Aktualności

Gdyńscy nauczyciele szkolą się na Malcie

Nauczycielki z gdyńskiej „40” z  certyfikatami ukończenia międzynarodowego projektu // fot. materiały Szkoły Podstawowej nr 40

Nauczycielki z gdyńskiej „40” z certyfikatami ukończenia międzynarodowego projektu // fot. materiały Szkoły Podstawowej nr 40

Grupa pedagogów ze Szkoły Podstawowej nr 40 w Gdyni, wróciła niedawno z Hiszpanii.  Tam doświadczeniem na temat najnowszej metodologii kształcenia dzielili się, obok Polaków nauczyciele z Czech, Francji i Hiszpanii.


Projekt "W kontakcie z innowacyjnymi metodami nauczania", jest realizowany w Szkole Podstawowej nr 40 w Gdyni już od czterech lat. Na jego przeprowadzenie szkoła otrzymała dofinansowanie ze środków projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W celach podejmowanych w ramach projektu aktywności znalazło się wprowadzenie do przestrzeni szkolnej nowych, innowacyjnych metod nauczania opartych na europejskich standardach. W ramach podnoszenia kompetencji i umiejętności kadry pedagogicznej, czworo nauczycieli wyjechało na szkolenie zagraniczne, w trakcie którego zapoznali się z metodologią pracy w nurcie CLIL.
 
- Doskonale wykwalifikowana i bardzo dobrze przygotowana kadra pedagogiczna to największa wartość gdyńskiej edukacji. To również dzięki nauczycielom nasza oświata stoi na tak wysokim poziomie. Gdyńscy nauczyciele nieustannie podwyższają swoje kwalifikacje, a nowe metody, którymi pracują, wyróżniają nas w skali kraju - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Gdyński samorząd stara się wspierać takie inicjatywy bo  przekłada się to na jakość procesu edukacyjnego, ułatwia pracę z uczniami i daje im szersze możliwości rozwoju. Swoim przykładem nauczyciele pokazują również uczniom, że warto poszerzać horyzonty i korzystać z międzynarodowych projektów.

Pięciodniowe szkolenie przeprowadzone zostało przez renomowaną szkołę na Malcie. Lekcje w międzynarodowej grupie nauczycieli z Polski, Czech, Francji i Hiszpanii obfitowały w nową wiedzę dotyczącą metodologii CLIL (ang. Content and Language Integrated Learning) - kształcenia przedmiotowo-językowego, które charakterystyczne jest dla nauczania w klasach dwujęzycznych oraz wykorzystywane z sukcesem w trakcie lekcji integrujących nauczanie języka obcego z treściami ponadprzedmiotowymi.

- Szkolenie było czasem wytężonej pracy w zespole nauczycieli, obfitującym w dyskusje na temat możliwych technik pracy w nurcie CLIL i doświadczeń szkół europejskich w wykorzystywaniu tej metody - wspominają nauczycielki: Marta Dmochowska - koordynator projektu, Małgorzata Szotrowska, Joanna Straszak i Elżbieta Kwiatkowska - Szkolenie zawierało w sobie wiedzę na temat tworzenia ciekawych dla ucznia materiałów oraz przydatnych aplikacji. Osoby prowadzące warsztaty podzieliły się wskazówkami, jak efektywnie wprowadzić metodę do codziennej pracy w szkole. Cała wiedza wykorzystana została w praktyce, w trakcie pracy projektowej nad scenariuszem lekcji w nurcie CLIL. Niezwykle istotnym aspektem szkolenia była możliwość wymienienia się doświadczeniami z nauczycielami z różnych krajów - dodają.

Wszyscy pedagodzy, od czasu powrotu do szkoły pracują nowymi metodami. Nauczyciele podkreślają, że nie bez przeceniania jest również fakt, że warsztaty odbywały się w niezwykle urokliwym miejscu, które po zakończeniu dnia szkoleniowego było chętnie eksplorowane przez zespół wyjazdowy, zarówno w trakcie samodzielnych wycieczek, jak i w większej międzynarodowej grupie z przewodnikiem. W trakcie tygodniowego pobytu na Malcie, wykorzystano także szansę zapoznania się z historią i kulturą tego państwa. Teraz tą wiedzą gdyńskie nauczycielki dzielą się ze swoimi uczniami.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona