Co nowego

Red Bull Air Race w liczbach

Przed czwartą rundą Mistrzostw Świata Red Bull Air Race, która odbędzie się w Gdyni 26 i 27 lipca 2014 roku, dzielimy się z Wami faktami na temat tej prestiżowej imprezy.



1

Polska ma w Red Bull Air Race jednego reprezentanta. Łukasz Czepiela - członek Aeroklubu Poznańskiego i pilot samolotów rejsowych- startuje w zawodach Challenger Cup. Ta rywalizacja, będąca przedsionkiem klasy mistrzowskiej, odbywa się zawsze w przeddzień wyścigu głównego Red Bull Air Race. Nad polskim niebem zobaczymy Łukasza 26 lipca 2014 roku.

2
Każdy przystanek Mistrzostw Świata Red Bull Air Race to ponad dwa dni rywalizacji. Dla pilotów klasy mistrzowskiej wszystko zaczyna się podczas treningów, kiedy to pod pozorem sprawdzania ustawień i zapoznawania się z trasą każdy podświadomie chce pokazać kolegom, że to on jest w najlepszej formie. Pierwszego oficjalnego dnia zawodów (w Gdyni będzie to sobota) odbywają się kwalifikacje do wyścigu głównego klasy mistrzowskiej oraz wyścig Challenger Cup. Dzień później kibice mogą podziwiać główny punkt programu - walkę 12 najlepszych pilotów wyścigowych świata.

Pete McLeod w szykanie, fot. Balasz Gardi/Red Bull Content Pool

3
Trzech z dwunastu pilotów biorących udział w mistrzostwach świata w tym sezonie startowało w pierwszym w historii wyścigu Red Bull Air Race w 2003 roku - Peter Besenyei, Kirby Chambliss i Paul Bonhomme.

5

Średnia długość toru Red Bull Air Race wynosi około 5 km.


5, 10, 15, 25
Każdy wypełniony powietrzem pylon wytaczający trasę podniebnego wyścigu jest wysoki na 25 metrów i tworzy 10-metrowe okno przelotu, 15 metrów nad ziemią. Średnica podstawy każdego z nich wynosi 5 metrów, a średnica na szczycie - 0,75 metra.

Peter Besenyei w samolocie Corvus Racer, fot. Samo Vidic/Red Bull Content Pool

8
Tyle przystanków w 2014 roku mają Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race. Gdynia będzie gospodarzem czwartego z nich. Pierwsze zawody odbyły się w Abu Dhabi, drugie w chorwackiej miejscowości Rovinj, a trzeci w nowej malezyjskiej stolicy administracyjnej, Putrajayi. Po polskim półmetku rywalizacji najlepsi piloci wyścigowi świata przeniosą się do Ascot w Wielkiej Brytanii, a następnie za ocean. Po dwóch imprezach w USA (Fort Worth i Las Vegas) karawana Red Bull Air Race po raz pierwszy zawita do Chin, gdzie odbędzie się także finał zawodów Challenger Cup.


14
Tyle wyścigów, przed przystankiem w Gdyni, wygrał broniący tytułu mistrza świata Paul Bonhomme. Brytyjczyk zaliczył najwięcej zwycięstw w historii Mistrzostw Świata Red Bull Air Race - od 2006 roku wygrał 14 imprez. Peter Besenyei z Węgier ma na koncie 8 wygranych wyścigów od 2003 r., tak jak Hannes Arch z Austrii. Amerykanin Kirby Chambliss zwyciężył w 6 wyścigach od 2003 roku.

Hannes Arch na starcie, fot. Jörg Mitter/Red Bull Content Pool

370
Prędkość na starcie w Red Bull Air Race jest ograniczona do 370 km/h (200 węzłów). Samoloty mogą jednak wyciągnąć o wiele więcej. W zależności od modelu, między 425,97 km/h (230 w.) a 444 km/h (240 w.).

4

Wyścig główny klasy mistrzowskiej Red Bull Air Race ma 4 odsłony. Rozgrywane dzień przed finałami kwalifikacje decydują o rozstawieniu pilotów w pojedynkach pierwszej rundy wyścigu głównego (Top 12). Sześciu najszybszych zawodników, którzy zwyciężą w pojedynkach i dwóch „najszybszych przegranych" przechodzi do drugiej rundy (Super 8). Dopiero czterech najlepszych uczestników półfinału może się zmierzyć w starciu decydującym o miejscach na podium (Final 4).

Jeszcze raz 4

Wśród 12 pilotów Red Bull Air Race, startujących w sezonie 2014, jest czterech mistrzów świata - Paul Bonhomme (2009, 2010), Hannes Arch (2008), Kirby Chambliss (2006, 2004) i Peter Besenyei (2003).

5 zamieni się w 7
Najwięcej wyścigów odbyło się w USA. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race zawitały tam do pięciu miejsc: Monument Valley, San Diego, San Francisco, Detroit i Nowego Jorku. W sezonie 2014 do listy dodane zostaną dwa kolejne: Las Vegas i Dallas-FortWorth.

Kirby Chambliss w Las Vegas, fot. Garth Milan/Red Bull Content Pool

10 - nie przestrzelić dziesiątki to sztuka!
Wartość maksymalnego przeciążenia dla pilotów Red Bull Air Race wynosi 10 G. Dodatnie przeciążenie sprawia, że krew odpływa z mózgu pilota w stronę stóp. Umieszczone w skafandrze przeciwprzeciążeniowym rurki z płynem, nazywane płynnymi mięśniami, rozszerzają się, tym samym ściskając pilota i zapobiegając odpływowi krwi w dół. Samoloty są w stanie znieść o wiele więcej, jednak w tym roku, ze względów bezpieczeństwa wprowadzono ograniczenie. W takich warunkach każdy zbędny kilogram będzie ciążył pilotowi, jakby było ich 10! Średnia różnica wagi pomiędzy najcięższymi i najlżejszymi zawodnikami wynosi około 20 kg. Przy przeciążeniu 10 G oznacza to dodatkowe 200 kg obciążenia silnika i skrzydeł na zakrętach.

30 lat
Urodzony w 1984 roku Kanadyjczyk Pete McLeod jest najmłodszym pilotem Red Bull Air Race. Drugi z kolei, Martin Sonka z Czech, jest aż o 6 lat starszy. Średnia wieku w klasie mistrzowskiej nie jest niska, ale mówi się, że zawodnicy Red Bull Air Race są jak wino... W Malezji potwierdził to Nigel Lamb. Odniósł pierwsze zwycięstwo od początku już siedmioletniej kariery pilota wyścigowego. Brytyjczyk ma dziś 57 lat.

Pete McLeod, fot. Jörg Mitter/Red Bull Content Pool

40%
Lekka, elastyczna tkanina zwana „spinaker", z której wykonana jest szczytowa część nowych (stosowanych dopiero od tego roku) pylonów, waży około 40% mniej niż papier drukarski.

90 sekund
W 2003 roku wymiana bramki powietrznej po uderzeniu samolotu w wypełniony powietrzem pylon zajmowała 20 minut. Aktualny rekord czasu wymiany pylonu wynosi zaledwie 90 sekund (wraz z dopłynięciem łodzią). Ustanowiono go w sezonie 2010.

W dniach 25 - 27 lipca 2014 r. najlepsi piloci świata będą zmagać się w Gdyni.


fot. Balasz Gardi, Samo Vidic, Jörg Mitter, Garth Milan

  • ikonaOpublikowano: 14.07.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Karolina _Szwaba (2014)

ikona

Najnowsze