1449 (1149) 2021-04-09 - 2021-04-15

15 tysięcy rozmów z seniorami w trakcie pandemii

Pytają o zdrowie, samopoczucie i potrzeby, ale nie brakuje także długich rozważań o życiu. Przez miniony rok pracownicy Centrum Aktywności Seniora w Gdyni przeprowadzili aż 15 tysięcy rozmów telefonicznych z gdyńskimi seniorami. Gdy stacjonarna działalność klubów jest zawieszona, taka forma kontaktu jest nie do przecenienia.


Mija rok od pierwszego, spowodowanego pandemią koronawirusa, lockdownu.

- Okoliczności związane z pandemią zmusiły nas do zachowania szczególnych środków ostrożności i pozostania w domach. To szczególnie ważne w przypadku osób starszych, bardziej niż inni narażonych na zachorowania. Już na początku marca 2020 r., mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo naszych seniorów, zdecydowaliśmy o zawieszeniu stacjonarnej działalności miejskich klubów seniora i wykładów na Gdyńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Pracownicy Centrum Aktywności codziennie, od roku, kontaktują się z seniorami bo dowiedzieć się o ich samopoczucie, zapytać o zdrowie, zaproponować pomoc, zwyczajnie porozmawiać. Do tej pory zadzwonili aż 15 tysięcy razy! To imponująca liczba, która niesie za sobą konkretne wsparcie – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Takie podtrzymanie na duchu w trudnym czasie ma kolosalne znaczenie. Gdyńscy seniorzy, uczestnicy zajęć w klubach, są bardzo zżyci i z animatorkami klubów, i z osobami, z którymi jeszcze do marca ubiegłego roku spotykali się niemalże codziennie. Dobrze, że ta więź nie słabnie.

„Dzień dobry, dzwonię z Centrum Aktywności Seniora” – tak rozpoczyna się niemal każda rozmowa telefoniczna, którą inicjują pracownicy gdyńskiego CAS-u. Kontaktują się z seniorami codziennie, pytają o samopoczucie i potrzeby. Każdego dnia wykonują od 50 do ponad 100 telefonów, a w szczególnych wypadkach pomagają również osobiście. Od 16 marca 2020 do 2 marca 2021 do seniorów wysłano łącznie 33 246 wiadomości e-mail, a także 24 457 SMS-ów oraz wiadomości za pośrednictwem portali społecznościowych i aplikacji.

Kontakt pracowników CAS-u z seniorami nieco inaczej wygląda w przypadku osób, które nie brały udziału w życiu klubu i nie znają pracowników, ale znajdują się w bazie danych Karty Seniora lub uczęszczały na wykłady Gdyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Pracownicy bardzo wyraźnie przedstawiają się i wyjaśniają, skąd i w jakim celu telefonują. Pytają także, o to, czy seniorzy potrzebują pomocy.

Zaangażowanie pracowników Centrum Aktywności Seniora w prowadzenie rozmów i pomoc seniorom zostało docenione podczas konkursu organizowanego w ramach Kongresu Współpracy Transgranicznej LUBLIN 2020. Gdynię wyróżniono m.in. w kategorii Pomoc Społeczna za praktykę „Dzień dobry, dzwonię z CAS...”.

ikona