Komunikaty dla mediów

Komunikacja miejska w Gdyni w 100% niskopodłogowa

Miniony tydzień nie przyniósł zapowiadanego końca świata. Mieliśmy za to do czynienia z innym, dużo bardziej radosnym, końcem. 22 grudnia zakończyła się pewna era w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Od tego dnia po ulicach Gdyni jeżdżą wyłącznie autobusy i trolejbusy niskopodłogowe.

To symboliczny moment, jednak dla pasażerów praktycznie niezauważalny, ponieważ zmiana miała charakter kosmetyczny. Do tej pory pojazdy niskopodłogowe stanowiły ponad 97% taboru w sieci ZKM w Gdyni, a ostatnie 3 średniopodłogowe autobusy marki Mercedes i 2 trolejbusy marki Jelcz obsługiwały jedynie krótsze linie w godzinach szczytu.

ZKM w Gdyni rozpoczął wymianę taboru wysokopodłogowego na niskopodłogowy już w 1995 roku. Wtedy pojawiły się w Gdyni pierwsze autobusy marki Jelcz-Mercedes. W 2001 roku na gdyńskich trasach wprowadzono pierwszy trolejbus niskopodłogowy. Ważnym momentem w historii gdyńskiej komunikacji był dzień 22 czerwca 2007 roku. Wówczas odbył się ostatni liniowy kurs autobusu marki Ikarus. Po tej dacie gdyńska komunikacja miejska stała się praktycznie niskopodłogowa - pojazdy średniopodłogowe wyjeżdżały na trasy jedynie w godzinach najwyższego obłożenia.

Obecnie w sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni eksploatowanych jest 328 pojazdów niskopodłogowych:
  • 132 autobusów standardowych;
  • 81 trolejbusów standardowych;
  • 3 autobusy 15-metrowe;
  • 96 autobusów przegubowych;
  • 16 midibusów. 
By przypomnieć sobie, jak podróżuje się pojazdem wysokopodłogowym, trzeba będzie poczekać na kolejny sezon funkcjonowania gdyńskiej zabytkowej linii trolejbusowej nr 326 (zobacz: www.gdynia.pl/wydarzenia/70_80221.html ).

  • ikonaOpublikowano: 24.12.2012 00:00
  • ikona

    Autor: Krzysztof _Romański (2012)

ikona