Gdynia wygrała konkurs 'Bramy Kraju', który był poświęcony witaczom, czyli konstrukcjom promocyjno-reklamowym, ustawianym przy wjeździe i wyjeździe z miast. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w poniedziałek 24 kwietnia 2006 roku w Pałacu Prymasowskim w Warszawie. Organizatorem konkursu były firmy AMS i Eskadra. Konkurs ogłoszono 15 grudnia 2005 roku podczas konferencji 'Bramy Kraju', dotyczącej marketingu miast i regionów. Konkurs nagradza najlepsze rozwiązania kreatywne w promocji miast, regionów i produktów turystycznych. Ma też zapoczątkować mądrą modę na inwestowanie w promocję zewnętrzną miejsc i skuteczne zarządzanie przestrzenią miejską. Przedsięwzięcie jest skierowane do jednostek zajmujących się zawodowo lub zainteresowanych promocją miast i miejsc, głównie samorządów. W zamyśle organizatorów rywalizacja o najlepsze witacze mogłaby zapoczątkować cykl konkursów na temat marketingu miejskiego, promujących najlepsze rozwiązania w tej dziedzinie. Na konkurs zgłoszono 56 prac w trzech kategoriach: - witacze istniejące - witacze projektowane - komercyjny produkt turystyczny Podczas oceny jurorzy brali pod uwagę następujące cechy: - estetyka (20%) - kreatywność (30%) - komunikatywność (20%) - efektywność (30%) W kategorii 'Witacz istniejący' nagrodę zdobyło miasto Gdynia za witacz 'Uśmiechnij się - jesteś w Gdyni'. Nagrodą jest kampania reklamowa na nośnikach AMS. W kategorii 'Witacz projektowany' nagrodę zdobyło miasto Bełchatów za witacz 'Bełchatów - daj się skusić'. Nagrodą jest 20 000 zł na realizację projektu. W kategorii 'Komercyjny produkt turystyczny' nagrodzono gminę Kartuzy za projekt zagospodarowania turystycznego 'Złotej Góry' w Brodnicy Górnej. Nagrodą jest opracowanie kampanii promocyjnej od agencji Eskadra. Organizatorzy dodatkowo przyznali specjalne wyróżnienie dla Ostrowa Wielkopolskiego za istniejące witacze z hasłem 'Tu mieszkam' i postaciami znanych osób - mieszkańców Ostrowa. Przedstawiciele zwycięskich miast i gmin otrzymali dyplomy i wyjątkowe statuetki ze szkła i granitu. Piotr Parnowski, Prezes AMS i przewodniczący jury, tak podsumował konkursowe zmagania samorządów: 'Kiedy pierwszy raz postanowiliśmy przyjrzeć się polskim witaczom, wydawało się, że wprawdzie tego typu konstrukcji jest w kraju mnóstwo, ale najczęściej są one zaniedbane i nieciekawe. Konkurs pokazał, że jest całkiem sporo miast i gmin, w których myśli się jednak o witaczach i chce jak najlepiej powitać przyjezdnych. Zobaczyliśmy też, jak istotną rolę odgrywa otoczenie i kontekst, w którym jest usytuowany witacz. Nie zawsze i nie wszystkim udaje się trafić w dziesiątkę, ale widać wyraźnie, że poszukiwania trwają. I o to przecież chodzi. Prace nadesłane na nasz konkurs uzmysławiają też, jak trudną sztuką jest wymyślenie, a potem zbudowanie dobrego, skutecznego marketingowo witacza. Jak na pierwszy konkurs o tej tematyce, napłynęło bardzo dużo prac, co oznacza, że zainteresowanie marketingiem miejscowości jest spore. Gminy szukają sposobów na skuteczną promocję i warto im w tym pomagać.' Opublikowano: 24.04.2006 00:00 Autor: dnelke