Przez cały listopad trwały intensywne działania w ramach kampanii Odważni Wygrywają - profilaktyka raka jądra. Organizatorem kampanii jest Fundacja Gdyński Most Nadziei. Kampania toczyła się równolegle w czterech polskich miastach: Gdyni, Toruniu, Zamościu i Wrocławiu. Kampania trwała od 2.11. do 30.11.2016.Tegoroczne działania w ramach Międzynarodowego Miesiąca Walki z Męskimi Nowotworami, upłynęły w Gdyni pod znakiem kampanii Odważni Wygrywają - profilaktyka rak jądra. Akcja „Pokaż jak wygrywasz gdy los rzuca Ci wyzwanie", skupiająca uwaga na podnoszeniu świadomości w zakresie profilaktyki nowotworowej, poprzez szereg spektakularnych wydarzeń, stała się rozpoznawalna już nie tylko w docelowej grupie wiekowej.Akcentowanie zdrowego stylu życia, poprzez organizowane treningi sprawnościowe, wzbudziły duże zainteresowanie i zyskały wielu uczestników. Emocjonalne zaangażowanie Partnerów tegorocznej akcji, jak i zrozumienie istoty tematu profilaktyki rak jądra, sprawiły, że tegoroczna akcja odniosła sukces, nie tylko w Gdyni czy Trójmieście, ale zyskała miano kampanii ogólnopolskiej, poprzez realizację założeń programowych w trzech miastach w Polsce. Liczba osób chętnych na badania, jak i 100% frekwencja podczas konsultacji, to kolejny element przemawiający za realizacją celu kampanii, budowania świadomości profilaktyki, poprzez konkretne działania, takie jak samokontrola czy dostępność do jednostek medycznych. Gdyńska odsłona kampanii Odważni Wygrywają, dzięki zaangażowaniu wielu współpracujących podmiotów, przebiegała w pięciu odsłonach: aktywnie, zdrowo, imprezowo, kulinarnie, sportowo. W sobotę 11 listopada kilkanaście osób wystartowało w barwach kampanii Odważni Wygrywają w Biegu niepodległości w Gdyni. Jednym z członków tego teamu był Prezydent Gdyni - Wojciech Szczurek - wieloletni ambasador kampanii. Jako Odważni biegli również: Wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni Beata Szadziul, Radni Miasta Gdynia: Marika Domozych i Kamil Góral.W poniedziałek 14 listopada na Narodowym Stadionie Rugby trening dla wszystkich chętnych i Odważnych przeprowadzili trenerzy i zawodnicy Rugby Club Arka Gdynia. W treningu wzięło udział 60 osób w różnym wieku.W kolejny listopadowy poniedziałek - 19 listopada - specjalny trening w ramach kampanii zorganizowali strażacy Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Trening odbył się na placu bojowym Komendy Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni, trening poprowadził dowódca jednostki mł. br. Tomasz Zwoliński. Uczestnicy wzięli udział w prawdziwych ćwiczeniach bojowych, symulacji wypadku, pokazie ratownictwa z użyciem defibrylatora, w ćwiczeniach i ratownictwie wysokościowym.Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się wymagający trening z komandosami, który odbył się 26 listopada na plaży w Babich Dołach. Trening przygotowali komandosi Jednostki Wojskowej Formoza zrzeszeni w Stowarzyszeniu KRS Formoza. Ćwiczenia nawiązywały do zajęć walki wręcz i ćwiczeń ogólnorozwojowych wykorzystywanych podczas selekcji do jednostki.Dzięki włączeniu się w akcję ośrodków medycznych, było możliwe przeprowadzenie rekordowej ilości badań profilaktycznych (USG jąder) i konsultacji z urologiem. Badani byli mężczyźni powyżej 17 roku życia, znajdujący się w grupie największego ryzyka zachorowalności na raka jądra. Przeprowadzono 122 badania i konsultacje. Ośrodki, które przeprowadziły konsultacje to: Lekarska Spółdzielnia Pracy, Poliklinika evi-Med Gdynia, DIAGNOSON, Przychodnia Lekarska „Witomino", Uniwersyteckie Centrum medycyny Morskiej i Tropikalnej. Przez cały listopad wiele lokali gastronomicznych w Gdyni przygotowało specjalną ofertę dla swoich gości. Było to specjalne menu, z którego 20% zysku zostało przekazanych na realizację kampanii. Akcję wsparły także trójmiejskie kluby fitness i siłownie dystrybuując materiały informacyjne o profilaktyce raka jądra. Dodatkowo Crossfit Trójmiasto przygotował wspaniały kalendarz Odważne dla Odważnych. Kalendarz prezentuje 12 zdjęć dziewczyn trenujących crossfit. Przez cały listopad na ulicy Świętojańskiej w Gdyni powiewały flagi kampanii, a na budynku Urzędu Miasta zawieszono duży banner zwracający uwagę na cel kampanii. Przed budynkiem gdyńskiego InfoBoxu stał totem - symbol akcji, na którym wyeksponowano ciekawostki na temat profilaktyki raka jądra oraz instrukcję przeprowadzenia samobadania. W czasie kampanii odbyły się dwa ważne eventy zwracające uwagę na profilaktykę raka jądra. W niedzielę 20 listopada wolontariusze kampanii przeprowadzili całodzienną akcję informacyjną na specjalnie przygotowanym stoisku w Centrum Riviera w Gdyni. Na stoisku można było pobrać materiały informacyjne, poznać ciekawostki związane z profilaktyką męskich nowotworów, nauczyć się na fantomie, jak przeprowadzać samobadanie jąder. Prowadzono także bezpłatne pomiary ciśnienia oraz poziomu cukru we krwi. 27 listopada podczas inauguracji wystawy Kierunek Zdrowie, w PPNT, wystąpiliśmy z wykładem na temat profilaktyki rak jądra. Głośnym finałem kampanii Odważni Wygrywają była andrzejkowa impreza w sopockim klubie Sfinks 700. Był to koncert muzyki elektronicznej w wykonaniu Jacka Sienkiewicza - uważanego za jednego z najlepszych twórców muzyki elektronicznej w Polsce. W czasie koncertu dystrybuowano materiały informacyjne kampanii. Część wpływów z biletów została przekazana na realizację celów Fundacji Gdyński Most Nadziei w zakresie profilaktyki raka jądra. Wszystkie działania prowadzone podczas listopadowej akcji „Pokaż jak wygrywasz, gdy los rzuca Ci wyzwanie", w ramach kampanii Odważni Wygrywają realizowane były przy współpracy z Miastem Gdynia. Prowadzone od niemal roku działania na rzecz rozszerzenia zasięgu kampanii Odważni Wygrywają na inne miasta Polski zaowocowały w tym roku sporą aktywnością trzech nowych ośrodków: Torunia, Zamościa i Wrocławia. Partnerskie działania Fundacji „Gdyński Most Nadziei" oraz lokalnych fundacji zajmujących się tematyką zdrowia dały efekt w postaci intensywnych działań w listopadzie. ODWAŻNI WYGRYWAJĄ W ZAMOŚCIUGłówne działania, jakie zostały zrealizowane przez Akademię Walki z Rakiem w Zamościu w tramach kampanii Odważni Wygrywają koncentrowały się wokół profilaktyki i edukacji na temat męskich nowotworów. Dystrybuowano szeroko materiały informacyjne kampanii: plakaty i ulotki można było zobaczyć w wielu punktach miasta, w szpitalach i lokalach gastronomicznych oraz w środkach komunikacji miejskiej. 10 listopada w Corner Pub w Zamościu odbył się wykład otwarty „Nowotwory męskie". Podczas meczu Hetman Zamość - Chełmianka przeprowadzono akcję edukacyjno-informacyjną na stadionie OSiR Zamość. Zorganizowano także prelekcję dla 350 uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy". Cała kampania cieszyła się bardzo pozytywnym odbiorem wśród władz miasta, lekarzy, nauczycieli i uczniów. ODWAŻNI WYGRYWAJĄ W TORUNIUEdukacyjnie i imprezowo było w listopadzie w Toruniu. Odważne działania poprowadziła tu Fundacja Światło. Na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika organizowano Międzynarodowe Seminarium Studiów nad Niepełnosprawnością na temat „Pedagogiczne konteksty wczesnej profilaktyki nowotworu jąder w kontekście kampanii Odważni Wygrywają". Odbyło się aż 12 prelekcji w klasach toruńskich szkół ponadgimnazjalnych.Konsultacje z lekarzem urologiem przeprowadziła Przychodnia Nowak&Nowak w Toruniu.Tematyka kampanii była poruszana na antenie TVP Bydgoszcz oraz Radia PIK. W listopadzie w środkach komunikacji miejskiej emitowany był 30-sekundowy spot kampanii promujący profilaktykę raka jądra. Fundacja prowadziła także intensywne działania na swoim profilu na facebooku.Materiały informacyjne kampanii były obecne na eventach i specjalnie zorganizowanych imprezach: XVI Mistrzostwa Polski Ratowników Drogowych, Odważne party w Klubie NRD, Odważna impreza - Klub Lizard King (tutaj odbyło się oficjalne i uroczyste podsumowanie działań podjętych w ramach kampanii). ODWAŻNI WYGRYWAJĄ WE WROCŁAWIUKampanię Odważni Wygrywają we Wrocławiu przeprowadziła Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia. Przeprowadzono akcję pilotażową w mediach społecznościowych, przede wszystkim na profilu na facebooku. Przygotowano szereg postów z informacjami na temat nowotworu jądra, kładąc nacisk przede wszystkim na aspekt samobadania. Publikowano ok. 3 posty każdego tygodnia. Tematycznie były podzielone tygodniami: tydzień wyzwania, tydzień wygrywania oraz tydzień odważnych. Fundacja zorganizowała także quiz internetowy dotyczący samobadania jąder. Post ten, według statystyk facebooka, miał zasięg 1,5 tysiąca użytkowników, z czego tylko jedna osoba zdecydowała się odpowiedzieć na pytanie: jak często należy wykonywać i na co zwrócić uwagę podczas samobadania jąder? Fundacja wyciągnęła ważne wnioski do działań na przyszłość - jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, nie tylko w zakresie podnoszenia poziomu wiedzy wśród społeczeństwa na temat nowotworu jądra, ale przede wszystkim w aspekcie przełamywania stereotypów oraz przeciwdziałania tabuizacji tego tematu. KONTAKT:Małgorzata Marmajewska - prezes Fundacji Gdyński Most Nadziei, tel.: 58 661 94 56. Opublikowano: 12.12.2016 00:00 Autor: Barbara Betlejewska (b.betlejewska@gdynia.pl)