Kultura

Gdynia-Zdrój. Nowe miejsce na mapie Polski

Hasło 17. edycji festiwalu to Gdynia-Zdrój (mat. prasowe GDD)

Hasło 17. edycji festiwalu to Gdynia-Zdrój (mat. prasowe GDD)

Podczas tegorocznej edycji Gdynia Design Days przeniesiemy się do uzdrowiska 2.0. Do przestrzeni, w której możemy zregenerować siebie jako jednostki, ale też społeczności oraz planetę. Hasło 17. edycji festiwalu to Gdynia-Zdrój. Wydarzenie potrwa od 22 do 30 czerwca.

 
W tym roku podczas Gdynia Design Days zredefiniujemy pojęcie odnowy, korzystając z jej pojemności znaczeniowej, nie odcinając się od kulturowych i historycznych skojarzeń, a przy tym odpowiadając na realne, współczesne potrzeby. Poruszymy wątki związane z zapobiegawczym działaniem zorientowanym na nasze zdrowie i dobrostan oraz uzdrawianiem relacji.

Pod hasłem Gdynia-Zdrój


Na czas festiwalu na mapie Polski pojawi się nowy punkt – Gdynia-Zdrój. Miejsce innowacji, ale również bezpieczna przestrzeń, w której można odnaleźć równowagę i odnowę. Gdynia nigdy nie była uzdrowiskiem, a przecież mogłaby być.
– Podczas festiwalu chcemy zaprosić do Gdyni-Zdroju, czyli uzdrowiska 2.0, odpowiadającego aktualnym potrzebom. To miejsce regeneracji dla gospodarki, planety, społeczeństwa, lokalności, ludzi i nas samych. Chcemy zredefiniować pojęcie odnowy, korzystając z jej pojemności znaczeniowej, nie odcinając się od kulturowych i historycznych skojarzeń, a przy tym odpowiadając na realne, współczesne potrzeby – piszą na swojej stronie organizatorzy festiwalu.

Gdynia nie przez przypadek stanie się miejscem, w którym będziemy szukać odnowy. To tutaj mieszkańcy i turyści szukają równowagi oraz dobrej jakości życia. To miasto, które oferuje nie tylko odnowę poprzez kontakt z przyrodą (bliskość lasów, parków, morza), ale także poprzez swoją nowoczesność (smart city), która ułatwia codzienne życie.

Hasło Gdynia-Zdrój przywołując skojarzenia z uzdrowiskami, odnosi się do dbania o dobrostan – zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Jednakże nie robi tego w kontekście medycznym, który wiąże się z inwazyjnym leczeniem już zaawansowanych problemów, ale poprzez poruszanie tematów związanych z zapobiegawczym działaniem oraz dbaniem o siebie. Dlatego w Gdyni-Zdrój ważna będzie dla nas rozmowa na temat naszego samopoczucia, komfortu i dyskomfortu, empatii czy inkluzywności.

To też pretekst do spojrzenia na zdrowie w kontekście dosłownym – zwrócenie uwagi na działania, które będą zapobiegać problemom zdrowotnym i utrzymają nas długo w dobrej formie. Jednocześnie hasło skłania do poszukiwania takich rozwiązań, które będą demokratyczne i dostępne dla wszystkich (np. w opozycji do obecnych kosztownych narzędzi).

Uzdrowienie relacji


Troska o planetę oraz klimat to jeden z filarów Gdynia Design Days. W tym kontekście – zresztą jak zawsze –  niezwykle istotnym zagadnieniem dla organizatorów festiwalu jest projektowanie w obiegu zamkniętym. Nie inaczej będzie podczas tej edycji, bo przecież uzdrowienia wciąż potrzebują modele gospodarcze.

Gdynia-Zdrój ma stać się także miejscem, w którym będzie można uzdrawiać relacje i nasze wyobrażenia na temat rzeczywistości wirtualnej oraz AI. Ostatnie miesiące to czas wzmożonej dyskusji na temat zagrożeń wynikających ze zbyt dużego zanurzenia w rzeczywistość wirtualną oraz robotyzację.
– Chcemy wierzyć, że istnieje możliwość uzdrowienia relacji między światem analogowym a cyfrowym, a media operujące na tych dwóch płaszczyznach to tak naprawdę jeden świat, w którym sztuczna inteligencja może uzupełniać poza cyfrowe doświadczenia – wyjaśniają organizatorzy GDD.

Poprzez sentymentalne konotacje, odnoszące się do wspomnień na temat międzypokoleniowych wakacji to także wreszcie powrót do starych, dobrych praktyk i odkrywania na nowo tradycji, miejsce spotkania pokoleń i wymiany umiejętności. Sięganie po zapomniane rzemiosła, które dla naszych rodziców były oczywiste. Mowa np. o cerowaniu, szyciu czy naprawianiu. Te czynności nie tylko potrafią uzdrowić psychikę, ale też gospodarkę.

Takie będzie uzdrowisko 2.0, którym przez dziewięć dni (od 22 do 30 czerwca) stanie się Gdynia.

Więcej informacji znajdziemy na Facebooku oraz stronie festiwalu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Koncept i projekt graficzny identyfikacji wizualnej: Ada Zielińska i Hardziej Studio 3D.

Organizatorzy festiwalu: Gdynia, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny i Centrum Designu Gdynia.

  • ikonaOpublikowano: 09.04.2024 15:10
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.04.2024 15:49
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także