Co nowego

Orły znów na Polskiej 1

Historyczna płaskorzeźba polskiego orła, fot. Barbara OstrowskaDocelowa siedziba Muzeum Emigracji w Gdyni, Dworzec Morski, odzyskała swoją przedwojenną bryłę. Odbudowana została brakująca, północno-zachodnia część gmachu - ślad po bombardowaniu z czasów II wojny światowej. Od dziś fasadę Dworca ponownie zdobią historyczne płaskorzeźby polskich orłów. To symboliczny moment powrotu do dawnej świetności miejsca niezwykle ważnego dla Gdyni jak i historii polskiej emigracji.

Zakończono ważny etap rekonstrukcji Dworca Morskiego - odbudowano narożnik budynku, którego uszkodzenie wyraźnie zniekształciło całą bryłę. Tym samym frontowa fasada docelowej siedziby Muzeum Emigracji w Gdyni odzyskała dawny wygląd i harmonijną symetrię. Zmiany widoczne są także wewnątrz - wzniesiono brakujące od strony wody piętro, które w przyszłości służyć będzie jako muzealna restauracja z widokiem na morze.

Dworzec Morski w latach 30-tychIntensywnym przemianom ulega również elewacja tej strony budynku - widok przysłaniają jeszcze rusztowania, jednak już teraz wyraźnie rysują się zmiany, które nadadzą temu 80-letniemu budynkowi nowoczesny wygląd. Postawione zostało obramowanie pod montaż szklanej ściany, która zastąpi pierwotnie murowaną, dziś nieistniejącą elewację. Wzniesiono także stalową konstrukcję oryginalnego punktu widokowego - przeszklonego tunelu wychodzącego z Magazynu Tranzytowego. Będzie to nawiązanie do historycznego trapu, jakim opuszczający Dworzec wchodzili na pokład statków.

Montaż płaskorzeźby polskich orłów na fasadzie budynku Dworca Morskiego, fot, Barbara OstrowskaDialog z przeszłością prowadzony jest też poprzez przywrócenie fasadzie oryginalnej, polskiej symboliki. Budynek o znaczącym adresie - Gdynia, ul. Polska 1 - ponownie zdobią płaskorzeźby orłów, przypominające o tym, że miejsce było ważną częścią historii rodzimej emigracji, wiedzę o której Muzeum popularyzuje. Ważące 850 kilogramów orły zostały wykonane z naturalnego kamienia i odwzorowane na podstawie archiwalnych zdjęć. W latach 30. to za ich sprawą gmach miał być - tak dla mieszkańców Gdyni, jak i pasażerów przypływających statków pasażerskich - symbolem państwa zasługującego na swoją obecność nad Bałtykiem. Ta intencja była jasna również dla niemieckich okupantów, którzy po zajęciu miasta w 1939 r. niezwłocznie usunęli je wraz ze wszystkimi polskimi akcentami z wnętrza budynku. W 1942 roku przeniesiono do Dworca biura Kriegsmarine. W październiku następnego roku na budynek spadły bomby alianckiego nalotu. Poważnie ucierpiała północno-zachodnia część głównego gmachu, której dokładnej rekonstrukcji nie podjęto się aż do 2013 roku.

Fasada budynku Dworca Morskiego w trakcie odbudowy, fot, Barbara OstrowskaPrzebudowa Dworca Morskiego oraz Magazynu Tranzytowego ruszyła w maju 2013 roku i obejmuje prace remontowe, konserwatorskie i adaptacyjne, które przygotują ten zapisany w rejestrze zabytków obiekt pod szeroką działalność nowoczesnej, wielofunkcyjnej placówki. Całkowity koszt inwestycji wynosi 49,3 mln zł, z czego ok. 23,8 mln finansowanych jest ze środków unijnej inicjatywy JESSICA. Powierzchnia Dworca Morskiego to 2500 m² a sąsiadującego z nim Magazynu Tranzytowego (przestrzeni wystawy stałej i wystaw czasowych to 3600 m²) Budowę Dworca Morskiego realizuje za kwotę 23,7 mln zł wybrana w przetargu firma Marbud z Gdyni. Muzeum Emigracji w Gdyni zainauguruje swoją działalność w Dworcu Morskim na przełomie 2014/2015 roku.

fot. Barbara Ostrowska

  • ikonaOpublikowano: 15.01.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze