Co nowego

Wsparcie rządu dla Gdyni

Rząd Rzeczpospolitej Polskiej zdecydował się w całości poprzeć Gdynię w sporze sądowym z Komisją Europejską dotyczącym lotniska. Po wielu miesiącach Rada Ministrów RP uznała wszystkie argumenty miasta, które broniło zasadności i legalności inwestycji, polegającej na przebudowie lotniska wojskowego Gdynia - Oksywie w lotnisko cywilno - wojskowe.

Rzeczpospolita Polska przystąpi do procesu toczącego się przed Sądem Unii Europejskiej, podnosząc wszystkie zarzuty wskazane wcześniej przez Gdynię i wspólnie z miastem będzie starać się o wyrok unieważniający decyzję Komisji Europejskiej. Wskutek tej decyzji spółka Port - Lotniczy Gdynia - Kosakowo znalazła się w stanie upadłości i jest objęta zakazem prowadzenia działalności lotniczej. Proces przed Sądem Unii Europejskiej wszczęło w 2014 roku Miasto Gdynia.

Lotnisko cywilne Gdynia Kosakowo - historia (w skrócie):

1. 29 kwietnia 2005 roku został podpisany list intencyjny w sprawie przebudowy gdyńskiego lotniska wojskowego w cywilno-wojskowe. Sygnatariuszami byli: Minister Obrony Narodowej (Jerzy Szmajdziński), Marszałek Województwa Pomorskiego, Dowódca Marynarki Wojennej RP, Wojewoda Pomorski, prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni, wójt Kosakowa oraz prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy.
2. 2 września 2009 roku na podst. art 4 ustawy z dnia 30 maja 1996 o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego w związku z § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku w sprawie wykazu lotnisk, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego, Minister Infrastruktury wydał pozytywną opinię w sprawie przekazania Gminie Kosakowo nieruchomości położonych na lotnisku wojskowym Gdynia - Oksywie w celu wykorzystania na potrzeby cywilne.
3. 15 września 2009 roku Minister Skarbu Państwa wyraził zgodę na użyczenie na okres co najmniej 30 lat, na rzecz Gminy Kosakowo, nieruchomości Skarbu Państwa, obejmującej nieruchomości położone na ww. lotnisku w celu wykorzystania na potrzeby lotnictwa cywilnego, a pozytywną opinię w sprawie, w trybie przewidzianym ww. ustawą, wyraził Minister Obrony Narodowej.
4. 23 grudnia 2009 roku Minister Infrastruktury wyraził zgodę na ustanowienie spółki „Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo" sp. z o.o jako podmiotu cywilnego, zarządzającego lotniskiem Gdynia Oksywie. Następnie, 10 grudnia 2010 r. w sprawie tej porozumienie zawarli Minister Obrony Narodowej oraz Minister Infrastruktury.
5. Wyżej wymieniona Spółka powstała wskutek umowy zawartej pomiędzy gminami Gdynia i Kosakowo, które były i są jej jedynymi udziałowcami.
6. W kolejnych latach toczył się proces inwestycyjny, mający na celu adaptację lotniska na cele cywilne. Środki na ten cel zasadniczo pochodziły z wkładów pieniężnych wspólnika - Gminy Miasta Gdyni. Uruchomienie lotniska planowano na rok 2013.
W ramach II etapu realizacji inwestycji, dla którego wartość inwestycji wyniosła ok. 85 mln zł, zrealizowano m. in. budowę terminalu General Aviation, budowę budynku administracyjnego oraz strażnicy lotniskowej straży pożarnej, renowację płyty postojowej dla samolotów General Aviation, instalację świateł nawigacyjnych, budowę bazy paliw.
7. Adaptacja i uruchomienie lotniska zgodne były m.in. z Programem Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych przyjętym przez Radę Ministrów 8 maja 2007 roku oraz z Regionalną Strategią Rozwoju Transportu w Województwie Pomorskim na lata 2007 - 2020 (tj. z aktem prawa miejscowego powszechnie obowiązującego).
8. 7 września 2012 roku została dokonana notyfikacja projektu inwestycyjnego do Komisji Europejskiej. Projekt został zgłoszony jako środek nie stanowiący pomocy, zgłaszany w celu uzyskania pewności prawnej.
9. W lutym 2014 Komisja Europejska decyzją uznała, że przekazane środki stanowiły niedozwoloną pomoc publiczną i nakazała jej zwrot (na kwotę 91,7 mln PLN).
10. Gminy Gdynia i Kosakowo, związane obowiązkiem wykonania Decyzji, wystąpiły do Spółki o zwrot nakładów. W efekcie Spółka znalazła się w stanie upadłości. Należy nadmienić, że z uwagi na brzmienie Ustawy, wszelkie nakłady poczynione przez spółkę na gruntach lotniska stanowią de facto własność Skarbu Państwa. Przepisy wyłączają możliwość żądania odszkodowania oraz występowania z żądaniem zwrotu nakładów poniesionych na nieruchomość, tak więc ani Spółka ani jej wspólnicy nie mają uprawnienia do domagania się zwrotu ich wartości. Tym samym Spółka nie posiada własnego majątku, który mogłaby spieniężyć i przeznaczyć na spłatę zobowiązań. Ten sposób prowadzenia inwestycji był wymuszony ustawą, niemożliwy do obejścia i wspólny dla wszystkich lotnisk w Polsce.
11. Gmina Gdynia oraz Gdynia Kosakowo zaskarżyły ww. Decyzję do Sądu Unii Europejskiej. Sprawa jest w toku, nie zakończyła się jeszcze faza pisemna. Rzeczpospolita Polska złożyła w sprawie interwencję uboczną co do drobnej części zarzutów, popierając gminę Gdynia w zakresie kwestionowania zasadności zwrotu tzw. wydatków na bezpieczeństwo. 26 lutego br. stronom doręczono nową decyzję KE, która pomimo trwania sporu sądowego, wycofuje z obrotu prawnego decyzję starą - będącą przedmiotem procesu i zastępuje ją nową decyzją, różniącą się brakiem obowiązku zwrotu ww. wydatków na bezpieczeństwo.

ikona

Najnowsze