Siedemnaście nowych pojazdów komunikacji miejskiej otrzymają do dyspozycji mieszkańcy Gdyni. Umowy na ich zakup podpisano 21 maja w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Pojazdy dostarczy zwycięzca przetargu firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Ich łączny koszt to niemal 70 mln zł brutto, ale Gdynia z budżetu miasta nie zapłaci za nie ani złotówki. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (KPO) wynosi bowiem 100% wartości zakupu trolejbusów i autobusów. Gdynia otrzyma również 50-procentowe dofinansowanie na infrastrukturę do ładowania autobusów, na którą przetarg zostanie dopiero rozpisany. To ogromny i ważny dzień dla komunikacji miejskiej w Gdyni. Podpisaliśmy dzisiaj umowę na 9 nowych trolejbusów i 8 przegubowych elektrycznych autobusów. Ta nowa flota pozwoli m.in. na rozszerzenie, skorygowanie siatki komunikacyjnej. Poza tym są to autobusy wygodne, nowoczesne, niskoemisyjne. To ogromna wartość dla naszego miasta – podkreślała Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. 9 trolejbusów dla PKT Wartość zakupu trolejbusów marki Solaris Trollino 12 to 35 189 316 zł brutto. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej przeznaczy je do obsługi linii 28 na wydłużonej z Pustek Cisowskich przez centrum do szpitala w Redłowie (obecnie trolejbusy tej linii kursują z Pustek Cisowskich do Śródmieścia (3 Maja – Hala). Jak tylko przyjadą nowe trolejbusy, oznacza to istotną zmianę dla mieszkańców Gdyni. Z Pustek Cisowskich będzie można pojechać nie tylko do placu Kaszubskiego, ale trasa tej linii zostanie wydłużona do pętli przy szpitalu w Redłowie. A chcemy zachować dotychczasowe parametry obsługi komunikacyjnej tej linii – wyjaśniał Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni. Dzięki tej zmianie zapewniona zostanie obsługa szpitala w Redłowie linią zwykłą o podstawowym standardzie częstotliwości (15 min w szczytach przewozowych, 20 minut poza szczytami i w soboty oraz 30 minut w niedziele i w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia). Wydłużony odcinek trasy obsługiwany będzie z wykorzystaniem baterii, bez konieczności budowy sieci trakcyjnej.Od lewej: zastępca prezesa zarządu PKT Tomasz Labuda, prezes zarządu PKT Piotr Małolepszy i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup trolejbusów (fot. Jakub Winiewski) Będą to trolejbusy z napędem bateryjnym, który będzie miał około 91 kWh, a więc z największymi bateriami, jakie posiadamy tutaj na zajezdni. Dzięki temu będą one mogły pokonać ok. 50 km bez sieci trakcyjnej – wyjaśniał Piotr Małolepszy, prezes zarządu PKT w Gdyni. Zmiana trasy linii 28 zwiększy o 23% liczbę wykonywanych na niej wozokilometrów. Wzrośnie także łączna liczba kursów obsługujących rejon szpitala i nowych wieżowców przy ul. Legionów. Pierwsze trolejbusy, które wyprodukowała nasza spółka, to był początek lat 2000. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, tak więc motorem, inicjatorem wejścia w obszar pojazdów trolejbusowych była właśnie Gdynia – wspominał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. 8 przegubowych autobusów elektrycznych dla PKA Nowe pojazdy Solaris Urbino 18 electric zakupione za 33 946 032 zł brutto zastąpią autobusy z lat 2006-2013, czyli najstarsze w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, i zostaną przeznaczone do obsługi linii 194 na trasie Plac Kaszubski – Pogórze Górne (wybrane kursy do Suchego Dworu) oraz dodatkowo w sezonie letnim do obsługi linii G na trasie Pogórze Górne – Gdańsk Oliwa ZOO. Są to autobusy w pełni elektryczne, w pełni zeroemisyjne, ponieważ ogrzewanie w nich również jest zasilane energią elektryczną gromadzoną w magazynach energii. Ich zasięg to ok. 200 km na jednym ładowaniu. Mają magazyny energii o pojemności 400 kWh. Będą miały możliwość ładowania na przystankach końcowych z ładowarki pantografowej, ponieważ będą wyposażone w pantograf oraz ładowania plug-in na zajezdni autobusowej z ładowarek wolnych – tłumaczył Jacek Szemraj, członek zarządu PKA w Gdyni. Od lewej: członek zarządu PKA Jacek Szemraj i dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.Andrzej Sienkiewicz z umowami na zakup autobusów (fot. Jakub Winiewski)Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane także na trasach: na linii 194 na pl. Kaszubskim, a na linii G w bazie PKA. Elektrobusy obsłużą wszystkie kursy na linach 194 i G. Trzy przegubowe autobusy elektryczne dla PKM Oprócz siedemnastu pojazdów, na które umowy podpisano 21 maja, gdynianie będą mogli podróżować po mieście trzema nowymi autobusami Solaris Urbino 18 electric, na których zakup umowę 9 maja zawarło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy we flocie PKM i zostaną przeznaczone do obsługi linii 147 na trasie: Gdynia Dworzec Główny PKP – Karwiny Nowowiczlińska. Obsłużą jednak tylko wybrane kursy tej linii, ponieważ do tego zadania potrzeba łącznie aż 11 autobusów. Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane na pętli Karwiny Nowowiczlińska.Dwadzieścia nowych pojazdów trafi do Gdyni w 2026 r. Wtedy też w życie wejdą wymienione wyżej zmiany rozkładów i przebiegu tras poszczególnych linii. Galeria zdjęć Pobierz galerię Agnieszka Tokarska - radna Gdyni, Aleksandra Kosiorek - prezydent Gdyni, Piotr Małolepszy - prezes zarządu PKT i Tomasz Labuda - zastępca prezesa zarządu PKT (fot. Jakub Winiewski) Pobierz zdjęcie Piotr Małolepszy - prezes zarządu PKT, Tomasz Labuda - zastępca prezesa zarządu PKT, Andrzej Sienkiewicz - dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. podpisujący umowę na zakup trolejbusów (fot. Jakub Winiewski) Pobierz zdjęcie Andrzej Sienkiewicz - dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i Jacek Szemraj - członek zarządu PKA podpisujący umowę na zakup autobusów (fot. Jakub Winiewski) Pobierz zdjęcie Tabor PKT, do którego w 2026 r. dołączą nowe trolejbusy (fot. Jakub Winiewski) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 21.05.2025 16:30 Autor: Jakub Winiewski (jakub.winiewski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 21.05.2025 16:35 Zmodyfikował: Joanna Śliwińska