Komunikaty dla mediów

Statek z Gdyni będzie obsługiwał farmy wiatrowe

Nowy statek z gdyńskiej stoczni Crist           (fot. Crist SA)

Nowy statek z gdyńskiej stoczni Crist (fot. Crist SA)

Z gdyńskiej stoczni Crist do Norwegii wypłynęła jednostka CSOV. Przeznaczona jest do obsługi morskich farm wiatrowych. Statek o oznaczeniu NB320 jest jednym z dwóch budowanych dla Ulstein Verft.



Budowa trwała trochę ponad rok. Pierwsze uroczyste cięcie blachy odbyło się 31 października 2023 roku. Na przełomie listopada i grudnia tego roku, po zakończeniu częściowego doposażania, jednostka została odholowana do wybrzeża fiordów regionu Vestlandet w Norwegii. Planowane prace wykończeniowe i wyposażeniowe będą realizowane w stoczni Ulstein Verft.

Statek będzie służył do transportu personelu do morskich turbin poprzez most łączący jednostkę z farmą wiatrową. Ponadto będzie przewoził takie ładunki takie jak paliwo, woda, części zamienne i inne materiały.

Jednym z wyróżników jest to, że ma zostać przygotowany do przyszłego wykorzystania paliwa metanolowego, dzięki czemu będzie przyjazny dla środowiska.

Ma dość charakterystyczny kształt kadłuba. To optymalizuje parametry w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności i ładowności. Konstrukcja w ten sposób poprawia funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku. Technologia eliminuje pawęż, a symetryczny kształt dziobu i rufy poprawia efektywność napędu, stabilność w trudnych warunkach i bezpieczeństwo.

Zleceniodawcą budowy statku jest niemiecki armator Bernhard Schulte Offshore. Konstrukcja jest oparta na projekcie Ulstein Twin X-Stern. Ma długość 90 metrów i szerokość do 19 metrów. Statek będzie wyposażony w centralnie umieszczony trap z kompensacją ruchu, a także dźwig o udźwigu do 5 ton. Platforma SX222, na bazie której powstał projekt jednostek, została dostosowana do potrzeb armatora, dzięki czemu na statku znajdzie się 111 kabin, a dzięki swojej konstrukcji będzie mógł pełnić funkcję pływającego hotelu dla maksymalnie 132 osób.

Stocznia Crist S.A. pracuje obecnie nad czterema statkami dla stoczni Ulstein Verft. Wśród nich jest również bliźniacza jednostka CSOV, NB321.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona