1423 (1123) 2020-09-18 - 2020-09-24

Gdyński transport dostępny dla wszystkich

Dostępność autobusów i trolejbusów dla osób z niepełnosprawnościami jest standardem w gdyńskiej komunikacji miejskiej // fot. Paweł Kukla

Dostępność autobusów i trolejbusów dla osób z niepełnosprawnościami jest standardem w gdyńskiej komunikacji miejskiej // fot. Paweł Kukla

Gdynia od lat dba, by podróżowanie transportem zbiorowym było dostępne dla wszystkich. Stąd m.in. niskopodłogowy tabor, przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, czy oparty o komunikaty głosowe system informacji pasażerskiej w pojazdach i na przystankach. Nie dziwi więc obecność naszego miasta w spocie przygotowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, który promuje inwestycje umożliwiające bezpieczny i wygodny transport publiczny, dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.

Początek września w życiu miasta to zawsze koniec sezonu urlopowego i wakacyjnego. Dzieci, młodzież i dorośli wracają do swoich obowiązków, a komunikacja miejska – aby dowieźć wszystkich na czas do szkoły czy pracy – wraca do rozkładów obowiązujących w dni nauki szkolnej. Nie inaczej jest w Gdyni, która od lat kładzie mocny nacisk na promowanie transportu zbiorowego jako najbardziej wydajnego i ekologicznego.

Gdynia w spocie CUPT

Na przestrzeni lat miasto znacznie inwestowało w tabor, jak i infrastrukturę. Środki na te działania Gdynia często skutecznie pozyskiwała z Funduszy Europejskich, korzystając przy tym ze wsparcia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Instytucja zajmuje się wsparciem beneficjentów w procesie przygotowywania realizacji inwestycji finansowanych z ze środków unijnych. Otrzymane w ten sposób pieniądze pomagają m.in. realizować w Gdyni idei „miasta bez barier”, a zatem takiego, które w równej mierze dostępne jest dla wszystkich.

- Gdynia od wielu lat stawia na transport zbiorowy. Zachęcamy mieszkańców naszego miasta do tego, by korzystali z komunikacji miejskiej, która jest po prostu znacznie bardziej wydajna i przyjazna dla środowiska. Inwestując czy to w tabor, czy infrastrukturę, pokazujemy również, że podróż autobusem lub trolejbusem może być komfortowa i dostępna dla wszystkich. Nie może więc dziwić, że kupowane przez nas pojazdy czy remontowane przystanki posiadają szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

To, że gdyński transport publiczny jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, potwierdza m.in. obecność naszego miasta w opublikowanym z okazji nowego roku szkolnego spocie, przygotowanym właśnie przez CUPT. Bohaterami spotu są uczniowie szkół podstawowych i liceów, ich rodzice, a także nauczycielka. Mieszkają oni w różnych miastach Polski - obok Warszawy czy Katowic pojawia się również Gdynia. Film pokazuje drogę bohaterów, jaką w dniu rozpoczęcia roku szkolnego przemierzają do swojej placówki, czy też w przypadku nauczycielki – do swojego miejsca pracy. Pomimo niepełnosprawności, są oni w stanie bezpiecznie i wygodnie odbyć podróż, a dzieje się to właśnie za sprawą dostosowanego do ich potrzeb transportu.


Spot przygotowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Tabor na miarę XXI wieku

W filmie pokazane są m.in. nowoczesne pojazdy na usługach gdyńskiego ZKM. Bohaterki podróżują niskopodłogowym trolejbusem, który nie tylko wyposażony jest w funkcję „przyklęku”, ale także w rampę zjazdową, którą motorniczy otwiera na życzenie pasażera.

Pojazdy tego typu znalazły się w Gdyni za sprawą projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W ramach niego zakupiono łącznie aż 85 pojazdów: 30 trolejbusów (w tym 16 przegubowych) oraz 55 autobusów (32 przegubowych i 23 standardowych).

Kolejne 6 pojazdów zakupiono w ramach projektu „Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym”, który współfinansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny”. Mowa tu o nowoczesnych supertrolejbusach, które posiadają podwójną homologację i znaczną część trasy mogą poruszać się bez sieci trakcyjnej, a z wykorzystaniem baterii.

W styczniu tego roku Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni i Lech Żurek, prezes zarządu PKA Gdynia podpisali z CUPT umowę o dofinansowanie unijne na realizacje projektu pn.: „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” // fot. materiały prasowe
W styczniu tego roku Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni i Lech Żurek, prezes zarządu PKA Gdynia podpisali z CUPT umowę o dofinansowanie unijne na realizacje projektu pn.: „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” // fot. materiały prasowe

Wszystkie te pojazdy posiadają miejsce na wózki inwalidzkie z mocowaniem oraz wspomniane funkcję przyklęku i wykładaną rampę. Autobusy i trolejbusy wyposażone są system informacji pasażerskiej, który podaje komunikaty zarówno wizualne, jak i głosowe. Również wszystkie przyciski dla pasażerów są podświetlone oraz oznakowane alfabetem Braille’a.

Sygnalizacja otwarcia/zamknięcia drzwi jest zarówno dźwiękowa, jak i świetlna. Również zamontowany w pojazdach system informacji pasażerskiej obejmuje zarówno komunikaty wizualne, jak i głosowe.

Przystanki dostępne dla wszystkich

Spot przygotowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pokazuje też migawki z dwóch przystanków Pomorskiej Kolei MetropolitalnejGdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Gdynia współfinansowała ich budowę. Dzięki windom, oznakowaniem peronów oraz komunikatom wizualnym i głosowym stacje dostępne są wszystkich podróżnych.

Ukazane w spocie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami stanowią jedynie część tego typu rozwiązań, które dostępne są w Gdyni. Coraz więcej przystanków autobusowych i trolejbusowych w Gdyni również staje się przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami. W mieście realizowany jest obecnie projekt pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Jednym z jego zadań jest przebudowa zatok komunikacji miejskiej wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montażem tablic informacji pasażerskiej. Do realizacji w ramach projektu wyznaczono łącznie 30 zatok autobusowo-trolejbusowych w całej Gdyni. Na chwilę obecną prace zakończyły się już przy 19 z nich. Wbudowano także 29 z planowanych 41 tablic informacji pasażerskiej.

- Nowe zatoki to nie tylko odświeżona nawierzchnia dla pojazdów, ale przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów. Przystanki są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami m.in. poprzez budowę odpowiednich systemów prowadzących dla osób niedowidzących czy zastosowaniu specjalnych, profilowanych krawężników, ułatwiających wsiadanie i wysiadanie z pojazdów przez osoby na wózkach inwalidzkich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Zadanie to wpisuje się w szerszy projekt infrastrukturalny, jakim jest utworzenie węzła integracyjnego Chylonia. Projekt ten finansowany jest przy wsparciu z Funduszów Europejskich, jednak warto wspomnieć, że koszt samej modernizacji zatok autobusowych w pełni pokrywamy ze środków z budżetu miasta.

Zmodernizowana zatoka na przystanku przy ul. Władysława IV // fot. Monika Kowalska
Zmodernizowana zatoka na przystanku przy ul. Władysława IV // fot. ZDiZ Gdynia

„Dostępne” inwestycje w trakcie realizacji

Wśród inwestycji, wspierających dostępność transportu publicznego, znajdują się również te, przy których prace jeszcze trwają. Tak jest m.in. w przypadku projektu „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Gdynia Karwiny”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020. Dla poprawy dostępności w tym miejscu zastosowane zostaną zasady „projektowania uniwersalnego”, czyli takiego kształtowania przestrzeni, aby mogła ona być użytkowana w pełni przez osoby o ograniczonej mobilności i percepcji. W ramach projektu wybudowane zostanie dostępne dla niepełnosprawnych dojście do istniejącej kładki nad torami oraz schodów i wind prowadzących na perony. Na chodnikach zastosowane zostaną płytki z fakturą kierunkową, ostrzegawczą oraz z fakturą uwagi typu, zgodnie ze standardami dostępności. Ponadto projekt uwzględnia miejsca odpoczynku, w zależności od lokalizacji wyposażone w ławki lub przysiadaki.

Również w ramach powstawania wspomnianego węzła integracyjnego Gdynia Chylonia w budowanym parkingu podziemnym wyznaczonych zostanie 10 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami oraz wybudowana winda osobowa, a także i zespół toalet ogólnodostępnych. Oznaczenia na węźle wykonane zostaną również przy użyciu tyflografiki.

  • ikonaOpublikowano: 17.09.2020 13:43
  • ikona

    Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.09.2020 13:44
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona