Kultura

Poczuj magię muzyki. Gdynia Classica Nova na finiszu

Od lewej: Artur Jurek, Joanna Knitter, Adam Żuchowski, Piotr Szlempo oraz Dariusz Herbasz  podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak

Od lewej: Artur Jurek, Joanna Knitter, Adam Żuchowski, Piotr Szlempo oraz Dariusz Herbasz podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak

Od kilkunastu dni w Gdyni króluje Bach. Melomani mogą się wsłuchiwać w dzieła tego muzycznego geniusza dzięki festiwalowi Gdynia Classica Nova. Cztery wyjątkowe koncerty za nami. Jednak ci, którzy chcieliby przeżyć muzyczną ucztę przy dźwiękach kantat czy fug skomponowanych przez Bacha, jeszcze mają na to szansę. 2 czerwca w dolnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa wykonają je soliści w towarzystwie Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a 3 czerwca muzycy z Cappelli Gedanensis.


Trwa 26. edycja festiwalu Gdynia Classica Nova. To znakomita okazja, aby zapoznać się z największymi arcydziełami muzyki klasycznej. Patronem tegorocznej odsłony wydarzenia jest Jan Sebastian Bach. Słuchając jego utworów, można poczuć i zrozumieć potęgę baroku oraz oddać się artystycznym wzruszeniom.

Kompozytor nie został doceniony za życia, ale dla swoich następców był wzorem harmonii i precyzji w muzyce. Wciąż uchodzi za niedoścignionego mistrza polifonii muzycznej. Jego utwory są pełne pasji. Bach sięgał po wszystkie znane sobie gatunki muzyczne z wyjątkiem opery. Komponował sonaty, koncerty, suity, motety, preludia, fugi. Był również mistrzem form wokalno-instrumentalnych: kantat, mszy czy oratoriów.

Festiwal na finiszu


Do tej pory gdyńska publiczność wysłuchała czterech wyjątkowych koncertów. Przed nami jeszcze dwa występy – w najbliższy weekend. Zatem to ostatnia szansa, żeby zakosztować muzyki słynnego kompozytora i zapewnić sobie dawkę artystycznych przeżyć.

W piątek, 2 czerwca o godz. 19.00 w dolnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa (ul. Armii Krajowej 46) wybrzmią „Mistrzowskie kantaty: arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej”. Wśród wykonawców pojawią się: Justyna Khil (sopran), Jakub Foltak (kontratenor), Adrian Janus (bas) i Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Dyrygentem będzie Rafał Kłoczko. W programie: toccata i fuga d-moll BWV 565 (opracowanie orkiestrowe Rafała Kłoczko), kantata „Mein Herze schwimmt im Blut” BWV 199, kantata „Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust” BWV 170, kantata „Ich habe genug” BWV 82, tercet z kantaty „Wenn meine Trübsal als mit Ketten” BWV 38.

Bilety normalne w cenie 20 zł oraz ulgowe w cenie 10 zł można nabyć na stronie: https://www.kupbilet.pl/kultura/koncert/cr1261/opis.


Natomiast w sobotę, 3 czerwca o godz. 19.00 w tym samym miejscu odbędzie się ostatni koncert tegorocznej edycji festiwalu. Będzie to „Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu epoki”. Wystąpią: Robert Bachara (skrzypce), Jan Jakub Monowid (kontratenor) i Cappella Gedanensis. Dyrygentem będzie Przemysław Fiugajski. W programie: koncert E-dur BWV 1042, kantata „Bekennen will ich seinen Namen” BWV 200, koncert a-moll BWV 1041, kantata „Widerstehe doch der Sünde” BWV 54, motet „O Jesu Christ, meins Leben Licht” BWV 118.

Bilety normalne w cenie 20 zł i ulgowe – 10 zł są dostępne na stronie: https://www.kupbilet.pl/kultura/koncert/cr1262/opis.

Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere” podczas koncertu „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere” podczas koncertu „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak

Muzyczna podróż w czasie


26. festiwal Gdynia Classica Nova rozpoczął się 20 maja w Polsat Plus Arenie Gdynia. Zainaugurował go koncert „Zacznij od Bacha: największe przeboje Zbigniewa Wodeckiego w nowych aranżacjach na chór i orkiestrę”. Widzów zaczarowali wtedy Orkiestra Kameralna Progress oraz chór „Music Everywhere”. Wśród wykonawców pojawili się m.in.: Beata Śnieg (wokal i przygotowanie chóru), Paweł Orłowski (wokal) i Szymon Morus (dyrygent). Występowi przysłuchiwała się córka Zbigniewa WodeckiegoKatarzyna Wodecka-Stubbs.

Elbląska Orkiestra Kameralna podczas koncertu „Concerti grossi: koncerty Bacha na skrzypce, klawesyn, flet i orkiestrę", który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Elbląska Orkiestra Kameralna podczas koncertu „Concerti grossi: koncerty Bacha na skrzypce, klawesyn, flet i orkiestrę", który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak


21 maja w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego
można było posłuchać koncertów Bacha na skrzypce, klawesyn, flet i orkiestrę. Wykonali je: Karolina Nowotczyńska (skrzypce), Paula Preuss (skrzypce), Natalia Zaleska (fortepian, klawesyn) oraz Elbląska Orkiestra Kameralna.

Publiczność zgromadzona w górnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa na koncercie Romana Peruckiego - „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Publiczność zgromadzona w górnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa na koncercie Romana Peruckiego - „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak


Z kolei 27 maja w górnym kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa odbył się koncert „Toccata con Fuga: muzyka organowa Bacha”. Na organach zagrał Roman Perucki, który zaprezentował: toccatę i fugę d-moll BWV 565, chorał „Wachet auf, ruft uns die Stimme” BWV 645, preludium i fugę Es-dur BWV 552, chorał „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654, fantazję i fugę g-moll BWV 542, chorał „Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ” BWV 639, passacaglię i fugę c-moll BWV 582.

Joanna Knitter i Adam Żuchowski podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak
Joanna Knitter i Adam Żuchowski podczas koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”, który odbył się w ramach 26. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova // fot. Anna Rezulak


A 28 maja w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II im. Z. Noskowskiego publiczność wysłuchała koncertu „Nowe oblicze baroku: Bach na jazzowo”. Wystąpili: Artur Jurek (fortepian, aranżacje), Joanna Knitter (wokal), Dariusz Herbasz (saksofon), Piotr Szlempo (trąbka) i Adam Żuchowski (kontrabas).

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 02.06.2023 12:29
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.06.2023 10:32
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Zobacz także