Gdynia Buduje

Rozbudowa ul. Unruga – poznaliśmy wykonawcę

ul. Admirała Unruga od na odcinku od Estakady E. Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu.fot. M.Mielewski/ ZDIZ

ul. Admirała Unruga od na odcinku od Estakady E. Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu.fot. M.Mielewski/ ZDIZ

Firma Strabag sp. z o.o. rozbuduje ul. Admirała Józefa Unruga – na odcinku od Estakady Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu.

– W postępowaniu przetargowym złożone zostały cztery oferty, po szczegółowej analizie, do zrealizowania tej kompleksowej inwestycji wybraliśmy firmę Strabag Sp. z.o. o., której oferta opiewa na kwotę 30 906 019,51 zł – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Dodam tylko, że na to zadanie przeznaczono 43 503 173,32 zł z budżetu miasta. W efekcie udało nam się zaoszczędzić znaczną kwotę na inne inwestycje w naszym mieście.

Inwestycją objęty zostanie odcinek ulicy Unruga od skrzyżowania z ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską. Ulica będzie miała po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku o nawierzchni bitumicznej, miejscami jezdnia poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu (rejony skrzyżowań – pasy do skrętu w lewo/ prawo). Skrajny prawy pas w każdym kierunku, na wyznaczonych odcinkach przeznaczony będzie do poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej.

Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej. Po stronie północnej na odcinku Kwiatkowskiego – Cechowa powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi. Natomiast na odcinku od ul. Cechowej do ul. Bosmańskiej, po stronie północnej powstanie chodnik o zmiennej szerokości oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe. Łącznie powstanie 13 miejsc postojowych, w 3 dla niepełnosprawnych (11 na odcinku Kwiatkowskiego Cechowa i 2 na odcinku Cechowa Bosmańska). Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe. Natomiast na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i Unruga na wlotach północnym i wschodnim pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami. Wszystkie skrajne krawędzie inwestycji zaprojektowane zostaną w dowiązaniu do istniejącego zagospodarowania. Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów, jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga a następnie wykonania manewru zawracania. Dla autobusów jadących w kierunku Oksywia zatoka autobusowa została zaprojektowana za wylotem wschodnim.

Na skrzyżowaniu ul. Unruga i Flisaków nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Skrzyżowanie przeniesie ruch pojazdów ciężarowych, które dotychczas poruszały się zjazdem w obrębie przystanku autobusowego w rejonie ul. Kwiatkowskiego, w związku z powyższym dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów w ul. Unruga /jezdnia północna/.

Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną. Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Robotniczą także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej. Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Bosmańską będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska – Unruga zach i Unruga zach – Unruga Wsch). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.

ul. Admirała Unruga od na odcinku do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu.fot. M.Mielewski/ ZDIZ
ul. Admirała Unruga od na odcinku do skrzyżowania z ul. Bosmańską na Obłużu.fot. M.Mielewski/ ZDIZ

W ramach zadania wykonana zostanie także budowa i przebudowa:
  • oświetlenie ulicznego: słupy i lampy oświetleniowe,
  • sygnalizacji świetlnej,
  • kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami i wpustami,
  • kanalizacji sanitarnej,
  • wodociągu,
  • gazociągu,
  • kanału technologicznego,
  • sieci teletechniczne,
  • oraz remont ciepłociągu.
 
Przebudowywana droga została zaprojektowano w dostosowaniu do istniejącego ukształtowania terenu. Istniejące drzewa i krzewy, które kolidują z projektem zostaną usunięte. Do wycinki przeznaczono 20 drzew, 9 do przesadzenia, pozostaje 70 sztuk aktualnego drzewostanu. W ramach kompensacji przewidziano nasadzenia zastępcze w następujących ilościach: drzewa liściaste – 184 szt, drzewa iglaste – 3 szt, krzewy liściaste – 3053 szt, krzewy iglaste - 366 szt, trawy rabatowe – 702 szt, byliny - 2256 szt i cebule – 358 szt. Za zadanie odpowiada Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Zamówienie jest dofinansowane z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

polski Ład

  • ikonaOpublikowano: 26.09.2023 17:00
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk-Waletko (d.matejczyk-waletko@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.09.2023 18:35
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona