Od 12 września zmiany w organizacji ruchu przy rozbudowie ul. Unruga. Szczegóły w komunikacie.
Kultura

Setki pokazów i ponad 150 tys. widzów. Teatr Muzyczny na fali

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: budynek Teatru Muzycznego w Gdyni (fot. Michał Puszczewicz). U góry po prawej: zdjęcie z próby medialnej spektaklu „Tylko grzecznie”. Scena zbiorowa (fot. Magdalena Czernek). Na dole po lewej: artystki Teatru Muzycznego na dachu (fot. materiały prasowe Teatru Muzyczznego). Na dole po prawej: grafika promująca spektakl „Róbmy swoje. Piosenki Wojciech Młynarskiego” (fot. materiały prasowe Teatru Muzycznego)

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: budynek Teatru Muzycznego w Gdyni (fot. Michał Puszczewicz). U góry po prawej: zdjęcie z próby medialnej spektaklu „Tylko grzecznie”. Scena zbiorowa (fot. Magdalena Czernek). Na dole po lewej: artystki Teatru Muzycznego na dachu (fot. materiały prasowe Teatru Muzyczznego). Na dole po prawej: grafika promująca spektakl „Róbmy swoje. Piosenki Wojciech Młynarskiego” (fot. materiały prasowe Teatru Muzycznego)

Wakacje się kończą i zbliża się nowy sezon artystyczny w gdyńskich teatrach. Na afiszu pojawi się m.in. prapremiera musicalu „Quo Vadis” na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. To najnowsza propozycja Teatru Muzycznego w Gdyni. Jednak zanim na widowni ponownie zagości publiczność, instytucja przygotowała podsumowanie swojej działalności w pierwszym półroczu 2024 roku. Na trzech scenach odbyło się 270 wydarzeń, które przyciągnęły prawie 158 tys. widzów.


W Teatrze Muzycznym w Gdyni trwa odliczanie do najnowszej prapremiery. Już od 14 września będzie można tam zobaczyć musical „Quo Vadis” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Scenariusz powstał na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza, a akcja przeniesie widzów nie tyle do Rzymu, co na cyrkową arenę. Zainteresowanie spektaklem już jest spore – bilety na najbliższe pokazy są wyprzedane. Obecnie są dostępne wejściówki na styczniowe, lutowe, kwietniowe i majowe terminy.

Jednak nie tylko ten spektakl przyciąga widzów jak magnes. Świadczą o tym dane płynące z raportu Teatru Muzycznego za I półrocze 2024 roku. W tym czasie trzech scenach odbyło się 270 wydarzeń, które przyciągnęły 157 725 widzów. Frekwencja wyniosła 98 procent. A wpływy ze sprzedaży biletów sięgnęły 12 mln zł.

Od stycznia do końca czerwca na Scenie Kameralnej zaprezentowano 4 premiery. Trzy z nich powstały w ramach Projektu Inicjatyw Aktorskich, w którym artyści mogą realizować i przedstawiać własne pomysły lub inspiracje na teatralnych deskach.

W styczniu odbyły się premiery projektów: „Dżem Unplugged” – w wykonaniu Sandry Brucheiser oraz „Róbmy swoje. Piosenki Wojciech Młynarskiego” – koncertu zaśpiewanego przez Mateusza Deskiewicza z aranżacjami Ignacego Wiśniewskiego. W kwietniu na afiszu pojawił się spektakl „Tylko grzecznie”. Scenariusz do niego napisał Emil Płoszajski, a przedstawienie wyreżyserowała Agnieszka Płoszajska. To minimusical przygodowy przygotowany z myślą o najmłodszych widzach. Sztuka w przystępny sposób pozwala dostrzec, że każdy człowiek jest odrębną jednostką, która musi rozpocząć przygodę ze światem na własnych warunkach. Najbliższe pokazy zaplanowano w październiku i listopadzie.

Z kolei w maju przyszedł czas na prapremierę „Bądź vintage – koncertu polskich piosenek” w wykonaniu Agaty i Ewy Walczak w towarzystwie bandu pod kierownictwem Krzysztofa Brzezińskiego. To pokaz, gdzie utwory z repertuaru Marii Koterbskiej, Czesława Niemena, Jeden Osiem L czy sanah można usłyszeć w aranżacjach rodem z poprzedniego wieku. Kolejna szansa na zobaczenie koncertu już w listopadzie i grudniu.

Zdjęcie z próby medialnej spektaklu „Tylko grzecznie”. Scena zbiorowa (fot. Magdalena Czernek)
Zdjęcie z próby medialnej spektaklu „Tylko grzecznie”. Scena zbiorowa (fot. Magdalena Czernek)

Trzy sceny, wiele artystycznych wrażeń


Najwięcej działo się na Dużej Scenie, która oferuje 1 070 miejsc. W I półroczu 2024 roku na jej deskach zagrano 90 spektakli. Obejrzało je 93 271 widzów. Frekwencja sięgnęła 97 procent. Ta scena zapewniła teatrowi 10 mln zł wpływów ze sprzedaży biletów.

Co zaprezentowano? 22 razy odbył się „Koncert sylwestrowy na bis – Rewia 00' & British – part II”. 16 razy na scenie królowały „Dziewczyny z kalendarza”. Tylko samo pokazów zanotował „Piotruś Pan”. 8 razy wystawiono „Mistrza i Małgorzatę” oraz „Wiedźmina”. Publiczność obejrzała też 5 pokazów musicalu „Hairspray”. Po 4 razy pokazano „Lalkę”, „Chłopów”, „Skrzypka na dachu” oraz „Something Rotten”.

Nowa Scena, która liczy 360 miejsc (z lożami), gościła 77 spektakli i przyciągnęła 23 502 widzów. To zapewniło frekwencje na poziomie 98 procent i wpływy w wysokości 1,5 mln. zł.

Publiczność obejrzała: „Okno na Parlament” (9 spektakli), „Księgę dżungli” (8 spektakli), „Wszystko w rodzinie” (16 spektakli), „Pchłę Szachrajkę” (8 spektakli), przedstawienie „Pan Disney zaprasza” (22 spektakle), „Avenue Q” (4 spektakle), „Brzechwę dla dzieci” (7 spektakli) oraz „Szalone nożyczki” (4 spektakle).

Na Scenie Kameralnej liczącej 147 miejsc zaprezentowano 59 spektakli. Uczestniczyło w nich 8 284 widzów. Frekwencja wyniosła 96 procent. A wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły w tym przypadku 500 tys. zł.

22 razy widzowie mieli możliwość zobaczyć spektakl „Tylko grzecznie”. Zorganizowano także 2 pokazy przedstawienia „Eduś i Polka na tropie muzyki”. Pozostałe propozycje prezentowane na tej scenie stworzono w ramach Projektu Inicjatyw Aktorskich. I tak odbyło się: 6 pokazów koncertu „Sinatra way”, po 4 prezentacje tytułów „Przepraszam, kochanie, ale to twoja wina” i „Róbmy swoje. Piosenki Wojciecha Młynarskiego”, 3 pokazy przedstawienia „Żadnego ślubu przed seksem” i po 2 pokazy koncertów „Dżem Unplugged”, „Herbert zaśpiewany”, „Francja elegancja” oraz „Bądź vintage”. Nie zabrakło także „Sztafety pokoleń”, którą wystawiono raz.

Ponadto w Teatrze Muzycznym odbyły się 44 wydarzenia impresaryjne, które przyciągnęły 32 668 widzów.

Praca aktorów i pracowników teatruzostała zauważona. Karolina Trębacz otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego za pełną swobody artystycznej i realizmu scenicznego kreację Cory – kobiety zmagającej się z niełatwą codziennością. Natomiast Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru trafiła do:
  • Alicji Piotrowskiej – za setki precyzyjnie wykreowanych ról, profesjonalne podejście do każdego zawodowego wyzwania i wzbogacanie granych postaci o zniewalający, jedyny w swoim rodzaju głos,
  • Piotra Gierszewskiego – za wieloletnie doświadczenie w pracy muzyka i dbałość o wysoki poziom wykonania każdego wieczoru,
  • Małgorzaty Ryś – za nieustanne kształcenie dzieci i młodzieży w kierunkach artystycznych i budowanie w świadomości najmłodszych wartości kultury w ich życiu.

Miłośnicy sztuki mogli także śledzić rozmowy „Na Dachu Kultury”. To podcast tworzony przez artystów Teatru Muzycznego. Ciekawe rozmowy i opowieści o tym, co w polskim musicalu piszczy. Dotychczas powstało 17 odcinków, które obejrzało 140 tys. widzów. A będą kolejne.

ikona

Zobacz także