Po dziesięciu miesiącach oczekiwania PKP PLK zbliża się do ewentualnego znalezienia wykonawcy dla przebudowy kolejowej linii 202 z Gdyni-Chyloni do Lęborka. Wpłynęło aż 7 ofert od wykonawców, a 5 z nich mieści się poniżej określonej kwoty. Przypomnijmy: wyceniona na ponad 3 miliardy i 735 milionów złotych inwestycja to nie tylko dodatkowe tory dla pociągów trójmiejskiej SKM i nowe przystanki, ale też m.in. wyczekiwany przez gdynian tunel na ul. Puckiej. Otwarto oferty, siedmiu zainteresowanych Propozycje wskazują na pozytywne rozstrzygnięcie. Ruszą prace? Kolejowa rewolucja dla Gdyni i Pomorza. Nowe przystanki, szybsze przejazdy i bezkolizyjne połączenia Otwarto oferty, siedmiu zainteresowanych Choć ostatnie miesiące wskazywały na przeciągającą się wręcz w nieskończoność procedurę przetargową kolejowej spółki, teraz – i to w przypadku Gdyni dosłownie – pojawiło się światło w tunelu.PKP Polskie Linie Kolejowe, po łącznie 31 przełożeniach terminu otwarcia ofert na rozbudowę linii kolejowej 202 z Chyloni do Słupska, w środę, 2 lipca otworzyło oferty i poinformowało o propozycjach złożonych przez potencjalnych wykonawców.Oferty zdecydowało się złożyć łącznie 7 podmiotów: STRABAG Sp. z o.o. (całkowita cena brutto: 4 212 421 137,60 PLN) konsorcjum NDI S.A (lider), Track Tec Construction Sp. z o.o., INTOP S.A. oraz INTOP Warszawa Sp. z o.o. (3 491 359 992,42 PLN) konsorcjum Budimex S.A oraz Budimex Kolejnictwo S.A. (3 631 341 036,78 PLN) Torpol S.A. (3 300 726 180,26 PLN) konsorcjum PORR S.A. (lider) oraz Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego Sp. z o.o. (3 651 870 000,00 PLN) Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (4 150 105 367,26 PLN) ZUE S.A. (3 219 658 533,88 PLN) Propozycje wskazują na pozytywne rozstrzygnięcie. Ruszą prace? Co dalej z przetargiem na „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork linii kolejowej nr 202”, a konkretniej: drugiej fazy większego projektu, sięgającego swoim zakresem aż do Słupska?Zaledwie dzień wcześniej, 1 lipca, opublikowano informację o kwocie zabezpieczonej na ten cel – wynosi ona dokładnie 3 miliardy 735 milionów 916 tysięcy 803 złote i 73 grosze (kwota brutto).Oznacza to, że aż pięć ze złożonych ofert mieszczą się w zakładanym przez PKP PLK budżecie. Jeśli będą zatem spełniać wszystkie formalne wymagania, możemy spodziewać się w kolejnych tygodniach ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu. Po nim – prace przy rozbudowie linii, która znacznie usprawni przemieszczanie się trójmiejską Szybką Koleją Miejską będą mogły nareszcie ruszyć. To świetna wiadomość dla wszystkich mieszkańców Gdyni. Poprawi się nie tylko jakość podróży koleją aglomeracyjną, czyli popularną SKM-ką, ale przecież zakres projektu przygotowywanego przez PKP PLK to także wyczekiwany od lat bezkolizyjny przejazd pod torami na ulicy Puckiej. Wszystko wskazuje na to, że spółce uda się wyłonić wykonawcę i prace będą mogły ruszyć. Dla naszego miasta oznacza to ogromne zmiany w poruszaniu się w obrębie Chyloni, również dla kierowców i także silny argument za tym, żeby częściej korzystać z kolei w codziennych podróżach – komentuje Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. Kolejowa rewolucja dla Gdyni i Pomorza. Nowe przystanki, szybsze przejazdy i bezkolizyjne połączenia Przypomnijmy, że planowana przebudowa linii kolejowej 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork to prawdziwa infrastrukturalna rewolucja, którą powinni odczuć nie tylko pasażerowie korzystający z pociągów. Duże zmiany dotyczą nie tylko Gdyni, ale niemal wszystkich samorządów skomunikowanych koleją na trasie do Lęborka.Oto najważniejsze ze zmian, które ma przynieść cały projekt: powstanie drugi tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia oraz Wejherowo – Lębork; powstaną dwa tory tzw. aglomeracyjne (przeznaczone dla ruchu pociągów SKM) na odcinku Rumia – Wejherowo; kolizyjne przejazdy kolejowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami – w tym wyczekiwanym od lat w Gdyni tunelem na ulicy Puckiej; przebudowane zostaną przystanki i stacje: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork; powstaną nowe przystanki kolejowe: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo i Gościcino Zielony Dwór (nazwy robocze); zwiększona zostanie dostępność do stacji i przystanków dla osób z niepełnosprawnościami; przebudowane zostaną sieć trakcyjna, tory i obiekty inżynieryjne na łącznym odcinku 55 kilometrów. Docelowo wszystkie ze zmian mają pozwolić na szybsze podróżowanie pociągami – szacuje się, że odcinek Gdynia – Słupsk będzie możliwy do pokonania nawet o 15 minut szybciej niż obecnie. Zwiększy się maksymalna prędkość pociągów pasażerskich i towarowych. Pojawi się też możliwość kolejnych modernizacji – mowa docelowo o przyspieszeniu ruchu nawet do 200 kilometrów na godzinę.Wszystkie szczegółowe informacje można znaleźć w dokumentacji załączonej do ogłoszenia o przetargu PKP PLK. Opublikowano: 02.07.2025 15:52 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 02.07.2025 21:06 Zmodyfikował: Kamil Złoch