Gdynia Buduje

TRISTAR – czyli sprawne zarządzanie ruchem w Gdyni

mężczyzna na tle kamer pokazujących ruch uliczny, monitory z widocznym ruchem ulicznym

Sercem systemu TRISTAR jest utworzone w siedzibie ZDiZ przy ul. 10 Lutego 24, Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem // fot. M. Mielewski

Projekt TRISTAR, czyli Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Gdyni, Gdańsku i Sopocie, został stworzony w celu zrewolucjonizowania sposobu poruszania się po trójmiejskiej sieci ulic. Prace nad budową systemu rozpoczęły się w 2012 roku. Ostatecznie system został wprowadzony w Gdyni w 2014 roku. Od tej pory system jest nieustannie rozbudowywany i obejmuje kolejne skrzyżowania w Gdyni.

- Od prawie 10 lat system TRISTAR umożliwia sprawne zarządzanie i sterowanie ruchem ulicznym oraz transportem zbiorowym w naszym mieście. Dzięki niemu, inżynierowie są w stanie na bieżąco rozwiązywać problemy komunikacyjne powstałe np. po kolizjach czy w trakcie zmian w organizacji ruchu. Algorytmy sterowania przy wsparciu operatorów systemu mogą w czasie rzeczywistym wpływać na działanie sygnalizacji świetlnej. Sukcesywnie do systemu podłączane są kolejne skrzyżowania, obecnie jest ich już 87 – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

W ciągu ostatnich dwóch lat system TRISTAR w Gdyni został rozszerzony o następujące skrzyżowania:

  • Ciąg ul. Unruga (3 skrzyżowania: Unruga – Kwiatkowskiego, Unruga – Cechowa, Unruga – Kuśniersa)
  • Ciąg ul. Kwiatkowskiego (3 skrzyżowani: Kwiatkowskiego – Podgórska, przejście dla pieszych na wysokości adresu Kwiatkowskiego 102, Kwiatkowskiego - Dąbka),
  • Skrzyżowanie ul. Chwarznieńskiej z ul. Krauzego.

Obecnie, gotowych jest 10 kolejnych skrzyżowań gotowych do podłączenia do systemu. W najbliższym czasie w ramach prowadzonych przez miasto inwestycji, zostaną dołączone niektóre skrzyżowania na ul. Chwarznieńskiej oraz skrzyżowania w ciągu ul. Nowowiczlińskiej i ul. Wiczlińskiej. W planach jest również wykonanie fizycznego podłączenia do systemu skrzyżowań z sygnalizacją świetlną znajdujących się w ciągu ul. Płk. Dąbka (na wschód od skrzyżowania Płk. Dąbka – Kwiatkowskiego) oraz podłączenie dwóch sygnalizacji na ul. Hutniczej. Pozostałe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na terenie Gdyni, które wciąż nie są fizycznie podłączone do systemu centralnego to pojedyncze skrzyżowania znajdujące się poza głównymi ciągami ulicznymi.

Do systemu TRISTAR włączone są również takie elementy w Gdyni jak:

  • 37 kamer szybkoobrotowych (punktów nadzoru wizyjnego) dających operatorom systemu podgląd sytuacji ruchowej na terenie miasta,
  • 9 Tablic o Zmiennej Treści i 9 Znaków o Zmiennej Treści umożliwiających informowanie kierowców o utrudnieniach i zagrożeniach w ruchu,
  • 5 Drogowych Stacji Meteorologicznych​ wpływających na wyświetlane informacje na Znakach Zmiennej Treści oraz wykorzystywanych przez inne służby,
  • 10 Tablic i Znaków Dynamicznej Informacji Parkingowej przekazujących informacje o liczbie dostępnych miejsc na 4 parkingach miejskich,
  • 4 Parkingi
  • 3 odcinki objęte Modułem Wykrywania Zdarzeń Drogowych wykorzystywanych do ostrzegania kierowców o zdarzeniach na Tablicach i Znakach Zmiennej Treści,
  • 22 lokalizacje kamer ANPR​ (automatycznie rozpoznających numery rejestracyjne)
  • 16 czujników Bluetooth/WiFi​, które pomagają zbierać informacje o czasie przejazdu na wybranych odcinkach ulic i wykrywających zdarzenia wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
  • 81 Tablic Informacji Przystankowej przekazujących pasażerom informacje o przewidywanych rzeczywistych czasach odjazdu pojazdów transportu zbiorowego z przystanków,
  • Kontrapas autobusowy​w ciągu ul. Chwarznieńskiej.
- Kontrapas autobusowy to niestandardowe rozwiązanie transportowe, które dzięki systemowi TRISTAR z powodzeniem działa od 16 grudnia 2019 roku na ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni. Od tego czasu niemal codziennie usprawniają transport zbiorowy z zachodnich dzielnic Gdyni do Centrum miasta – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.


na pierwszym planie monitory oraz dwie osoby, w tle duże monitory z ruchem ulicznym
od lewej: Marek Łucyk wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju oraz Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni w Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem // fot. M. Mielewski

O systemie TRISTAR

Korzystając z nowoczesnych technologii w dziedzinie transportu, sygnalizacje świetlne w sposób inteligentny dostosowują się do zmiennych warunków ruchu, dzięki czemu istniejąca infrastruktura drogowa jest wykorzystywana w sposób najbardziej efektywny. System ten zapewnia podróżnym dostęp do pełnych informacji w zakresie warunków ruchu poprzez: tablice i znaki o zmiennej treści ostrzegające o warunkach pogodowych, utrudnieniach w ruchu oraz dopuszczalnych prędkościach, znaki informacji parkingowej wyświetlające ilość dostępnych miejsc na kluczowych dla miasta parkingach, tablice informacji przystankowej podające na elektronicznych wyświetlaczach godzinę rzeczywistego czasu odjazdu pojazdów komunikacji zbiorowej.

TRISTAR dba o bezpieczeństwo mieszkańców i podróżnych dzięki nadzorowi wizyjnemu nad ruchem, automatycznemu wykrywaniu zdarzeń drogowych. Sercem systemu jest utworzone w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni przy ul. 10 Lutego 24, Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem gdzie inżynierowie ruchu nieustannie dbają o prawidłową pracę i funkcjonowanie układu drogowego w Gdyni.

Obsługa systemu TRISTAR

Obsługą systemu TRISTAR w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni zajmuje się Samodzielny Referat Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu. Wśród codziennych zadań specjalistów obsługujących system TRISTAR są między innymi:

  • Bieżąca kontrola poprawności pracy urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz infrastruktury systemu Tristar z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji, a także diagnozowanie i zgłaszanie usterek z tym związanych,
  • Interweniowanie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi na bieżące zdarzenia takie jak: wypadki, awarie infrastruktury oraz pojazdów, niecodzienne sytuacje na drodze na podstawie  prowadzonych obserwacji warunków ruchu oraz wskazań sytemu,
  • Tworzenie i modyfikacja algorytmów optymalizujących działanie sygnalizacji świetlnej zgodnie z założoną strategią i organizacją ruchu,
  • Tworzenie i optymalizacja istniejących strategii sterowania ruchem automatycznie dokonujących przełączeń sygnalizacji świetlnej i komunikatów zmiennej treści.

  • ikonaOpublikowano: 17.11.2023 09:28
  • ikona

    Autor: Magdalena Wojtkiewicz (m.wojtkiewicz@zdiz.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.11.2023 12:27
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona