Gdynia Mobilna

Gdynia z dofinansowaniami unijnymi na działania zrównoważonej mobilności

rowerzystka w kasku // źródło Gdyńskie Centrum Sportu

rowerzystka w kasku // źródło Gdyńskie Centrum Sportu

Miasto Gdynia zostało partnerem w dwóch innowacyjnych projektach unijnych związanych z rozwojem zrównoważonej mobilności. Są to projekty: BATS – Aktywna mobilność przez cały rok oraz SUMPs for BSR – efektywne planowanie zrównoważonej mobilności.

- Jako miasto jesteśmy dumni z udziału w nowych, międzynarodowych projektach unijnych, w których nie tylko czerpiemy z doświadczenia innych partnerów, ale również dzielimy się naszym dotychczasowym know-how. To szansa na zbudowanie relacji opartych na wspólnych celach oraz stworzenie skarbnicy wiedzy, w której gromadzone są pomysły, strategie i lekcje wyniesione z wyzwań, przed którymi staje każde z miast - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Projekt BATS – Aktywna mobilność przez cały rok

BATS (Baltic sea region - Active MobiliTy Solutions) został dofinansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego i ma na celu zwiększenie i promowanie aktywnej mobilności w sezonie jesienno-zimowym. Budżet miasta w ramach projektu BATS wynosi 415 tysięcy euro, z czego aż 80% zostanie zrefundowane. Partnerami w projekcie są m.in.: Hamburg (Niemcy), Umea (Szwecja), Gdynia (Polska), Kalundborg (Dania), Uniwersytety: Aalto (Finlandia) oraz Tallinn (Estonia), organizacje społeczne (Dania i Szwecja), Tartu (Estonia) oraz Klaipeda (Litwa).

- W obszarze Morza Bałtyckiego, sezon jesienno-zimowy mniej sprzyja aktywnej mobilności. Wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu, wspólnie z partnerami projektu BATS, na podstawie wymiany doświadczeń i transferu wiedzy, będziemy wdrażać rozwiązania, które mają zachęcić do częstszego jeżdżenia rowerem i podróży pieszych w sposób bezpieczny i komfortowy niezależnie od pory roku i warunków pogodowych – podkreśla Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.

Co planujemy w ramach projektu BATS?

Będziemy zachęcać dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodziców do dojeżdżania rowerem lub przemieszczania się pieszo do szkoły przez cały rok. Kampania stanowi rozszerzenie znanej, gdyńskiej kampanii Odprowadzam Sam o sezon jesienno-zimowy i jest doskonałą okazją do wypracowania zdrowych nawyków transportowych. Dostosujemy sygnalizację świetlną do ruchu pieszego i rowerowego na 2 wybranych skrzyżowaniach. Zadanie obejmie zakup i instalację kamer termowizyjnych, które będą służyły detekcji ruchu pieszego i rowerowego. Dzięki zebranym danym, sygnalizacja świetlna zostanie dostosowana uwzględniając warunki pogodowe i pory dnia. Chcemy tym samym zapewnić większy priorytet, bezpieczeństwo i wygodę pieszym i rowerzystom.

Więcej informacji na temat projektu tutaj.

logo projektu

Projekt SUMPs for BSR – efektywne planowanie zrównoważonej mobilności

Partnerami w projekcie są m.in.: Turku (Finlandia), Cesis (Łotwa), Gdynia (Polska), Greisfwald (Niemcy), Gavle (Szwecja), Panevezys (Litwa), Uniwersytet Gdański (Polska) oraz Instytut Studiów Bałtyckich (Estonia).
SUMPs for BSR – enhancing effective Sustainable Urban Mobility Planning for supporting active mobility in BSR cities został dofinansowany z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego i ma na celu zwiększenie udziału aktywnej mobilności, a tym samym do zdrowszego stylu życia, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji spalin. Budżet miasta w ramach projektu SUMPs for BSR wynosi 288 tysięcy euro, z czego aż 80% zostanie zrefundowane.

Co planujemy w ramach projektu SUMPs BSR?
Obejmiemy nową grupę wiekową naszymi działaniami promocyjnymi i edukacyjnymi. Chcemy zaangażować uczniów szkół ponadpodstawowych do aktywnych przemieszczeń, a także poznać ich potrzeby i oczekiwania związane z codzienną mobilnością. Dążymy do tego, aby młodzież szkolna w przyszłości również poruszała się w sposób zrównoważony, dlatego tak ważne jest poznanie tej grupy i pokazanie korzyści, które daje wykorzystywanie różnych aktywnych środków transportu w podróży.
- Do tej pory nie mieliśmy okazji pracować z nastolatkami ze szkół średnich, więc to dla nas zupełnie nowe pole do działania. Zamierzamy wypracować ofertę skierowaną specjalnie do nich, promującą zrównoważoną mobilność. Czekamy z niecierpliwością na to, jak ta nowa grupa wiekowa odpowie na nasze działania promocyjne i edukacyjne. Jestem przekonana, że zaangażują się w tworzenie rozwiązań, które będą dla nich korzystne i przyczynią się do rozwoju zrównoważonych sposobów podróżowania. Młodzież szkolna ma potencjał, aby stać się liderami w dziedzinie zrównoważonej mobilności i być dobrym przykładem dla innych – mówi Alicja Pawłowska, Kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności.

Przygotujemy spacer wirtualny oparty na fotorealistycznych wizualizacjach sferycznych placu Konstytucji przy węźle komunikacyjnym Gdynia Główna oraz film promocyjny dla tego obszaru. Poprzez wykorzystanie technologii sferycznych obrazów, projekt zanurzy widza w autentyczną atmosferę tego miejsca, umożliwiając mu praktycznie realistyczne doświadczenie bez wychodzenia z domu. Jednak celem nie jest jedynie przeniesienie widza w wirtualną podróż. Film promocyjny podkreśli walory tego obszaru, zarówno jako ważnego węzła komunikacyjnego, jak i miejsca pełnego życia i aktywności społecznej. Chcemy, aby widzowie poczuli pulsujący rytm tego miejsca, zobaczyli jego bogactwo architektoniczne i zielone przestrzenie oraz dostrzegli różnorodność ludzi, którzy je odwiedzają. W efekcie projekt ten nie tylko dostarczy wrażeń estetycznych, ale również będzie stanowić narzędzie promocyjne, zachęcające do odwiedzenia placu Konstytucji w Gdyni oraz do eksploracji jego otoczenia. Poprzez połączenie technologii wirtualnej rzeczywistości z filmową narracją, chcemy wzbudzić w odbiorcach ciekawość i zainteresowanie tym unikalnym miejscem, które pełni istotną rolę zarówno w życiu miasta, jak i regionu.
- Równolegle pracujemy nad opracowaniem aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności dla Gdyni. Będziemy analizować wpływ otoczenia miejskiego na dobrostan mieszkańców, dbając o to, by nasze działania przynosiły korzyści dla zdrowia publicznego. Uwzględnimy aspekty związane z ekologią. Nie zapominamy również o zieleni i dostępie do terenów zielonych dla mieszkańców. Chcemy zrozumieć, jak ludzie poruszają się po mieście, jakie są ich potrzeby i preferencje oraz jakie czynniki wpływają na wybór środków transportu. Dzięki temu nasze projekty nie tylko będą estetyczne i funkcjonalne, ale także dostosowane do realnych potrzeb społeczności – mówi Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji.

Zachęcamy wszystkich Gdynian i Gdynianki do aktywnego udziału. Więcej informacji na temat projektu tutaj.

logo projektu


Oba projekty będą realizowane do roku 2026.



Kontakt:

Wydział Inwestycji
Referat Zrównoważonej Mobilności
e-mail: mobilnosc@gdynia.pl
numer telefonu: 
58 527 29 80 
58 527 29 81

  • ikonaOpublikowano: 20.03.2024 12:54
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk-Waletko (d.matejczyk-waletko@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.03.2024 15:53
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona