Co nowego

Gdynia w trolejbusowej ekstraklasie

Inauguracja projektu TrolleyKonferencja inaugurująca projekt TROLLEY, promujący trolejbusy jako najczystszy i najbardziej ekonomiczny środek transportu w miastach Europy Centralnej odbyła się 1 lipca 2010 r. w Gdyni.

Głównym punktem uroczystości inauguracyjnej było oficjalne podpisanie "Wspólnej Deklaracji Trolejbusowej", która podkreśla świadomości potencjału elektrycznego transportu publicznego w miastach europejskich oraz zaangażowanie we wsparcie projektu.

Gdynia jest jednym z partnerów projektu. W naszym mieście komunikacja trolejbusowa istnieje od 1943 r. Dziś popularne „trajtki" są wizytówką i dumą Gdyni. W 1999 r. do ruchu wprowadzono pierwszy trolejbus niskopodłogowy. Kolejne pojawiały się już systematycznie. 

Do „trolejbusowej ekstraklasy" należą również miasta z pięciu innych krajów: Niemiec, Austrii, Węgier, Czech i Włoszech. Partnerstwo obejmuje 25% wszystkich trolejbusów, jak również 30% linii trolejbusowych Inauguracja projektu Trolley, wystawa w Urzędzie Miasta Gdyniaktualnie funkcjonujących na obszarze Europy Centralnej.

Przed konferencją w Urzędzie Miasta Gdyni goście odwiedzili Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, gdzie zostali zapoznani z procesem przebudowy autobusów niskopodłogowych na trolejbusy. Jest to dziedzina, w której gdyńskie przedsiębiorstwo posiada unikatową wiedzę i doświadczenie.
W 2004 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni rozpoczęło przebudowywanie używanych autobusów na trolejbusy (tzw. konwersja). To bardzo oszczędne rozwiązanie. Koszt takiego trolejbusu stanowi jedynie 25% kosztu zakupu nowego trolejbusu.
Do kwietnia 2010 r. przebudowano 27 pojazdów, a niebawem do użytku zostanie przeznaczony kolejny.

Jak widać Gdynia ma bardzo bogate doświadczenie w zakresie opracowywania najlepszych rozwiązań ekonomicznych konwersji autobusów na trolejbusy. To właśnie nimi zamierza dzielić się z partnerami projektu TROLLEY, równocześnie ucząc się także od nich.

TROLLEY rozpoczął się 1 lutego 2010 r. i potrwa do stycznia 2013 r. Jest to największy projekt programu Komisji Europejskiej „INTERREG Europa Centralna", z budżetem 4,2 mln EUR, z czego 3,2 mln EUR to wkład Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF).

Inauguracja projektu Trolley

Trolley - mapka uczestników projektu

ikona

Najnowsze