinarium Gdynia zapezentowała swoje działania w zakresie edukcji nieformalnej na czas epidemii // fot. Aleksander Trafas

Podczas zorganizowanego przez UNESCO webinarium Gdynia zapezentowała swoje działania w zakresie edukcji nieformalnej na czas epidemii // fot. Aleksander Trafas

Od kilku tygodni Sieć Miast Uczących Się UNESCO organizuje webinaria, w trakcie których przedstawiciele miast członkowskich dzielą się dobrymi praktykami dotyczącymi edukacji w czasie pandemii. W tym tygodniu uczestnicy mogli poznać doświadczenia i rozwiązania wprowadzone w Gdyni.
 
Nieczynne placówki edukacyjne, instytucje kultury, obiekty sportowe, miejsca spotkań. Życie w warunkach wymuszonych przez pandemię koronawirusa to duże wyzwanie dla mieszkańców, adaptujących się do ograniczeń w codzienności, ale też dla władz samorządowych. Muszą zadbać o sprawne funkcjonowanie miast, stale mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa swoim mieszkańcom. Jednym z wyzwań może stać się dostęp do edukacji i kultury, stworzenie możliwości realizowania zainteresowań, podtrzymania kontaktów. To problem, który dotyczy dziś wszystkich miast na świecie. W ramach Globalnej Sieci Miast Uczących Się UNESCO organizowane są tematyczne webinaria poświęcone zagadnieniom związanym z edukacją formalną i nieformalną w czasie pandemii. W tym tygodniu, w gronie miast prezentujących swoje doświadczenia, była Gdynia – pierwsze polskie miasto w tym międzynarodowym gronie.  



- Takie spotkania i rozmowy pokazują, że niezależnie od tego gdzie mieszkamy mierzymy się z tym samym problemem, każde państwo czy miasto na swój własny sposób – zauważa Katarzyna Ziemann, zastępca dyrektora Laboratorium Innowacji Społecznych. W czasie webinarium mówiła o tym, jak gdyńskie miejskie instytucje działają dziś, gdy dostępne są jedynie on-line. – W irlandzkim Cork, podobnie jak w Gdyni, wiele instytucji z obszaru edukacji formalnej i nieformalnej, przeniosło swą działalność do sieci; tak jak w Gdyni organizowane jest tam wsparcie dla osób starszych czy samotnych np. ze strony wolontariuszy. W Niemczech duże znaczenie w edukacji domowej nadaje się rodzinom, jednocześnie pamiętając o tym, że wiele z nich to rodziny emigrantów i potrzebne im dodatkowe wzmocnienie. Na rolę edukacji międzypokoleniowej, której podstawą są rodzinne opowieści o historii czy tradycji, zwraca uwagę Pakistan. Formalną edukację domową utrudnia tam brak dostępu do internetu, brak sprzętu i duży odsetek osób niepiśmiennych.

Uczestniczki webinarium były zgodne, że dziś świat na nowo odkrywa znaczenie edukacji nieformalnej, a kluczową rolę pełni w niej rodzina. A ta nie ogranicza się tylko do dzieci i rodziców: angażują się dziadkowie, wujkowie i ciocie, kuzynostwo. Z drugiej jednak strony rodzicie i dzieci muszą przeorganizować swoje życie tak, by na ograniczonej powierzchni można było jednocześnie uczyć się i pracować. Potrzebne jest więc z jednej strony wsparcie mentalne, z drugiej – stworzenie możliwości do „złapania oddechu”.

Już w połowie marca gdyńskie instytucje udostępniły bezpłatnie w internecie pierwsze propozycje dla osób w każdym wieku. Dzięki nim możemy zdobywać zupełnie nową wiedzę, rozwijać zainteresowania, zadbać o kondycję fizyczną.

Pojawiły się wydarzenia kulturalne i wykłady z psychologii przygotowane przez miejskie instytucje pod hasłem „Kultura Łączy Siły”. O bibliofili zadbała Biblioteka Gdynia, a o miłośników sportowej aktywności: Gdyńskie Centrum Sportu. Centrum Nauki EXPERYMENT zachęca do wspólnej zabawy nauką, a Przystanie – centra sąsiedzkie - zapraszają do praktykowania jogi, inspirują ciekawymi przepisami kulinarnymi, zachęcają do wspólnego majsterkowania i szycia. Gdyński Uniwersytet Trzeciego Wieku kontynuuje działalność wirtualnie: w sieci jest już około 40 wykładów nagranych przez kadrę GUTW.

Więcej można przeczytać w tekście  Gdynia miastem uczącym się... w domu!



To wszystko ma pomóc w wartościowym spędzeniu czasu, gdy po zakończeniu nauki czy pracy musimy zostać w domu.

- Wiemy, jak bardzo aktywni są gdynianie, dlatego praktycznie równocześnie z zamknięciem kin, muzeów i klubów seniora udostępniliśmy w internecie nagrania spektakli, koncertów  czy wykładów z zapowiedzią rozwijania tej oferty. Zależy nam, by coś dla siebie znalazły osoby w każdym wieku, ale też by nasze propozycje umożliwiały wspólne spędzanie czasu w domu – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji, przewodniczący gdyńskiego zespołu ds. miasta uczącego się. – Wiemy, że to propozycje oczekiwane, a do stałych odbiorców oferty instytucji dołączają nowi. Przykładem niech będą spektakle Teatru Gdynia Główna, obejrzane online już nawet przez ponad 1000 osób oraz wykłady zamieszczone na stronie wirtualnego Gdyńskiego Centrum Aktywności Seniora, z których w krótkim czasie skorzystało ponad 1500 osób. Oczywiście, bylibyśmy najszczęśliwsi, gdybyśmy mogli spotykać się Państwem w świecie realnym. Ponieważ to niemożliwe, zostańmy bezpieczni w domu i skorzystajmy z tego, co przygotowała Gdynia.
 
Zapis organizowanych przez UNESCO webinariów znaleźć można na stronie:
https://uil.unesco.org/event/gnlc-webinars-unesco-learning-cities-response-covid-19

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 09.04.2020 16:46
  • ikona

    Autor: Aleksandra Dylejko (a.dylejko@lis.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.04.2020 18:18
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona