1439 (1139) 2021-01-29 - 2021-02-04

Niewidoczne bilety za szybą auta? Nie w Gdyni

Niewidoczny dla kontrolera bilet za płatne parkowanie ukryty za szybą zasypaną śniegiem? Brak drobnych do parkomatu? Takie historie to nie w Gdyni. Tutaj kierowcy wystarczy bilet elektroniczny, a płatność może uregulować kartą albo BLIK-iem. „Smart city” cały czas szuka udogodnień dla swoich mieszkańców.


W Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni kierowca nie musi wracać z wydrukowanym biletem do samochodu i umieszczać go na podszybiu. Weryfikacja każdego pojazdu odbywa się automatycznie – kontroler sprawdza numer rejestracyjny urządzeniem skanującym. Dlatego tak ważne jest, aby numery tablic zostały prawidłowo wpisane w parkomacie.
Gdyńska Strefa Płatnego Parkowania obejmuje około 2500 miejsc postojowych. Dodatkowo w jej obrębie znajduje się blisko 190 miejsc dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami, które są zwolnione z opłat. O ile posiadają kartę parkingową i korzystają z miejsc postojowych oznaczonych znakiem P-24 (czyli miejsc dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami) lub tabliczką do znaku T-29 (czyli w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby z niepełnosprawnościami o obniżonej sprawności ruchowej). Opłat parkingowych nie ponoszą też właściciele aut elektrycznych, a posiadacze samochodów hybrydowych typu PHEV mogą wykupić korzystny abonament.
W mieście znajduje się m.in. 120 parkomatów zasilanych panelami solarnymi. Część urządzeń umożliwia płatności jedynie kartą bankową oraz BLIK-iem. Bezgotówkowy tryb przyjmowania płatności ułatwia dokonanie transakcji na przykład obcokrajowcom, którzy nie posiadają polskiej waluty albo kierowcom, którzy nie mają przy sobie drobnych. W obowiązującym reżimie sanitarnym taki sposób płatności jest bezpieczniejszy dla mieszkańców. Statystyki wskazują, że gdynianie chętnie korzystają z bezgotówkowej formy płatności.
Gdynia stara się zminimalizować zagrożenie zarażenia się COVID-19 i w tym celu każdy z prawie 200 parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania jest dezynfekowany (przynajmniej 3 razy dziennie). Odkażane są najczęściej dotykane elementy: klawiatura, wlot bilonu i komora wydająca bilet.
Korzystanie z aplikacji do płatności w telefonach komórkowych, na przykład z mobiParking czy CityParkApp, pozwala uniknąć kontaktu z panelem klawiatury parkomatu.
Do tej pory mieszkańcy załatwiali sprawy związane ze Strefą Płatnego Parkowania w siedzibie przy ul. Białostockiej 3. Od stycznia obsługa odbywa się w nowoczesnym biurze przy ul. Tadeusza Wendy 15. Nowa lokalizacja spełnia standardy dostępności.
Każdy rodzaj abonamentu umożliwiającego postój w gdyńskiej SPP można również nabyć na https://gdynia.e-abonamenty.pl.

ikona