1458 (1158) 2021-06-18 - 2021-06-24

Tydzień Profilaktyki Uzależnień: Uzależnienia ekranowe u dzieci

Świat ekranowy to nie tylko gry i komputer. To zjawisko dotyczące każdego rodzaju ekranu, z którym dziecko ma kontakt, a więc: telefon, telewizor, tablet. To również przeglądanie zabawnych memów, oglądanie filmów, korzystanie z komunikatorów. Jak rozpoznać dziecko uzależnione od ekranu?


Jeżeli limit czasu ekranowego dla dzieci 3-5-letnich wynosi maksymalnie 1 godzinę dziennie, a dla 6-12-latków 2 godziny dziennie (w obydwu przypadkach pod nadzorem rodziców i w atmosferze szczerej rozmowy o tym, co robimy z danym urządzeniem), to limit ten dotyczy wszystkich aktywności ekranowych. Warto przypomnieć, że dzieci do 2 r.ż. w ogóle nie powinny korzystać z żadnych mediów ekranowych.
Dlaczego świat ekranowy jest tak wciągający? Poszukiwanie przyjemności jest motywacją do podejmowania różnych działań. Karmimy tym tzw. „układ nagrody” – to znaczy, że pod wpływem wykonywania czynności, która sprawia nam przyjemność, w mózgu wydzielana jest dopamina, odpowiedzialna właśnie za to uczucie. Dziecko już czekając na możliwość włączenia komputera dokarmia układ nagrody, a po naciśnięciu przycisku „włącz” dostaje naprawdę solidną porcję dopaminy. Poza ekranem tak duży zastrzyk dopaminy daje tylko zażywanie niektórych substancji psychoaktywnych.
Jak rozpoznać, czy dziecko „ma problem”? Najczęściej zaczyna się od tego, że dziecko na polecenie rodzica odpowiada: zaraz, a zakaz korzystania z mediów ekranowych kończy się silną reakcją – dziecko jest mocno rozdrażnione, czasem agresywne. Zauważamy też trudności z koncentracją, dziecko coraz częściej rezygnuje z rzeczy, które do niedawna sprawiały mu przyjemność (np. zabawy z kolegami, gry na instrumencie, rysowanie) i coraz trudniej nam nawiązać z nim kontakt. Dochodzą trudności w szkole, a złość czy smutek dziecko rozładowuje, zaglądając do sieci.
I co z tym zrobić? To, co jest ważne, to odbudowanie zdrowej relacji rodzic-dziecko. Nie uda się tego zrobić bez rozmów, wspólnie spędzanego czasu czy zainteresowania tym, co robi dziecko – bez krytyki czy wyśmiewania. Nie chodzi o to, żeby zabraniać korzystania z mediów ekranowych – to naturalny świat naszych dzieci, choć dla nas dorosłych może wydawać się „głupi i bez sensu”. Tam też się bawią i uczą. Zabieranie sprzętu też niczego nie zmieni. Podstawową zasadą jest wypracowanie nowych nawyków korzystania z mediów ekranowych i konsekwencja. Zamieńmy to na rozmowę, tworzenie jasnych zasad i wytycznych oraz świadome i zdrowe korzystanie z technologii.
W Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień realizowany jest program „Poradzimy w cyfrowym świecie”. Specjaliści spotykają się z dziećmi i rodzicami i wspólnie wypracowują najlepsze rozwiązania dla danej rodziny. Wierzymy, że wspólna praca jest kluczem do tak zwanej higieny cyfrowej.
Więcej informacji na: www.poradzimy.net

ikona