Aktualności

Międzyszkolny konkurs wiedzy: "Gdynia – miasto, które mnie urzekło”

Nauczyciele Zespołu Szkół Nr 14 zapraszają uczniów gdyńskich szkół podstawowych i uczniów szkół z okolic Gdyni do udziału w trzeciej edycji Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Gdyni pod hasłem"Gdynia - miasto, które mnie urzekło".
Dzieci do konkursu mogą zgłaszać: szkoły lub indywidualnie rodzice, jeśli szkoła, do której uczęszcza dziecko, nie bierze udziału w konkursach.

Honorowy patronat nad imprezą objęła Wicprezydent Gdyni Ewa Łowkiel.

Cele

  • zainteresowanie uczniów dziejami Gdyni i kształtowanie świadomości własnych korzeni,
  • umacnianie emocjonalnych związków z Gdynią, identyfikowanie się uczniów z własnym miastem,
  • uświadomienie wkładu Gdyni w dzieje narodu i państwa,
  • wdrażanie zasad właściwego zachowania się w muzeach, parkach krajobrazowych oraz innych miejscach publicznych,
  • kształcenie w uczniach postawy aktywnej społecznie, ukierunkowanej na pracę w najbliższym środowisku;
  • intensyfikacja procesu kształcenia przez wprowadzenie atrakcyjniejszych form i metod edukacyjnych (wycieczki, wywiady, obserwacja bezpośrednia, rejestrowanie i opisywanie zabytków i ciekawych miejsc, pisanie artykułów do okolicznościowej gazetki szkolnej),
  • znajomość sylwetek wybitnych mieszkańców miasta oraz Polaków zasłużonych dla jego rozwoju,
  • znajomość położenia Gdyni,
  • sprowokowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji o Gdyni i jej przetwarzania (konstruowania na ich podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi),
  • posługiwanie się różnymi źródłami informacji oraz ich selekcjonowanie wg stopnia ważności i przydatności,
  • rozpoznawanie najciekawszych zabytków kultury materialnej,
  • stosowanie terminologii morskiej w codziennym języku,
  • wdrożenie uczniów do kontaktów z reprezentantami władz lokalnych, instytucjami kulturalnymi (muzea, izby pamięci, biblioteki),
  • przygotowywanie i praktykowanie wystąpień publicznych,
  • motywowanie do poszerzania swojej wiedzy o mieście i wykorzystania jej w praktyce,
  • wiedza na temat historii budowy portów w Gdyni i tworzenia Marynarki RP,
  • poznawanie morskiego rodowodu Gdyni,
  • zainteresowanie uczniów różnorodnością form organizmów roślinnych i zwierzęcych występujących na granicy wody i lądu oraz w morzu Bałtyckim,
  • rozwijanie aktywności poznawczej i umożliwienie zdobywania wiedzy o niektórych przedstawicielach flory i fauny wybrzeża Bałtyku, dostrzeganie elementów środowiska geograficznego i przyrodniczego,
  • zainteresowanie uczniów dziejami Gdyni i kształtowanie świadomości własnych korzeni,
  • umacnianie emocjonalnych związków z Gdynią, identyfikowanie się uczniów z własnym miastem,
  • uświadomienie wkładu Gdyni w dzieje narodu i państwa,
  • wdrażanie zasad właściwego zachowania się w muzeach, parkach krajobrazowych oraz innych miejscach publicznych,
  • kształcenie w uczniach postawy aktywnej społecznie, ukierunkowanej na pracę w najbliższym środowisku;
  • intensyfikacja procesu kształcenia przez wprowadzenie atrakcyjniejszych form i metod edukacyjnych (wycieczki, wywiady, obserwacja bezpośrednia, rejestrowanie i opisywanie zabytków i ciekawych miejsc, pisanie artykułów do okolicznościowej gazetki szkolnej),
  • znajomość sylwetek wybitnych mieszkańców miasta oraz Polaków zasłużonych dla jego rozwoju,
  • znajomość położenia Gdyni,
  • sprowokowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji o Gdyni i jej przetwarzania (konstruowania na ich podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi),
  • posługiwanie się różnymi źródłami informacji oraz ich selekcjonowanie wg stopnia ważności i przydatności,
  • rozpoznawanie najciekawszych zabytków kultury materialnej,
  • stosowanie terminologii morskiej w codziennym języku,
  • wdrożenie uczniów do kontaktów z reprezentantami władz lokalnych, instytucjami kulturalnymi (muzea, izby pamięci, biblioteki),
  • przygotowywanie i praktykowanie wystąpień publicznych,
  • motywowanie do poszerzania swojej wiedzy o mieście i wykorzystania jej w praktyce,
  • wiedza na temat historii budowy portów w Gdyni i tworzenia Marynarki RP,
  • poznawanie morskiego rodowodu Gdyni,
  • zainteresowanie uczniów różnorodnością form organizmów roślinnych i zwierzęcych występujących na granicy wody i lądu oraz w morzu Bałtyckim,
  • rozwijanie aktywności poznawczej i umożliwienie zdobywania wiedzy o niektórych przedstawicielach flory i fauny wybrzeża Bałtyku, dostrzeganie elementów środowiska geograficznego i przyrodniczego,
  • popularyzowanie wartości bałtyckich walorów przyrodniczych, wzbogacenie wiedzy z zakresu biologii ekologii organizmów morskich oraz ochrony zasobów naturalnych Bałtyku,
  • wzmacnianie więzi z własnym środowiskiem i regionem, tzw. "małą ojczyzną",
  • umiejętność zaprezentowania walorów Gdyni w języku angielskim,
  • umiejętność reklamowania Gdyni w ulotkach, folderach,
  • popularyzowanie matematyki i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań matematycznych,
  • pobudzanie twórczego myślenia i niekonwencjonalnego sposobu rozwiązywania problemów,
  • wykorzystywanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów,
  • stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia posiadanej wiedzy i umiejętności matematycznych przy rozwiązywaniu zadań problemowych,
  • popularyzowanie historii miasta Gdyni, jej tradycji i kultury




Konkursy dla klas IV - VI:
1. "Pokażę Ci moje miasto" - konkurs krasomówczy polegający na tym, że uczestnik opowiada o ciekawych miejscach w Gdyni według ustalonej przez siebie trasy spacerowej.
2. "Gdynia, jakiej nie znamy" - konkurs historyczny ze szczególnym zwróceniem uwagi na zabytkowe miejsca w Gdyni i jej okolicach.
3. "Magiczne zakątki Gdyni" - konkurs fotograficzny.
4. "Zabytki Gdyni" - konkurs plastyczny.
5. Konkurs na krzyżówkę - krzyżówki tematyczne: tematyka związana z portami, marynarką wojenną, żeglugą, gospodarką morską Gdyni, fauną i florą Bałtyku.
6. "Magia Bałtyku" - konkurs przyrodniczy.
7. "Oni umiłowali Gdynię" - konkurs o ludziach zasłużonych dla Gdyni w formie krzyżówek, które rozwiązują uczestnicy oraz polegający na tym, że z podanych informacji należy ułożyć biografię wylosowanego gdynianina.
8. Konkurs na folder reklamujący Gdynię w Europie.
9. Konkurs na grę planszową pod hasłem "Spacerkiem po Gdyni".
10.
"Spacer po Gdyni z matematyką" - dla uczniów klas VI. Marsz według wytyczonej trasy. W ustalonych punktach rozwiązuje się zadania zawierające treści matematyczne oraz historyczne (i współczesne) dotyczące Gdyni.
11. "Gdynia - the city of my Dreams" - konkurs krasomówczy polegający na tym, że uczestnik opowiada w języku angielskim o ciekawych miejscach w Gdyni.


Zalecana bibliografia do wyboru:

1. Małkowski K., "Bedeker gdyński", wyd. Oskar, Gdańsk 1995;
2. Małkowski K., "Gdynia", wyd. "Sport i turystyka", Warszawa 1989;
3. Małkowski K. Podgórski S. "Przewodnik po Trójmieście", Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1797;
4. Kitowski S., Sokołowska M., "Ulice Gdyni. O historii i patronach", wyd. Alter Ego, Gdynia 2001;
5. Szypowscy M., A., "Gdynia" (album), wyd. Sport i turystyka, Warszawa 1977, 2001;
6. Sołtysik M., Hirsch R., "Gdynia - miasto nowoczesne, miasto zabytkowe. Informator o gdyńskich zabytkach", wyd. Urząd Miasta Gdyni, Gdynia 2005;
7. Sokołowska M., Kwiatkowska W., "Gdyńskie cmentarze", Oficyna Verdi Causa, Gdynia 2003;
8. Ciemiński R., "Miasto z morza", wyd. KAW, Warszawa 1978;
9. Kamuszka F., "Trójmiasto", wyd. KAW, Gdańsk 1988;
10. Jaczyński S., "Płk. Stanisław Dąbek", wyd. BELLONA, Warszawa 1990;
11. Morcinek R., "Monografie Miast Morskich - Gdynia", Wydawnictwo Związku Gospodarczego Miast Morskich, Szczecin 1946;
12. Walicka M., "Gdynia. Pejzaż sprzed wojny", Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1982;
13. Bukowski A. (red.), "Gdynia - sylwetki ludzi, oświata i nauka, literatura i kultura", Ossolineum, Wrocław 1979;
14. Cieśliński J. (red.), "Nasze morze", wydane przez Krajowy Komitet Dni Morza, Warszawa 1986;
15. http://80latgdyni.pl/
16. Kitowski S., Port Gdynia - 80 lat młodości, Ater Ego", Gdynia 2002;
17. Memoriał kpt. marynarki Józefa Unruga z 19 czerwca 1920 roku, Przegląd Morski, 1998, nr 11;
18. Mielczarek R., Z dziejów budowy Portu Wojennego w Gdyni, Przegląd Morski, 1998, nr 1 - memoriał napisany na podstawie badań przeprowadzonych przez Tadeusza Wendę;
19. Mielczarek R., Port nacjonalny w Gdyni, Rocznik Gdyński 1991, nr 10;
20. Podręczniki "Przyroda";
21. Ptak O., Letnie wędrówki Wybrzeżem Bałtyku, Fundacja Ecobaltic;
22. Przyborowska - Wynimko R., Zaborowska (Podkowa)K., Obserwator przyrody - Ptaki, drobne zwierzaki i rośliny Bałtyku;
23. Żółkoś K., Meissner W., Przyrodnicze osobliwości rezerwatu Kępa Redłowska, Wydawnictwo Gdańskie Sp. z o.o.;
24. www.naszbaltyk.pl
25. www.akwarium.gdynia.pl
26. www.gdynia.pl
27. www.moje-morze.pl
28. www.chronmymorzebaltyckie.pl


ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSóW - W MAJU

Do pobrania:
regulaminy konkursów

karta zgłoszenia

Poprzednia edycja konkursu - kliknij tutaj

ikona