1233 (1033) 2016-04-15 - 2016-04-21

Port Gdynia przyjmie największe kontenerowce oceaniczne

Rusza kolejna ważna inwestycja w gdyńskim porcie. Dzięki niej już niedługo do Gdyni zawiną największe jednostki oceaniczne pływające na trasach Europa-Azja. Hasło „Gdynia portem głębokowodnym" staje się rzeczywistością.

Planowana lokalizacja Obrotnicy nr 2 - fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Wszystkie dostępne prognozy przewidują, że do 2025 roku przeładunki kontenerów w Zatoce Gdańskiej powinny osiągnąć poziom 5 mln TEU, co oznacza ok. 142,5% wzrostu w porównaniu z obrotami w 2014 r. Gdynia pozostaje portem dowozowym (feederowym), podczas gdy rynek żeglugowy zdecydowanie preferuje bezpośrednie połączenia transoceaniczne. Istnieje zatem potrzeba pilnego powiększenia parametrów infrastruktury portowej
- komentuje wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Walery Tankiewicz.

W odpowiedzi na ten stan rzeczy rozpoczyna się właśnie inwestycja pod nazwą „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etap I". Jej celem jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych (370 - 400 metrów długości). Obsługują one bezpośrednie połączenia Europa - Azja. W tym celu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił właśnie przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2. Zostanie ona oddana do użytku pod koniec 2017 roku.

Przebudowa obrotnicy wraz z nowoczesnymi terminalami (wyposażonymi m. in. w suwnice o zasięgu 19 i 22 rzędów) pozwoli na spełnienie oczekiwań klientów i zapewni obsługę rosnących ilości ładunków generowanych przez polską gospodarkę. Po zakończeniu inwestycji infrastrukturalnych oraz modernizacji wyposażenia technicznego ogólna zdolność przeładunkowa kontenerów w Porcie Gdynia osiągnie ok. 2 mln TEU. Szacowany koszt inwestycji to ok. 30 mln euro.

Jeszcze niedawno w branży morskiej aktualne było powiedzenie, że największym polskim portem jest Hamburg, ponieważ to właśnie stamtąd trafiała do Polski lądem, z pominięciem polskich portów, ponad połowa kontenerów transportowanych morzem. Ten stan rzeczy oczywiście zmienia się dynamicznie od kilku lat i dzisiaj szacuje się, że jest to mniej niż jedna trzecia polskich obrotów. Tym niemniej nadal jest to wskaźnik zdecydowanie za wysoki i nadal jest wiele do zrobienia w tej walce - powiedział wiceprezes ZMPG Walery Tankiewicz. Rozbudowa i unowocześnianie potencjału polskich portów oraz rozwój handlu zagranicznego są ze sobą nierozerwalnie związane i wzajemnie się stymulują. A końcowym efektem jest szybszy rozwój polskiej gospodarki, miejsca pracy i wyższe przychody budżetu państwa.

Przetarg w ramach zadania inwestycyjnego: „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etap I" obejmuje w szczególności wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.

Aktualnie planowane są również kolejne etapy inwestycji, przygotowywane do realizacji w latach 2018-2020. Obejmują one poszerzenie do 280 i pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego. W tym czasie port będzie już dysponował pięcioma nabrzeżami przystosowanymi do przyjmowania statków o zanurzeniu do 15 metrów - dwoma kontenerowymi i trzema masowymi.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ikona