Społeczeństwo

O transporcie przy "okrągłym" stole

Spotkanie odbyło się w gdyńskim Urzędzie Miasta // fot. Dorota Nelke

Spotkanie odbyło się w gdyńskim Urzędzie Miasta // fot. Dorota Nelke

Blisko 70 osób - młodzież, eksperci oraz przedstawiciele władz miasta – rozmawiali o mocnych i słabych stronach gdyńskiej komunikacji miejskiej. Wnioski z tych rozmów mają zostać spisane i niewykluczone, że część z nich zostanie zrealizowana.  

Dyskusja w formie „Okrągłego Stołu” odbyła się w gdyńskim Urzędzie Miasta. Organizatorem spotkania były opiekunki i przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Gdyni, Wymiennikownia – Młodzieżowe Centrum Innowacji Społecznych i Designu (Laboratorium Innowacji Społecznych), Biuro Rady Miasta Gdynia, Fundacja Civis Polonus oraz Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk. Spotkanie zostało zorganizowane w ramach projektu South Baltic Youth Core Groups Network (SB YCGN), którego Miasto Gdynia jest partnerem stowarzyszonym.
 
- W ramach projektu SB YCGN formowana jest Sieć Grup Młodzieżowych Południowego Bałtyku, operująca na zasadzie otwartych forów. Łączymy administrację i instytucje samorządowe, NGO-sy, organizacje młodzieżowe oraz samą młodzież w różnych krajach, by wzmocnić potencjał i wspierać obywatelskie zaangażowanie młodych ludzi. To ważne, bo to przecież młodzież w przyszłości będzie kształtować nasze miasto i mieć wpływ na życie nas wszystkich – mówi Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdynia oraz wiceprzewodnicząca Stowarzyszenia Gmin RP Euroregion Bałtyk.
 
- Młodzież zdecydowała, że „Okrągły Stół” powinien być poświęcony gdyńskiej komunikacji miejskiej. To temat, który ich bardzo interesuje i bezpośrednio dotyczy. Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy więc także lokalnych ekspertów z tej dziedziny i osoby, które w razie potrzeby mogły najdokładniej odpowiedzieć na pytania lub rozwiać ewentualne możliwości – podkreśla Marta Otrębska, opiekunka Młodzieżowej Rady Miasta.
 
Udział w dyskusji wzięło blisko 70 osób, w tym: członkowie 11 samorządów szkolnych wraz z opiekunami, członkowie Młodzieżowej Rady Miasta Gdynia, Wojciech Folejewski - dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Hubert Kołodziejski - dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Marcin Gromadzki – rzecznik ZKM Gdynia, Maciej Rodowski z ZKM Gdynia, Jakub Furkal - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej, Danuta Kantrzonka z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, radni miasta: Ireneusz Trojanowicz, Zenon Roda, Elżbieta Sierżęga, Lechosław Dzierżak, radni dzielnic: Piotr Szpajer (Wielki Kack), Norbert Anisowicz (Dąbrowa), Elżbieta Raczyńska (Śródmieście), Anna Gawrońska-Milczarek (Pogórze) oraz Jarosław Sikorski ze Stowarzyszenia Morena.
 
- Formuła tego spotkania opiera się o dyskusję młodzieży poruszającej w grupach różne kwestie dotyczące wybranego tematu. Każda omawiana jest przy innym stoliku, przy którym każdy głos jest tak samo ważny i będzie tak samo rozpatrywany – mówi Magda Dębna z Wymiennikowni oraz opiekunka Młodzieżowej Rady Miasta.
 
Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy. Każda miała 10 minut na wyrażenie opinii i potrzeb wobec aktualnego rozkładu jazdy, komfortu użytkowania komunikacji miejskiej oraz bezpieczeństwa pieszych. Poruszonych zostało wiele kwestii – od m.in. potrzeby lepszego skomunikowania połączeń przesiadkowych oraz zwiększenia częstotliwości kursowania konkretnych linii (m.in. z Orłowa na Dąbrowę i Fikakowo), wydłużenia zielonego światła dla pieszych na „zebrach”, udostępnienie WiFi w autobusach, skierowanie na popularne trasy pojazdów przegubowych, po wyposażenie kierowców w terminale płatnicze, żeby uprościć zakup biletów.
 
- Młodzież chętnie dzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat komunikacji miejskiej w Gdyni. Były wśród nich uwagi krytyczne dotyczące konkretnych problemów jak np. zbyt krótkie autobusy niektórych linii, niebezpieczne przejścia, czy słabo oświetlone skrzyżowania. Niemniej równie często młodzież wskazywała pozytywne zmiany w tym obszarze, chwaląc dobrą jakość nowych pojazdów i ich wyposażenia, wyniesione przejścia dla pieszych czy nowe zatoki autobusowe. Dużą wartością spotkania była możliwość poznania szczegółów dotyczących tych inwestycji od zgromadzonych tam ekspertów – podsumowuje Marta Wieczorek z Działu Diagnoz i Partycypacji Laboratorium Innowacji Społecznych i jedna z moderatorek dyskusji.
 
Wszystkie postulaty i sugestie młodzieży zostały spisane, a wkrótce zostaną też przekazane dyrektorom Zarządu Dróg i Zieleni oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej. Tam mają zostać przeprowadzone analizy pod kątem zasadności oraz możliwości ich realizacji.
 
- Spotkania z młodzieżą są zawsze bardzo inspirujące i dostarczają dużo energii do działania. I tym razem młodzi społecznicy nie zawiedli. Wykazali się dojrzałością i znajomością standardów europejskich. Mieli świadomość, jakie rozwiązania w zakresie ruchu pieszego oraz transportu publicznego warto zastosować w naszym mieście. Jesteśmy otwarci na ich propozycje i współpracę. Dlatego też już po „Okrągłym Stole”, spotkaliśmy się z przedstawicielką Młodzieżowej Rady Miasta i rozmawialiśmy z naszymi ekspertami od zarządzania ruchem nad konkretnymi rozwiązaniami – informuje Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
 
- Sporo głosów dotyczyło zwiększenia udziału taboru przegubowego w obsłudze komunikacyjnej Gdyni i poprawy komfortu korzystania z komunikacji miejskiej dzięki wyposażeniu większej liczby autobusów i trolejbusów w klimatyzację oraz inne, ważne dla młodzieży urządzenia, jak np. ładowarki USB.  Postulat ten w zasadzie udało się zrealizować już w momencie zgłoszenia, gdyż w drugiej połowie października na ulice Gdyni wyjechała partia 55 fabrycznie nowych autobusów marki MAN, wyposażona we wszystkie postulowane udogodnienia – zauważa Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Warto podkreślić, że 32 z nich to wielkopojemne autobusy przegubowe. Wcześniej, w pierwszym półroczu, sukcesywnie rozpoczynało kursowanie 16 trolejbusów przegubowych, pierwszych takich pojazdów wprowadzanych jako nowe w całej historii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Komfort podróży wzrósł więc znacząco, a w przyszłym sezonie letnim da się to także odczuć dzięki dużemu zwiększeniu liczby pojazdów z wydajną klimatyzacją. Młodzież postulowała również zwiększenie liczby przystanków z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej. Do końca roku pojawią się dwie takie tablice – na przystankach Lidzka 02 i Węzeł F. Cegielskiej 04 – a do końca września przyszłego roku – 12 kolejnych. Na początku przyszłego roku uruchomione zostaną także wirtualne tablice – na stronie internetowej ZKM oraz w aplikacji na urządzenia mobilne – dla każdego z przystanków w całej sieci komunikacyjnej. Cieszę się zatem, że nasze działania wychodzą dokładnie naprzeciw oczekiwaniom młodzieży – stanowiącej jeden z głównych segmentów pasażerów gdyńskiej komunikacji miejskie

  • ikonaOpublikowano: 13.11.2019 11:45
  • ikona

    Autor: Ksenia Pisera (k.pisera@lis.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.11.2019 13:11
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona