Uwaga! W sobotę PKO Gdynia Półmaraton. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu.
Społeczeństwo

Moda jest dla nas, a nie my dla mody. #wGdyni jesteśmy eko

Uczniowie IX LO na warsztatach w UrbanLabie // fot. Kamil Złoch

Uczniowie IX LO na warsztatach w UrbanLabie // fot. Kamil Złoch

Okazuje się, że w temacie budowania świadomości o zrównoważonej konsumpcji wciąż jest wiele do zrobienia. Nie tylko w kwestii produkcji i użytkowania tekstyliów, ale także ich utylizacji. Jednak dzięki odpowiedniej edukacji wciąż posuwamy się do przodu. O ciemnej stronie fast fashion oraz dostępnych alternatywach z gdyńską młodzieżą i dorosłymi rozmawiała Zofia Zochniak – współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.


Wszystko, co oferuje nam sektor odzieżowy należy przepuszczać przez filtr poczucia własnej wartości, oceny realnych potrzeb i automatycznej odpowiedzi na pytanie: czy ta rzecz jest mi naprawdę potrzebna, czy tylko ktoś mi tę potrzebę wmawia? M.in. o tym udało się porozmawiać w Gdyni z Zofią Zochniak – pomysłodawczynią i współzałożycielką portalu UbraniaDoOddania.pl, realizującego zasady w pełni cyrkularnego drugiego obiegu tekstyliów. Miasto już od kilku miesięcy współpracuje z tą marką i przy okazji zbiórki ubrań wspiera też miejscowe inicjatywy społeczne i organizacje charytatywne, np. schronisko „Ciapkowo”, seniorów czy placówki PSONI.




– Z marką Ubrania do Oddania współpracujemy od września zeszłego roku. Podjęliśmy tę współpracę, żeby przygotować mieszkańców na zmiany dotyczące segregowania tekstyliów. Wyszliśmy z założenia, że wszyscy musimy się tego trochę nauczyć. Tego, czym są tekstylia, że mogą wrócić do ponownego obiegu i to od nas zależy, jakiego dokonamy wyboru – informuje Agata Lewandowska z Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Gdyni.

Jeszcze kilkanaście lat temu kupowanie ubrań z drugiej ręki – np. w second handach – nie cieszyło się zbyt wielką popularnością. Ale trend i świadomość społeczna się zmienia. Konsumenci chcą być ekologiczni i zarazem ekonomiczni, coraz częściej stawiają też na jakość i oryginalność. A wiadomo, że ubrania vintage najlepiej kupować w sklepach z używaną odzieżą.

W ramach współpracy miasta z marką Ubrania do Oddania w tym tygodniu gdynianie mogli wziąć udział w dwóch spotkaniach: „Moda jest dla nas, a nie my dla mody” oraz „Jak cię widzą, tak cię piszą”.

– Te spotkania pokazują nam, jak wiele jest w tym temacie do zrobienia i jak ważne kroki już podjęliśmy. Nasza współpraca z marką Ubrania do oddania to łączenie wielu wątków dotyczących cyrkularności, społecznej odpowiedzialności, edukacji i zwiększania świadomości mieszkańców. Planujemy już kolejne działania oraz spotkania, które pozwolą nam zaadresować ten temat do kolejnych grup gdynianek i gdynian – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Pierwsze z nich odbyło się w środę w Centrum Nauki Experyment i było przeznaczone głównie dla osób dorosłych. Dyskutowano na nim m.in. o tym, jak dziś wygląda rynek odzieżowy i czego powinniśmy oczekiwać jako konsumenci. Zofia Zochniak opowiadała o społecznych aspektach produkcji ubrań i o tym, jak to wpływa na jakość życia osób, które pracują przy ich powstawaniu – głównie kobiet i dzieci. Uczestnicy dowiedzieli się więcej o inicjatywie Ubrania do Oddania oraz o tym, jak działać, aby wspierać cyrkularny obieg ubrań.

Zofia Zochniak podczas spotkania w PPNT
Na zdj. Zofia Zochniak podczas środowego spotkania w PPNT // fot. Wojciech Zejda

Dzień później w UrbanLabie o zrównoważonej modzie rozmawiali uczniowie IX Liceum Ogólnokształcącego im. marszałka Józefa Piłsudskiego.

– Dzisiejsze warsztaty nie są o tym, dlaczego warto jest kupować w drugim obiegu, bo to jest w zasadzie oczywiste, natomiast o tym, jak popularyzować ideę budowania cyrkularności w obszarze tekstyliów. Najważniejszym celem naszego projektu jest zbudowanie przeświadczenia, że najbardziej ekologiczna moda, to jest ta, którą już masz w swojej szafie. I że kompletowanie garderoby powinniśmy zacząć od tego, co już mamy, a nie od tego, czego potrzebujemy. I to jest punkt, od którego powinniśmy wyjść, żeby zmienić swoje myślenie i podejście o modzie. Natomiast w kwestiach, które poruszamy razem z Gdynią, istotne jest zbudowanie świadomości separacji tekstyliów już w momencie, kiedy chcemy się ich pozbyć  – opowiada Zofia Zochniak, współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.

– Spotkanie z młodzieżą z IX LO wniosło wiele nowych pomysłów na dalszą komunikację tego tematu, a ich perspektywa – jako młodych konsumentów – jest niezwykle cenna i pokazuje, jak wiele potencjału jest w takich wydarzeniach – dodaje Agata Lewandowska.

Świat nowych technologii przecina się z dużą potrzebą podążania za trendami modowym, która w największym stopniu kreowana jest w mediach społecznościowych. Na samym Instagramie znajdziemy przeszło 42 miliony zdjęć dziennie, które opatrzone są tagiem #OOTD (stylizacja dnia).

Sektor odzieżowy prześciga się w kreowaniu potrzeb konsumenckich serwując nam nawet 52 nowe mikrokolekcje w swoich sieciach. W świecie dynamicznie zmieniających się potrzeb, jako pokłosie pandemii czy wybuchu wojny w Ukrainie, warto jest zredefiniować definicję personalnego stylu oraz podążania za trendami. Wszystko co oferuje nam sektor odzieżowy należy przepuszczać przez filtr poczucia własnej wartości, oceny realnych potrzeb i automatycznej odpowiedzi na pytanie: czy naprawdę ta rzecz jest mi potrzebna, czy (być może) ktoś albo coś mi tę potrzeba wmawia?

Moda wpływa na wszystkie obszary naszego życia, jest narzędziem, które pozwala nam wyrażać siebie, podkreślać swoją osobowość, wyrażać przynależność do poszczególnych kultur czy społecznych ruchów. Nasze decyzje zakupowe mają również wypływ na życie i bezpieczeństwo tych, którzy nasze ubrania szyją. Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję przekonać się, że gdzieś na świecie ktoś ponosi wysoką cenę tanich ubrań, które kompulsywnie kupujemy.

Spotkania z cyklu „Jak cię widzą, tak cię piszą” są wspólnym warsztatem, który przeprowadza uczestników przez świat sektora odzieżowego, pokazując go od podszewki.

Warsztaty są uzupełnieniem akcji edukacyjnej prowadzonej w gdyńskich szkołach.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 18.05.2023 14:38
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.05.2023 07:59
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona