Skrócenie czasu obowiązywania opłat do godz. 18:00 w tzw. „dzielnicowych" strefach, zmniejszenie stref na Działkach Leśnych, Grabówku i w Orłowie, łatwiejsze formalności związane z tzw. abonamentem niedzielnym dla mieszkańców – to najważniejsze z propozycji zmian, które wypracowali gdyńscy radni. Projekt uchwały zmieniającej zasady parkowania w Gdyni, który zostanie poddany pod głosowanie Rady Miasta na czerwcowej sesji jest gotowy. Radni wypracowali kompromisowe zmiany Co zmieni się w gdyńskich strefach płatnego parkowania? Początek dalszych zmian – nowe reguły już w przyszłym roku Radni wypracowali kompromisowe zmiany 25 czerwca, podczas tzw. absolutoryjnej sesji Rady Miasta, w porządku obrad znajdzie się projekt uchwały zmieniającej dotychczasowe zasady działania strefy płatnego parkowania w Gdyni.Przypomnijmy: reforma gdyńskiej strefy płatnego parkowania była jedną ze zmian silnie oczekiwanych w ostatnich miesiącach przez mieszkańców, kwestia pojawiała się też regularnie w postulatach ogłaszanych przez kilka ugrupowań jeszcze w okresie wyborów samorządowych w 2024 roku.Radni koalicji złożonej z przedstawicieli klubu KORMiL oraz Gdyńskiego Dialogu kilka miesięcy temu rozpoczęli prace nad propozycjami zmian – udało im się wypracować kompromis i propozycje nowych rozwiązań, które mają ułatwić parkowanie w Gdyni i jednocześnie pokryć część potrzeb najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców.Poniżej wypowiedzi z konferencji prasowej zapowiadającej zmiany, która odbyła się 11 czerwca w Urzędzie Miasta Gdyni: Zdjęcia i montaż: Sławomir Okoń Co zmieni się w gdyńskich strefach płatnego parkowania? Pojazd Zarządu Drógi i Zieleni w Gdyni, który kontroluje płatne strefy parkowania w mieście (fot. Kamil Złoch)Oto najważniejsze ze zmian w miejskiej polityce parkingowej, które uwzględnia przygotowany projekt uchwały: Skrócenie czasu obowiązywania płatnego parkowania Strefa obejmująca parkowanie w dzielnicach Gdyni – Grabówku, Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana, Redłowie i Orłowie – będzie funkcjonować w skróconych godzinach – od godz. 8:00 do 18:00 (od poniedziałku do piątku).Informacje zebrane przez ZDiZ potwierdziły, że po godzinie 18:00 natężenie ruchu w tych miejscach jest mniejsze i nie ma konieczności egzekwowania opłat dla większej dostępności miejsc parkingowych.Jednocześnie 24 grudnia oraz 31 grudnia (jeśli będą wypadać w dni robocze) strefa będzie obowiązywać do godz. 14:00. Zmniejszenie granic strefy Strefa „dzielnicowa" zmienia swoje granice – objęte płatnym postojem nie będą już ulice na Działkach Leśnych i Grabówku: Szczecińska, Tatrzańska, Podlaska, Karpacka, Urszulanek, Zakopiańska, Olsztyńska, Mazurska, Toruńska, Kwidzyńska, Lęborska, Kujawska, Królewiecka, Malborska, Fromborska, Elbląska i Kołobrzeska oraz fragmenty ulic Wolności, Słupeckiej, Pomorskiej, Nowogrodzkiej, Witomińskiej, Bydgoskiej i Kieleckiej.Wyłączone z granic strefy zostaną także ulice w Orłowie (rejon tzw. osiedla „Zegarkowo): Nawigatorów, Spacerowa, Cyprysowa, Cumowników i Kaprów oraz fragmenty ul. Powstania Styczniowego i Spacerowej.O zmiany apelowali mieszkańcy, a ich słuszność potwierdziły dane dotyczące korzystania z płatnego parkowania – te obszary nie są na tyle mocno oblegane przez kierowców, aby potrzebne było prowadzenie płatnej strefy.Do płatnej strefy parkowania w Orłowie, także na wniosek mieszkańców, dołączona zostanie natomiast ulica Kurpiowska (wraz z sięgającym jej odcinkiem ul. Sieradzkiej). Ze względu na bliskie sąsiedztwo m.in. targowiska i funkcjonowanie strefy, mieszkańcy tego obszaru skarżyli się na nadmierne natężenie parkujących pojazdów.Na mapie oznaczono kolorami: niebieskim – Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania; żółtym – Strefę Płatnego Parkowania w dzielnicach; czerwonym – obszar, który po zmianach ma zostać wyłączony ze strefy; zielonym – obszar, który ma zostać włączony w granice strefy (mat. ZDiZ w Gdyni) Zmniejszenie minimalnej opłaty z 2 zł do 1 zł Minimalną kwotą opłaty za parkowanie będzie symboliczna złotówka, przez co łatwiej będzie można pokryć koszt krótkiego postoju (np. na szybkie załatwienie sprawy). Kwota 1 złotego w przypadku śródmiejskiej strefy płatnego parkowania pozwoli na ok. 11-minutowy postój, w przypadku strefy „dzielnicowej" – ok. 15 minut. Uproszczenie procedury dotyczącej abonamentu niedzielnego Mieszkańcy Gdyni, którzy chcą skorzystać z bezpłatnego parkowania w śródmiejskiej strefie w niedziele (tzw. abonament niedzielny) będą mogli łatwiej załatwić związane z tym formalności. Warunkiem skorzystania z tej opcji będzie rozliczanie podatku PIT w Gdyni. Postawiono na integrację z Kartą Mieszkańca – identyfikator będzie przyznawany na jeden pojazd, którego numer rejestracyjny jest przypisany do konta. Jego okres ważności to 12 miesięcy. Wyższa opłata dodatkowa Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój będzie wynosić 300 zł. Stawka nie była aktualizowana od kilku lat i aktualnie była ona najniższą spośród wszystkich dużych miast w Polsce. Taką samą stawkę (300 zł) przyjęły m.in. Gdańsk oraz Warszawa. Co więcej, tyle samo wynosi opłata dodatkowa w przypadku np. pasażerów komunikacji miejskiej (ZKM Gdynia), którzy nie mają ważnego biletu. Początek dalszych zmian – nowe reguły już w przyszłym roku Kiedy mogą zacząć obowiązywać nowe zasady? Jeżeli radni przyjmą większością głosów uchwałę podczas czerwcowej sesji (25 czerwca), nowe reguły wejdą w życie po 180 dniach, czyli na przełomie 2025 i 2026 roku. Szacowane koszty wprowadzenia tych zmian to ok. 350 tysięcy złotych. To pierwszy etap reformy strefy płatnego parkowania. Jest to wynik wielu godzin rozmów między radnymi, wzajemnych ustępstw i kompromisów, co trzeba podkreślić, bo rada miasta to osoby reprezentujące bardzo różne poglądy. W tym poglądy pro-samochodowe i poglądy skłaniające się raczej ku priorytetowi ruchu pieszych. Chcę podkreślić, że to dopiero pierwszy etap, a kolejnym będzie całościowa rozmowa o minimum czterech parkingach – dzisiaj widzimy, że w tym celu mogłyby się znaleźć lub zostać odzyskane miejsca w centrum miasta. Natomiast to początek pewnego procesu, który na samym końcu ma doprowadzić do tego, aby faktycznie w Gdyni istniała rotacja miejsc parkingowych – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. Jak zaznaczają również radni odpowiedzialni za projekt, to nie koniec dostosowywania reguł płatnego parkowania w Gdyni. W wypracowywaniu tych rozwiązań pomógł zespół roboczy, w którego skład weszli też merytoryczni pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. To początek dłuższego procesu, bo zmiany będą ciągle monitorowane i kolejne z nich będą wprowadzane w następnych latach. Ustaliliśmy pewne cele: zależy nam na rotacji, na tym, aby ludzie łatwo znajdywali miejsca, żeby też nie wzbudzać niepotrzebnie ruchu samochodowego, ale przy tym zapewnić kierowcom możliwość korzystania z samochodów. Ważne, żeby nie robić tego kosztem przestrzeni miejskiej oraz wygody innych użytkowników miasta. Musimy rozważać różne głosy, ale też konsultować się ze specjalistami z ZDiZ-u, którzy są w stanie nam powiedzieć, jakie zmiany możemy wprowadzić w ramach polskiego prawa oraz możliwości technicznych – mówi Jakub Żynis, radny miasta, który uczestniczył w pracach nad projektem uchwały. W określeniu dalszych potrzeb zmian w gdyńskich strefach mają pomóc m.in. dane dotyczące korzystania z miejsc parkingowych czy najczęściej zgłaszane przez mieszkańców do ZDiZ uwagi i sugestie dotyczące zasad ich funkcjonowania.Kolejne propozycje zmian w funkcjonowaniu miejskiej strefy płatnego parkowania pojawią się jeszcze w tym roku. Trwają przygotowania m.in. do przeprowadzenia przez ZDiZ analiz dotyczących ewentualnych preferencyjnych stawek godzinowych dla mieszkańców Gdyni, przywrócenia miejsc parkingowych na Molo Południowym czy wyświetlania informacji o opłacie dodatkowej (i możliwości jej opłacenia) bezpośrednio w parkomatach. Galeria zdjęć Pobierz galerię Proponowane zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni – obszar Działek Leśnych i Grabówka. Na czerwono zaznaczono teren, który ma zostać wyłączony z granic strefy, na żółto – nadal aktualny teren strefy w dzielnicach; na niebiesko – Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (mat. ZDiZ w Gdyni) Pobierz zdjęcie Proponowane zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni – obszar Orłowa. Na czerwono zaznaczono teren, który ma zostać wyłączony z granic strefy, na żółto – nadal aktualny teren strefy w dzielnicach; na zielono – teren, który ma zostać włączony do granic strefy po zmianach (mat. ZDiZ w Gdyni) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 11.06.2025 13:30 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 11.06.2025 15:46 Zmodyfikował: Kamil Złoch