1249 (1049) 2016-09-23 - 2016-09-29

Ziutek ponownie w Gdyni

Ziutek powrócił na ulice Gdyni. Trolejbus ZiU-682B, który w latach 1975-1997 woził pasażerów gdyńskiej komunikacji, ponownie można spotkać w mieście.
Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej odrestaurowali pojazd, który wcześniej kursował ulicami ukraińskiego Łucka. Teraz z numerem bocznym 12096 trafi na zabytkową linię 326, wcześniej został gwiazdą Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

W ciągu 22 lat eksploatacji w Gdyni, na ulicach kursowały łącznie 103 pojazdy. Odrestaurowany pojazd jest zatem 104.
Co ciekawe, u nas to jest już zabytek, ale jak się okazuje, całkiem niedaleko są miasta, gdzie Ziutki wożą pasażerów regularnych linii. Takim miastem jest ukraiński Łuck, gdzie dokładnie ten model kursował od 1984 roku pod numerem inwentarzowym 115.
W uroczystej inauguracji uczestniczył zastępca mera Łucka, Sergii Grigorenko, dla którego wizyta była także okazją do nawiązania współpracy na płaszczyźnie gospodarczej z naszym miastem.
W listopadzie ubiegłego roku Ziutka zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni Sp. z o.o., a pracownicy poddali pojazd gruntownemu remontowi. Efekt wizualny jest piorunujący, a podróż pozwala się przenieść w czasie do momentu, kiedy komfort jazdy nie był aż tak wysoki.
Pojazd pięknie odrestaurowano, ale zachowane zostały także jego wszystkie właściwości jezdne.
Prowadzi się go dokładnie tak samo jak kiedyś – przyznaje Andrzej Rogacki, który w latach 90. prowadził trolejbus o numerze bocznym 12097.  
Trolejbusy ZiU były obarczone wieloma wadami. Główną z nich była delikatna konstrukcja nadwozia, skutkująca pękaniem ramy, szczególnie w ciężkich warunkach pracy.
W polskich modelach najczęściej występowały usterki wynikające z bardzo słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej.
Trolejbusy ZiU-682B, budowane na bazie autobusu ZiU-9, były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej wysyłano je oprócz naszego kraju, do Argentyny, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii i na Węgry.
Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchu lewostronnego. Do Gdyni trolejbusy ZiU sprowadzono w 1975 roku, umożliwiając ponowny rozwój komunikacji trolejbusowej.
W pewnym momencie było ich tak dużo, że czekały na swoją kolej eksploatacji na placu w Kolibkach. Postój trwał zazwyczaj około roku – przypomina prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni. Poza naszym miastem, Ziutki eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach.
Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w 2001 roku z ulic Lublina.

ikona