Gdynia Innowacyjna

Rozbudowa Portu Gdynia postępuje. Nabrzeże Indyjskie po kompleksowej przebudowie

fot. grupa NDI

Zakończyła się przybudowa Nabrzeża Indyjskiego w Porcie Gdynia. (fot. mat. pras. grupa NDI)

Zakończona inwestycja to m.in. nowe, poszerzone i pogłębione nabrzeże, modernizacja infrastruktury drogowo-kolejowej czy rozbudowa estakady do przeładunku zboża. Dodatkowo unowocześniono wyposażenie nabrzeża, co znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe terminala zbożowego i usprawni współpracę z terminalem produktów płynnych.

Przebudowie podlegało 537 metrów bieżących nabrzeża. Zadanie obejmowało wykonanie nowej palościanki wraz z płytą nabrzeża, wykonanie robót czerpalnych, przebudowę układu kolejowo-drogowego, nowych elementów wyposażenia nabrzeża oraz kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostały wydłużone, przeniesiono natomiast stanowiska przeładunkowe obsługujące statki. Obszar objęty inwestycją został oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej - 15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do Portu Gdynia
Wykonaliśmy poszerzenie nabrzeża o 6 metrów, pogłębiliśmy dno przy nabrzeżu do 15,5 metra, co umożliwi dostęp do nabrzeża największym masowcom przypływającym do Portu Gdynia – podkreśla Wojciech Krugły, zastępca dyrektora projektu z grupy NDI. – Nowa ściana nabrzeża została wykonana z kotwionych, stalowych pali rurowych, a pomiędzy nimi pogrążono ścianki szczelne. Wykonane zostały praktycznie wszystkie nowe składowe przebudowanej infrastruktury. Wykonaliśmy również nowe sieci, począwszy od sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci wodociągowej, sieci elektroenergetycznych czy sieci telekomunikacyjnej.
Całkowicie nowa jest również nawierzchnia kolejowo-drogowa - łączna długość toru pojedynczego wynosi 1615 metrów. Wybudowano 16 rozjazdów zwyczajnych, przystosowanych do pracy w warunkach portowych. Powstało również nowe wyposażenie hydrotechniczne na nowej linii odbojowej, czyli między innymi odbojnice i pachoły cumownicze, które chronią nabrzeże i statek podczas cumowania. Dodatkowo przebudowie podlegała też stalowa konstrukcja estakady podsuwnicowej, która jest umiejscowiona wzdłuż nabrzeża i służy do przeładunku produktów zbożowych.
Prace prowadziliśmy również w obrębie zabytkowego elewatora, a więc magazynu zbożowego, który powstał w latach 30. ubiegłego wieku. Modernizacja tej estakady umożliwi przyszłemu użytkownikowi nabrzeża zbożowego zwiększenie ilości przeładunków – dodaje Wojciech Krugły.
W obrębie terminala zbożowego wykonano także kosz przyjęciowy, który będzie służył do przyjmowania oraz załadunku produktów zbożowych.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 15.07.2025 10:45
  • ikona

    Autor: Łukasz Kamasz (lukasz.kamasz@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 15.07.2025 15:37
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona

Zobacz także