Gdynia Mobilna

Zwiększamy bezpieczeństwo ruchu rowerowego w Gdyni

Nowe rozwiązanie rowerowe przy Parku Centralnym, fot. Magdalena Śliżewska

Nowe rozwiązanie rowerowe przy Parku Centralnym, fot. Magdalena Śliżewska

Aktywności jednośladem na terenie naszego miasta możemy zintensyfikować, zapewniając bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom ruchu rowerowego. W tym celu Gdynia rozwija siatkę połączeń rowerowych, uspokaja ruch samochodowy i działa na rzecz zwiększania świadomości społecznej.

- Stale monitorujemy sytuację ruchu rowerowego w naszym mieście, aktualnie pracujemy nad Strategią Rowerową dla Gdyni na lata 2023-2030, dokumentem który obejmie szereg działań, skupiających się na trzech głównych elementach m.in. na infrastrukturze oraz promocji i zwiększaniu rowerowej świadomości gdynian. Niewątpliwie jednym z priorytetowych celów horyzontalnych miasta w zakresie ruchu rowerowego, jest bezpieczeństwo osób korzystających z roweru jako środka transportu. - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

W ramach diagnozy bezpieczeństwa opracowywanej Strategii Rowerowej, stworzona została mapa drogowa wypadków z udziałem rowerzystów, pozwoliło to na szczegółową analizę, wskazanie newralgicznych miejsc na mapie miasta i działanie w zakresie zwiększania bezpieczeństwa na tych obszarach.



Mapa wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w latach 2017-2022 w Gdyni
Źródło: Opracowanie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni na podstawie danych z systemu TRISTAR

Powyższa mapa prezentuje wypadki drogowe z udziałem rowerzystów z lat 2017-2022, zarejestrowane w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji, udostępnionych przez Komendę Główną Policji w Warszawie, w podziale na dwie grupy, wypadki bez i z udziałem kierowcy. Do wypadków z udziałem kierowców najczęściej dochodziło na głównych ciągach komunikacyjnych - na skrzyżowaniach lub zjazdach, czyli w miejscach, gdzie ruch samochodowy krzyżuje się z dobrej jakości infrastrukturą rowerową m.in. na ul. Morskiej, Puckiej, przy skrzyżowaniu z ul. Unruga, ul. Chwaszczyńska wraz z ul. Wielkopolską czy ul. Chwarznieńskiej. W drugiej połowie maja 2023 zostało także przeprowadzone badanie wśród mieszkańców Miasta Gdyni, dotyczące potrzeb i oczekiwań w zakresie ruchu rowerowego. Jedno z dwóch otwartych pytań zachęcało respondentów do wskazania max. trzech lokalizacji w mieście, wpływających negatywnie na ich poczucie bezpieczeństwa jako rowerzystów. Zdecydowana większość odpowiedzi zawiera lokalizację, które powtarzały się co najmniej kilkadziesiąt razy są to m.in. ul.Janka Wiśniewskiego, Al. Zwycięstwa oraz ul. Chwaszczyńska/Wielkopolska i pokrywają się one z miejscami na mapie wypadków. Najczęściej dotyczyły one ubytków, bądź nierówności w infrastrukturze rowerowej oraz braku poczucia bezpieczeństwa na ulicach, gdzie ruch rowerowy odbywa się w ruchu ogólnym. Na wszystkich wyróżnionych wyżej ulicach aktualnie realizowane są lub planowane inwestycje mające na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników. Ponadto zadania realizowane w obrębie: ul.Chwarznieńskiej, na odcinkach w dwóch dzielnicach Witomino - Chwarzno-Wiczlino, ul. Chwaszczyńskiej wraz ul. Wielkopolską w Wielkim Kacku czy ul. Nowowiczlińskiej na Dąbrowie są poddawane kompleksowym inwestycjom, a trasy rowerowe na tych obszarach, są budowane, przebudowywane lub remontowane. W planie działań przewidziano uzupełnienie kolejnych brakujących fragmentów dróg dla rowerów, niektóre w ramach większych inwestycji, co wiąże się ze zmianami zarówno w układzie drogowym jak i organizacji ruchu.
- Aktualnie przy każdej miejskiej inwestycji w Gdyni uwzględniamy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – tak dzieje się przy okazji budowy dróg, budowy obiektów sportowych czy przestrzeni rekreacyjnych – podkreśla Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. 

Miasto stale dąży do poprawy warunków bezpieczeństwa i komfortu jazdy zarówno rowerzystów jak i przemieszczania się pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej. W tym celu kładzie nacisk na należyte utrzymanie i ciągły rozwój infrastruktury, rozszerza strefy uspokojonego ruchu, a także dba o dobrą widoczność wszystkich uczestników ruchu drogowego, szczególnie w miejscu przecięcia toru ruchu samochodów z mniej chronionymi uczestnikami ruchu. Niezwykle istotnym elementem jest także uwrażliwienie mieszkańców, szczególnie w zakresie konieczności udzielenia pierwszeństwa oraz zachowania ostrożności w miejscach, w których może dochodzić do kolizji.

ikona