Społeczeństwo

50 lat gdańskiego lotniska i 65 milionów pasażerów

Na zdj. stoją (od prawej): Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Magdalena Czarzyńska-Jachim, po. prezydenta Sopotu i Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk (fot. Magdalena Śliżewska)

Na zdj. stoją (od prawej): Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Magdalena Czarzyńska-Jachim, po. prezydenta Sopotu i Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk (fot. Magdalena Śliżewska)

Prawie 6 milionów pasażerów w skali jednego roku i 85 kierunków w siatce połączeń. Taki jest Port Lotniczy Gdańsk, który właśnie świętuje podwójny jubileusz – 50. urodziny lotniska i 30-lecie spółki Port Lotniczy.

 
Od 1994 roku, kiedy zaczęła działać spółka Port Lotniczy, przez 30 lat gdańskie lotnisko obsłużyło 60 milionów pasażerów. W 1994 roku było to tylko 146 tysięcy gości. W 2024 roku lotnisko prawie na pewno obsłuży 6 milionów pasażerów.

W poniedziałek, 25 marca w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy odbyła się konferencja prasowa poświęcona 50. rocznicy istnienia lotniska w obecnej lokalizacji i 30-lecia powołania spółki Port Lotniczy. Udział w niej wzięli: Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska oraz Magdalena Czarzyńska-Jachim, po. prezydenta Sopotu.


– Nie tylko lotnisko się rozwija, bo w roku 2004 możemy lecieć na 70 lotnisk na całym świecie, ale również powoduje, że cały region się rozwija. Cieszę się także, że lotnisko pomaga w sporcie, jest sponsorem drużyn sportowych, pomaga w kulturze i przypomnę, że również przygotował specjalny prezent urodzinowy dla naszego miasta, bo 10 lutego odbył się największy pokaz dronów w Polsce. Dzisiaj pan prezes zapowiedział, że na stulecie urodzin naszego miasta będzie kolejny, dwa razy większy, więc już się nie możemy zaczekać – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

– Jako jedyne lotnisko w Polsce, żeśmy w pandemii się rozbudowywali. W związku z tym dzisiaj mamy ten komfort, że czekamy tylko na rekordy pasażerów, a infrastrukturę mamy do tego przygotowaną. Ale nie śpimy i szykujemy w przyszłości rozbudowę płyt postojowych, będziemy budować trzeci hangar lotniskowy, powiększać bazę DHL-u, będziemy budować kolejny budynek biurowy – dodaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
 

Port lotniczy dla sportu i kultury


Port Lotniczy Gdańsk każdego roku wspiera wiele instytucji i przedsięwzięć. Jest sponsorem trójmiejskich drużyn sportowych, m.in. Trefla Sopot i Trefla Gdańsk. Wspiera m.in. kierowcę rajdowego Sebastiana Matuszewskiego, Pomorski Związek Żeglarski, Bieg Westerplatte, ale także Stowarzyszenie Piłki Ręcznej Gminnego Klubu Sportowego Żukowo i Klub Sportowy Kościerzyna.

Bardzo ważna jest dla nich misja wspierania pomorskiej kultury. W minionych latach sponsorowali takie instytucje jak Teatr Muzyczny w Gdyni, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Operę Bałtycką, Gdański Teatr Szekspirowski, Państwową Galeria Sztuki w Sopocie. A w lutym tego roku sponsorowali również pokaz dronów z okazji 98. urodzin Gdyni.

Siatka połączeń 2024


O sukcesie lotniska świadczy ciągle rozwijająca się siatka połączeń. W letniej siatce (od 31 marca) pojawia się 85 połączeń, do 23 krajów, na 70 lotnisk, realizowanych przez 10 linii lotniczych.

Po latach przerwy wraca połączenie do Helsinek, które będzie realizowała linia lotnicza Finnair. Pojawią się też zupełnie nowe połączenia. Od 2 kwietnia Ryanair poleci z Gdańska do szwedzkiego Skellefteå, a od 1 maja zainauguruje loty do Brindisi we Włoszech. Linia lotnicza Wizz Air wystartuje z nowymi połączeniami do Rzymu na lotnisko Fiumicino i do hiszpańskiej Walencji.
 

Gala urodzinowa

Statuetka „Wolność/Freedom” autorstwa Tomasza Radzewicza
Statuetka „Wolność/Freedom” autorstwa Tomasza Radzewicza (fot. Anna Rezulak)

Z okazji podwójnego jubileuszu gdańskiego lotniska już 5 kwietnia w AmberExpo odbędzie się uroczysta gala urodzinowa. W jej trakcie gali uhonorowani zostaną ludzie, którzy wywarli duży wpływ na rozwój lotniska, m.in. patron portu, były Prezydent Rzeczypospolitej Lech Wałęsa, a także prezes linii lotniczej Wizz Air József Váradi, Roland Cracco dyrektor zarządzający firmy Interparking, która rozbudowuje i zarządza lotniskową strefą parkingową i Dag Rasmussen, prezes i dyrektor generalny Lagardere Travel Retail, firmy która prowadzi strefę komercyjną sklepów i restauracji lotniska.

Wyróżnieni otrzymają statuetkę, która powstała specjalnie na tę okazję, a która wykonana jest z brązu przez polskiego artystę rzeźbiarza Tomasza Radzewicza. Tytuł rzeźby to „Wolność/Freedom”. Jak twierdzi autor:
– Inspiracją do jej stworzenia było logo lotniska i idea wolności, z którą wiąże się wszystko, co stanowi o współczesnym człowieku. Wolność jako wolność słowa, wolność ducha, myśli czy wreszcie wolność w przemieszczaniu się i odkrywaniu świata.

Podczas gali wystąpi wielu artystów, m.in. Reni Jusis, pianiści z Pomorza, artyści Teatru Muzycznego z Gdyni, Capella Gedanensis i zespół Bubliczki z Kaszub.

Historia rozwoju


Budowę lotniska w obecnej lokalizacji (dzielnica Matarnia) rozpoczęto w 1971 roku, ponieważ lotnisko we Wrzeszczu przeszkadzało w rozwoju dzielnic mieszkaniowych. Uroczyste otwarcie odbyło się 2 maja 1974 roku.

Ważnym krokiem w rozwoju lotniska było powołanie w 1993 roku spółki zarządzającej portem. Przystąpiły do niej samorządy: Gdańsk, Gdynia i Sopot. Spółka rozpoczęła działalność w 1994 roku. W 2001 roku do spółki wszedł samorząd województwa. Współudziałowcem pozostało Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Obecnie układ właścicielski jest następujący: Gdańsk: 37,33 % udziałów, województwo pomorskie: 31,02 %, Polskie Porty Lotnicze S.A. 27,47 %, Gdynia: 2,11 % oraz Sopot: 2,07 %.

Kolejnym ważnym momentem było w 2004 roku wejście Polski do Unii Europejskiej i uwolnienie rynków dla cywilnych lotów oraz pojawienie się tanich linii lotniczych.

W 2004 roku regularne połączenia z Gdańska uruchomiła linia Wizz Air do Londynu Luton, następnie do szwedzkiego Malmo oraz Dortmundu w Niemczech. W 2005 roku na Pomorzu pojawił się Ryanair. Pierwszym połączeniem obsługiwanym z Gdańska przez irlandzką linię lotniczą były loty do Londynu Stansted.

Największy rozwój infrastruktury lotniskowej miał miejsce przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Wówczas w Porcie Lotniczym Gdańsk zbudowane zostały: nowy terminal pasażerski T2, nowa droga kołowania wzdłuż drogi startowej, nowa płyta postojowa dla samolotów przy nowym terminalu, płyta do odladzania samolotów i droga patrolowo-techniczna dla służb. Ponadto zmodernizowany został cały układ odprowadzania wód opadowych. Powstała nowa baza techniczna dla lotniskowego sprzętu zimowego i letniego utrzymania nawierzchni.

Plany na przyszłość


Port Lotniczy Gdańsk będzie się rozwijał i realizował kolejne inwestycje. W bliskich planach jest budowa nowej płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu będzie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek, takich jak Dreamlinery czy nawet Airbusy A380.

Planuje się budową nowej bazy dla agentów obsługi naziemnej. Po oddaniu do użytku w 2023 roku nowego hangaru do serwisowania i napraw samolotów, wraz z firmą LS Technics lotnisko przymierza się też do budowy kolejnego, podobnego obiektu. Potrzeby na rynku MRO, czyli konserwacji, napraw i remontów samolotów są bowiem coraz większe. Docelowo na gdańskim lotnisku zmieni lokalizację wieża kontroli lotów. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego i wzrostem liczby pasażerów będzie rozbudowywać infrastrukturę terminalową. W tym celu zapewne rozebrany zostanie budynek terminala pasażerskiego T1 i w tym miejscu zostanie wybudowany nowy.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 26.03.2024 12:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.03.2024 13:51
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona