Co nowego

Ostatnia w sezonie szansa na przejażdżkę zabytkowym trolejbusem!

Zabytkowa Skoda 9TR z 1975 roku wyjeżdża z zajezdni PKT, fot: Krzysztof RomańskiTo już ostatnia w tym roku szansa na przejażdżkę zabytkowym gdyńskim trolejbusem! Dobiega końca pierwszy sezon funkcjonowania historycznej linii nr 326. Odrestaurowane pojazdy na trasę pomiędzy Grabówkiem i Orłowem ostatni raz w tym sezonie wyjadą na trasę w niedzielę 28 października 2012r. Potem, zapadną w zimowy sen – do wiosny.

Gdynia szczyci się najnowocześniejszą w Polsce i jedną z nowocześniejszych w Europie flot trolejbusowych. Gdynianie i turyści przyzwyczajeni są do podróży cichymi, szybkimi, niskopodłogowymi pojazdami. Dzięki historycznej linii trolejbusowej nr 326, jedni i drudzy mają doskonałą okazję, by odbyć sentymentalną podróż w czasie. Wsłuchać się w rytm zabytkowego silnika i zobaczyć, jak jeździło się trolejbusem kiedyś – bezcenne...

Na linii 326 obowiązują bilety jak na liniach zwykłych ZKM Gdynia. Honorowane są także bilety okresowe.

Jakie trolejbusy obsługują zabytkową linię?

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni uruchomił w tym roku historyczną linię 326. Od inauguracji 29 czerwca do końca października, w każdą niedzielę i święto, obsługują ją dwa z trzech zabytkowych pojazdów z zasobów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT).

Najstarszym jest szwajcarski Saurer 4TIILM o charakterystycznym zielonym ubarwieniu i drewnianych siedzeniach. Wyprodukowany w 1957 roku, do 1992 roku jeździł po ulicach St. Gallen. Jako zabytek, dołączył do taboru gdyńskich trolejbusów w 2001 roku.

Zabytkowa Skoda 9TR z 1975 roku w zajezdni PKT, fot: Krzysztof RomańskiChlubą i oczkiem w głowie PKT jest jednak Skoda 9TR z 1975 roku. Sprowadzenie i wyremontowanie tego pojazdu, z dbałością o najdrobniejszy szczegół, kosztowało nas sporo zachodu i trwało 2 lata. Efekt jest jednak imponujący – cieszy się Marcin Połom, specjalista ds. marketingu PKT. Skody 9TR jeździły po ulicach Gdyni w latach 1962-1979 i są z sentymentem wspominane przez pasażerów pamiętających je z okresu regularnej eksploatacji.

Trzecim pojazdem, zwanym przez kierowców PKT „klasykiem”, jest Jelcz 120MTE z 1994 roku. Wspaniale odrestaurowany, mimo stosunkowo młodego wieku, jest ciekawym eksponatem – udanym przykładem polskiego wkładu w historię produkcji trolejbusów.

Największą furorę robi Skoda – opowiada Zdzisław Jarząb, jeden z kierowców obsługujących zabytkową linię. Przechodnie na nasz widok machają, przystają, robią zdjęcia, kierowcy aut nas pozdrawiają, a latem każdy przejazd ulicą Świętojańską wzbudzał sensację wśród ludzi siedzących w kawiarnianych ogródkach. Mieliśmy nawet sesję ślubną w naszym pojeździe!

Prowadzenie zabytkowego trolejbusu wymaga nie lada doświadczenia i... siły, bowiem pojazdy te – choć „z duszą” – nie mają wspomagania kierownicy. Czasem po kilku godzinach jazdy czuję się, jak po ciężkim treningu na siłowni – kwituje Jan Żemojdzin, zwykle prowadzący trolejbus marki Saurer.

Nowa atrakcja turystyczna Gdyni

Trolejbusy retro od razu stały się kolejną atrakcją turystyczną Gdyni. Latem przewoziliśmy wielu turystów z Polski i z zagranicy. Zdarzali się pasjonaci, którzy specjalnie przyjeżdżali do Gdyni – ze Szczecina, ze Śląska – na przejażdżkę zabytkowym trolejbusem – wspomina pan Zdzisław. Trolejbusy cieszą się też dużą popularnością wśród najmłodszych.

Kto jeszcze nie podróżował zabytkowymi gdyńskimi trolejbusami, może to zrobić 28 października 2012 r. Później udadzą się one na zasłużony odpoczynek, a na trasie pojawią się dopiero wiosną 2013 roku. By poczuć przedsmak trolejbusowej przygody, zobacz nasz film. 


Więcej informacji na temat szczegółów trasy i rozkładu jazdy na stronie www.zkmgdynia.pl


fot.: Krzysztof Romański

  • ikonaOpublikowano: 26.10.2012 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze