Gdynia Buduje

Debata o mieście. Inwestycje w 2022 #wGdyni

Plac budowy hali sportowej przy ulicy Morskiej w Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych z lotu ptaka, widać wykopy budowlane, budynek szkoły, na dalszym planie ulica morska i port

Hala sportowa przy ul. Morskiej / fot. T. Kamiński

Trwa LIV sesja Rady Miasta Gdyni i debata o stanie miasta. Warto więc przypomnieć najbardziej znaczące i najkosztowniejsze inwestycje, które udało się zrealizować lub rozpocząć w 2022 roku w naszym mieście – z zastrzeżeniem, że innych, mniejszych zadań realizowanych chociażby przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni, Zarząd Dróg i Zieleni, Gdyńskie Centrum Sportu czy inne jednostki było jeszcze więcej. Gdynianie korzystają z nowych projektów na co dzień w swoich dzielnicach, w drodze do pracy czy szkoły i w czasie wolnym.


 

Park Centralny

Park Centralny
Fot. Przemysław Kozłowski

Prace budowlane i zagospodarowanie terenu 3. części Parku Centralnego są na finiszu. W ścisłym centrum miasta powstaje zielona przestrzeń. Kluczowe elementy tego projektu to podziemny parking, duża przestrzeń rekreacyjna, pawilony gastronomiczne przykryte zielenią czy ozdobny staw, który zimą może zamieniać się w lodowisko. Wartość prac to około 63,4 miliona złotych.

Węzeł Chylonia


W połowie 2022 roku zakończyła się jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat – kompleksowy węzeł Chylonia, z nowoczesnym centrum przesiadkowym i podziemnym parkingiem, który ma zachęcić mieszkańców (i przyjezdnych z sąsiednich miejscowości) do przesiadki na transport zbiorowy i zmiany nawyków transportowych. To domknięcie dużego projektu, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w 2019 roku i była warta ponad 88,4 miliona złotych.

Węzeł Karwiny

Węzeł Karwiny - obszar inwestycji z sierpnia 2021 roku
Fot. Marcin Mielewski/archiwum

To największa w ostatnich latach gdyńska inwestycja. Ciągle toczą się jeszcze prace i przed wykonawcami nadal sporo zadań. Sednem projektu są nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców korzystających z przesiadki na transport zbiorowy. Ważna część prac toczy się także pod ziemią. Lada moment rozpocznie się etap związany m.in. z rozwojem sieci miejskich buspasów.

Przebudowa Starowiejskiej

Ulica Starowiejska po przebudowie
Fot. Kamil Złoch

Główny cel tego projektu: sprawić, żeby ulica przestała kojarzyć się z samochodowym ruchem i poboczami zastawionymi autami, a zaczęła zachęcać gdynian (i nie tylko) do spędzania na niej swojego wolnego czasu.

Dzięki tej inwestycji przy ul. Starowiejskiej mamy: 7 wypoczynkowych parkletów z ławkami czy siedziskami i 7 platform, które po ustawieniu krzeseł i stolików zamieniły się w ogródki gastronomiczne. Prace kosztowały miasto łącznie ponad 10 milionów złotych.

Hala Sportowa przy Szkole Podstawowej nr 33

Hala Sportowa przy Szkole Podstawowej nr 33
Fot. Magdalena Śliżewska

Od zeszłego roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 33 przy ul. Godebskiego korzystają z nowej hali sportowej. Do dyspozycji są trybuny, niezbędne zaplecze szatniowe i sanitarne, sala do fitnessu i niezbędne wyposażenie, co pochłonęło ponad 8,2 miliona złotych.

Poprzedni rok szkolny to także remonty gdyńskich szkół i placówek edukacyjnych za ponad 43,5 miliona złotych. Gdynia zainwestowała w rozbudowy i remonty obiektów, z których korzystają najmłodsi mieszkańcy.

To łącznie kilkadziesiąt placówek, ale najważniejsze i najbardziej kosztowne zadania toczyły się na Chwarznie-Wiczlinie – nowe skrzydła budynków pięły się w górę przy ZSO nr 8 Microsoft Showcase School (rozbudowa kosztowała około 21 milionów złotych) oraz przy Szkole Podstawowej nr 48 (prace za 12,5 miliona złotych). Więcej nowych sal – to więcej miejsc dla uczniów.

Rozbudowa ulicy Chwarznieńskiej i ulica Meksykańska

Fiesta na ulicy Meksykańskiej
Ulica Meksykańska, fot. Laboratorium Innowacji Społecznych

Pod koniec lipca 2022 roku uruchomiono też procedurę dla nowej drogowej inwestycji, czyli rozbudowy ulicy Chwarznieńskiej na tzw. odcinku witomińskim. Nowe nawierzchnie, nowe drogi rowerowe i chodniki, duża przebudowa najważniejszego skrzyżowania dróg w dzielnicy – to projekt, który mocno odmieni sposób poruszania się po Witominie dla wszystkich uczestników ruchu.

Nowa ulica pojawiła się na osiedlu Meksyk. Jeden z projektów wykonanych w ramach gdyńskiej rewitalizacji pozwolił na zbudowanie drogi z całą niezbędną infrastrukturą oraz siecią kanalizacji deszczowej tam, gdzie wcześniej w zasadzie jej nie było. Teraz to ul. Meksykańska, której nazwę wybrali sami mieszkańcy okolicy.

Rewitalizacja Oksywia


W zeszłym roku na Oksywiu ruszył kolejny rewitalizacyjny projekt. Tym razem kompleksowa przebudowa jednego z najbardziej charakterystycznych (i ważnych) skrzyżowań w dzielnicy – przecięcia dróg płk. Dąbka, Bosmańskiej i Dickmana. Koszt całości to ponad 6,8 miliona złotych, a zakres prac to nie tylko przebudowa nawierzchni drogowych, ale też nowe rondo, nasadzenia zieleni, mała architektura i nowe przestrzenie dla pieszych.

Przystań Łowicka 51

Przystań Łowicka 51
Fot. Kamil Złoch

Tuż przed końcem roku gdynianie z Małego Kacka (i nie tylko) otrzymali nowoczesną bibliotekę i dzielnicowe centrum sąsiedzkiej współpracy – Przystań Łowicka 51. Za około 5,8 miliona złotych w miejscu po byłym Centrum Kultury, powstała piękna bryła nawiązująca do modernizmu, a w niej perfekcyjnie zaprojektowane przestrzenie, które zachęcają do czytania książek, wspólnej zabawy i spędzania wolnego czasu.

Hala sportowa przy ul. Morskiej


W zeszłym roku przy ul. Morskiej, obok Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych, zaczęła rosnąć kolejna hala sportowa. Na Grabówku powstaje duży, jednokondygnacyjny obiekt o wymiarach 30 x 50 metrów, który połączy się z budynkiem szkoły łącznikiem.

Cmentarz Wojenny na Oksywiu


Dzięki tej inwestycji na Cmentarzy Wojennym powstanie m.in. plac reprezentacyjno-apelowy i wielki krzyż, które uzupełnią charakterystyczną instalację przypominającą kadłub statku.

Raport o stanie Gminy Miasta Gdyni w roku 2022 znajdziemy w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w załączniku poniżej.

Z kolei szczegółowe podsumowanie gdyńskich inwestycji w 2022 roku można znaleźć w naszym artykule „Podsumowujemy 2022: gospodarka, inwestycje, transport”.

  • ikonaOpublikowano: 28.06.2023 12:17
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.06.2023 15:32
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona