Gmina Gdynia od roku 2010 realizuje projekt SEGMENT (SEGmented Marketing for ENergy efficient Transport), dofinansowany ze środków unijnych w ramach programu Inteligentna Energia Europa (IEE). Projekt prowadzi Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. SEGMENT ma zachęcić wybrane grupy mieszkańców Gdyni, będące w punktach zwrotnych w życiu, do zmiany negatywnych przyzwyczajeń transportowych i zmotywowania ich do korzystania z bardziej efektywnych energetycznie i przyjaznych środowisku form podróżowania.Wśród mieszkańców Gdyni wybrane zostały następujące grupy:1. uczniowie rozpoczynający szkołę podstawową i ich rodzice;2. osoby rozpoczynające nową pracę;3. rodzice noworodków (podróżujący z nimi do ośrodka zdrowia).W ramach projektu, w roku 2010 przeprowadzono badania marketingowe, które objęły powyższe grupy mieszkańców i następnie posłużyły do wyboru segmentów docelowych, czyli najbardziej jednorodnych grup. Dla tychże segmentów specjalnie zaprojektowano i zrealizowano kampanie marketingowe (w okresie styczeń - sierpień 2012 r.).Na przełomie września i października tego roku, są prowadzone badania marketingowe dot. przyzwyczajeń komunikacyjnych oraz preferencji transportowych, mające na celu zbadanie efektów kampanii. W tym celu, osoby biorące w nich udział poproszone są o wypełnienie szczegółowych ankiet. Ankiety zostały zaprojektowane przez Uniwersytet w Aberdeen (partnera projektu) i składają się z następujących części:a. wzorce podróżowania;b. podróż do szkoły/pracy/ośrodka zdrowia;c. prowadzenie samochodu;d. dla tych, którzy nie prowadzili samochodu w okresie ubiegłych 12 miesięcy;e. stosunek do różnych sposobów transportu;f. poprawianie podróży do szkoły/pracy/ośrodka zdrowia;g. informacje o gospodarstwie domowym.Ankieterzy dostarczą ankiety do miejsc, w których w ubiegłym roku przeprowadzono kampanie marketingowe - 11 gdyńskich szkół podstawowych, 6 gdyńskich zakładów pracy oraz 5 gdyńskich ośrodków zdrowia. Badaniom marketingowym poddana zostanie również grupa kontrolna: 6 gdyńskich szkół podstawowych, 17 gdyńskich zakładów pracy oraz 2 gdyńskie ośrodki zdrowia, nieobjęta wcześniej kampanią marketingową. Podanie swoich danych osobowych w badaniach nie jest obligatoryjne dla ich uczestników.Wyniki badań zostaną następnie przesłane do Uniwersytetu w Aberdeen, gdzie na ich podstawie opracowany zostanie raport mający służyć ocenie efektów kampanii. Opublikowano: 04.10.2012 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)