Złodzieje nie ustają w próbach kradzieży i wymyślają nowe sposoby oszustw. Ich ofiarami najczęściej padają seniorzy. W ramach trwającej od 2019 roku kampanii „STOP!” gdyński samorząd oraz Komenda Miejska Policji w Gdyni zwiększają świadomość starszych gdynian i informują, jak nie paść ofiarą złodziei. Ogólnogdyńska kampania społeczna „STOP!” rozpoczęła się w grudniu 2019 roku. Dzięki współpracy miasta z Komendą Miejską Policji w Gdyni seniorzy otrzymują informacje przestrzegające ich przed oszustami.Pracownicy CAS-u od marca ubiegłego roku przeprowadzili 55 tysięcy rozmów telefonicznych z seniorami. Osoby związane z Centrum Aktywności Seniora wymieniają się informacjami, mają ze sobą kontakt telefoniczny i na platformach społecznościowych, gdzie również informują się i ostrzegają. O tym, że czujność i ostrożność są potrzebne, świadczą statystyki. Gdyńska policja poinformowała o trzech przypadkach oszustw, jakich dopuszczono się na seniorach. Tym razem złodzieje zdobyli zaufanie starszych osób, udając funkcjonariuszy. Ofiarą złodziei podszywających sie pod policjantów padli 81-letni gdynianin i 78-latka.Oszukana została również 67-latka. Na szczęście policjanci zatrzymali sprawcę. Nad dwiema pozostałymi sprawami funkcjonariusze nadal pracują.Zdarza się, że przestępcy wykorzystują przewagę fizyczną. Jesienią ubiegłego roku złodziej próbował odebrać torebkę 72-letniej mieszkance Karwin. Krzyk kobiety go spłoszył. Kamery monitoringu ZKM utrwaliły jego wizerunek. Więcej pod linkiem https://bit.ly/2YVGoSy.O ostrożność apelują gdyńscy policjanci: – Pamiętajmy, aby zawsze zamykać drzwi na klucz. Pamiętajmy również, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie biżuterii lub pieniędzy i nigdy nie zadzwonią z takim żądaniem. Apelujemy, aby zawsze zamykać drzwi na klucz. Oszuści działają cały czas, dlatego zadbajmy o swoje bezpieczeństwo bez względu na porę dnia. Dlatego warto wiedzieć, jak chronić się przed oszustami. Sprawcy często wykorzystują ufność i wrażliwość starszych osób, próbują budować zaufanie w rozmowie. Powołują się na organizacje, instytucje lub służby, którym seniorzy ufają i manipulują rozmową tak, aby ofiara natychmiastowo podjęła decyzję o przekazaniu oszczędności. Z tego powodu warto rozmawiać z bliskimi i uświadamiać ich o sposobach działania oszustów. W ramach przestrogi można przytaczać historie, które zdarzyły się w okolicy, lub które dotyczą znajomych osób. Pamiętajmy także, aby przestrzegać seniorów przed spontanicznym podejmowaniem decyzji związanych z przekazaniem komuś pieniędzy lub informowaniem o swoich finansach. W takich przypadkach zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania.Jak reagować, gdy mamy podejrzenie, że ktoś chce nas oszukać?– nie przekazywać pieniędzy, ani nie podpisywać żadnych dokumentów,– zadzwonić do osoby bliskiej lub pod inny znany numer telefonu.Można też powiadomić policję:Komenda Miejska Policji, ul. Portowa 15, tel. alarmowy 112, tel. oficera dyżurnego: 47 74 21 222,Komisariaty dzielnicowe: Śródmieście: tel. 47 74 21 155,Redłowo: tel. 47 7521 255,Chylonia: tel. 47 74 21 355,Karwiny: tel. 47 74 21 455,Oksywie: tel. 47 74 21 555,Chwarzno: tel. 47 74 21 655. Opublikowano: 11.02.2021 13:52 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)